ترندهای روز

مصرف زیاد گوشت و فرآورده‌های گوشتی با مغز شما چه می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

یک مطالعه جدید در استرالیا نشان می دهد که بیماران آلزایمر در طول زندگی خود به طور منظم گوشت و غذاهای فرآوری شده مصرف کرده اند و محققان دریافته اند که مصرف روزانه غذاهای مبتنی بر گوشت با بیماری آلزایمر مرتبط است.

پس از مطالعه ۴۳۸ نفر، محققان دانشگاه باند استرالیا به ارتباط قوی بین اختلالات عصبی و مصرف گوشت و فرآورده های گوشتی پی بردند.

اختلالات دژنراتیو یا نورودژنراتیو باعث از بین رفتن تدریجی سلول های عصبی می شود و بیماری آلزایمر و پارکینسون از جمله این بیماری ها هستند.

جامعه آماری در این مطالعه علمی شامل ۱۰۸ بیمار مبتلا به آلزایمر و ۳۳۰ نفر در گروه کنترل بودند.

در این مطالعه افراد مبتلا به اختلالات عصبی به طور منظم غذاهای فرآوری شده مانند گوشت، سوسیس، ژامبون، پیتزا و همبرگر مصرف می کردند و در عین حال مصرف میوه و سبزیجات در رژیم غذایی آنها کمتر بود. این گروه نیز نسبت به گروه کنترل شراب کمتری مصرف کردند.

مشکلی برای کل خانواده

اعضای خانواده برخی از محققان این مطالعه نیز از این بیماری رنج می بردند و این انگیزه آنها را بر آن داشت تا این مطالعه را با هدف آگاهی بخشی به جوانان و تشویق آنها به داشتن عادات غذایی سالم تر برای محافظت از مغز انجام دهند.

مادربزرگ و عمه طاهره احمد، نویسنده اصلی این مطالعه، از بیماری آلزایمر رنج می برند. متأسفانه ما در آن زمان از این بیماری اطلاعی نداشتیم و فکر می کردیم که زوال عقل او به دلیل کهولت سن است، اما وقتی شروع به تحقیق در مورد آلزایمر کردم متوجه شدم که مادربزرگم کاملاً علائم را دارد.

کالدیپ کومار، یکی دیگر از محققین این مطالعه، پدرش را بر اثر این بیماری از دست داد. وی در این خصوص افزود: افزایش آگاهی جوانان نسبت به فواید مصرف سبزیجات برگ دار، غذاهای ارگانیک و یا غذاهای خانگی به جای مصرف منظم غذاهای ناسالم یا فرآوری شده بسیار ضروری است.

پیش از این، مطالعات دیگری نیز ارتباط بین رژیم های غذایی غنی از گوشت و بیماری آلزایمر را نشان دادند. در همین راستا، مطالعه ای که در سال ۲۰۲۳ در مجله بیماری آلزایمر منتشر شد، نشان داد که عوامل خطر زوال عقل شامل مصرف زیاد چربی های اشباع شده، گوشت و غذاهای فرآوری شده است.

آلزایمر یک بیماری کشنده است که در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. این بیماری به عنوان شایع ترین شکل زوال عقل، بیش از ۵۰ درصد موارد را شامل می شود.

با توجه به آلزایمر اروپا، بیش از ۷.۸ میلیون شهروند اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ با زوال عقل زندگی می کردند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا