بانک و بیمه

معاملات آتی طلا به بالای ۲۰۵۰ دلار رسید| نگرانی صندوق بین اللملی پول درباره رمز ارزها چیست؟

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اخبار تاثیرگذار بر شاخص ارزش دلار چندان امیدوارکننده نیست و به همین دلیل دلار نه تنها در برابر سبد ۶ ارز دیگر تضعیف شد، بلکه دوباره در برابر طلا و ارزهای دیجیتال افزایش یافت.

قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه به شدت افزایش یافت زیرا ارز ایالات متحده به پایین ترین سطح خود در دو هفته گذشته رسید و بازدهی خزانه داری پس از پایان چرخه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به پایین ترین حد خود از اوت کاهش یافت.

بر اساس گزارش بازار، معاملات آتی فلز زرد برای تحویل فوریه ۲.۷ درصد یا ۵۳.۹ دلار افزایش یافت و به ۲۰۵۱.۲ دلار در هر اونس رسید و طلا برای تحویل فوری ۰.۳۹ درصد یا ۷.۸۷ دلار افزایش یافت و به ۲۰۳۵.۶۱ دلار رسید. دلار افزایش یافت. این در حالی است که صحبت های امیدوارکننده درباره وضعیت اقتصادی آمریکا به ویژه بازار کار منجر به کاهش قیمت تا ۱۹۹۳ دلار در سه روز پیش و از دست دادن سطح مقاومتی ۲۰۰۰ دلاری برای یک روز شد. اما به نظر می‌رسد بانک‌های مرکزی کشورها به خوبی می‌دانند که وضعیت اقتصادی آمریکا چندان خوب نیست که بتواند بر جذابیت طلا به‌ویژه در سال جدید تأثیر بگذارد.

معاملات آتی نقره برای تحویل در ماه مارس با ۵.۵۱ درصد افزایش به ۲۴.۱۹ دلار در هر اونس و پلاتین نقدی با ۰.۴ درصد افزایش به ۹۴۲.۵۶ دلار رسید.

شاخص دلار – که عملکرد ارز ایالات متحده را در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی اندازه گیری می کند – ۰.۲۸ درصد کاهش یافت و به ۱۰۲.۵۸ رسید.

صحبت های امیدوارکننده در مورد وضعیت اقتصادی آمریکا، به ویژه بازار کار، منجر به کاهش قیمت تا ۱۹۹۳ دلار در سه روز پیش و از دست دادن سطح مقاومتی ۲۰۰۰ دلاری برای یک روز شد. اما به نظر می‌رسد بانک‌های مرکزی کشورها به خوبی می‌دانند که وضعیت اقتصادی آمریکا چندان خوب نیست که بتواند بر جذابیت طلا به‌ویژه در سال جدید تأثیر بگذارد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو خاطرنشان کرد که تورم بدون افزایش قابل توجهی در بیکاری کاهش یافته است و احتمالاً تأثیر کامل این کاهش رشد هنوز احساس نشده است.

طبق ابزار CME Feed Watch، معامله گران در حال حاضر پیش بینی می کنند که فدرال رزرو پس از سه ماه متوالی بدون تغییر، نرخ بهره را در مارس ۲۰۲۴ کاهش دهد. بازارها در حال حاضر منتظر نتایج نشست بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان هستند که امروز منتشر خواهد شد.

بیت کوین نزدیک به ۴۳۰۰۰ دلار

در همین حال، پس از آنکه سیاستگذاران پولی ایالات متحده در نشست دیروز از احتمال کاهش حداقل سه نرخ بهره در سال آینده خبر دادند، اکثر ارزهای دیجیتال در معاملات روز پنجشنبه افزایش یافتند.

پس از تصمیم فدرال رزرو برای نرخ بهره، بیت کوین در اواخر معاملات دیروز به ۴۳۳۲۰ دلار رسید و در زمان انتشار با ۰.۲۸ درصد افزایش به ۴۲۸۳۲ دلار رسید.

اتریوم با ۱.۲۰ درصد افزایش به ۲۲۸۲.۱۶ دلار رسید، در حالی که ریپل با ۰.۴۸ درصد کاهش به ۶۲.۵۰ سنت رسید.

دیروز، فدرال رزرو تصمیم گرفت تا نرخ بهره را در محدوده فعلی بین ۵.۲۵ تا ۵.۵۰ درصد نگه دارد و اعضای کمیته بازار آزاد فدرال احتمال حداقل سه کاهش نرخ را در طول سال ۲۰۲۴ برای ادامه روند چرخه ای پیش بینی کردند. انقباض پولی باید پس از بحران همه گیر کرونا پایان یابد.

قوانین نظارتی برای بازگرداندن جهان به دوره قبل از ارزهای دیجیتال یا محدود کردن نوآوری در نظر گرفته نشده اند، اما می توانند آن را تحریک و پیشرفت کنند.

ارزهای دیجیتال برای کاهش خطرات خود برای ثبات مالی نیاز به مقررات دارند

از سوی دیگر، کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، در سخنرانی افتتاحیه خود در کنفرانسی در سئول در روز پنج‌شنبه گفت که ارزهای دیجیتال به دلیل خطرات برای ثبات مالی نیاز به تنظیم مقررات دارند و وابستگی شدید به دارایی‌های رمزنگاری شده را به‌عنوان یک عامل مهم ذکر کرد. چالش این می تواند ثبات مالی را در مقیاس جهانی تضعیف کند.

به گزارش افق میهن، این اظهارات نشان می دهد که رویکرد جهانی و آمادگی سرمایه گذاران برای این نوع بازارهای مالی تا حدودی نگران کننده شده است و بانک های مرکزی باید با پذیرش، انکار و نادیده گرفتن این بازار مقررات و کنترل را افزایش دهند.

کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، توضیح داد که ارزهای دیجیتال به دلیل خطراتی که برای ثبات مالی ایجاد می‌کنند باید تنظیم شوند و پذیرش فزاینده این دارایی‌های رمزنگاری می‌تواند اثربخشی سیاست‌های پولی را کاهش دهد.

جورجیوا در سخنرانی افتتاحیه خود در کنفرانس ارزهای دیجیتال در سئول، پایتخت کره جنوبی، روز پنجشنبه گفت که افزایش اتکا به دارایی های رمزنگاری چالشی است که می تواند ثبات مالی در سطح کلان را تضعیف کند، علاوه بر این درآمدهای مالیاتی و مدیریت جریان نیز موثر خواهد بود. .

جورجیوا اضافه کرد که هدف صندوق بین‌المللی پول ایجاد یک سیستم مالی کارآمدتر، قابل تعامل و در دسترس با ارائه قوانینی است که به جلوگیری از خطرات ارزهای دیجیتال کمک می‌کند و در عین حال با استفاده از فناوری زیرساخت‌های لازم را برای این امر ایجاد می‌کند.

او در سخنرانی خود خاطرنشان کرد که هدف قوانین نظارتی، بازگرداندن جهان به دوران قبل از ارزهای دیجیتال یا محدود کردن نوآوری نیست، بلکه بیشتر تحریک و پیشبرد آن است.

در واقع، اگر این بازار مالی تقویت شود، خطراتی مانند تضعیف بانک های مرکزی در سیاست گذاری و اخذ مالیات و همچنین هژمونی دلار را به همراه خواهد داشت. به گفته این سیاستمدار، بازار سهام مخالف این وضعیت نیست

نگرانی در مورد افزایش ارزهای دیجیتال در جهان و ایران

نگرانی های بیان شده به وضوح نشان می دهد که تقویت این بازار مالی در واقع خطراتی را به همراه دارد، مانند: ب- تضعیف بانک‌های مرکزی در سیاست‌گذاری و جمع‌آوری درآمدهای مالیاتی و احتمالاً تهدیدی برای هژمونی دلار.

این در حالی است که اکنون این ریسک ها در کشور ما با شدت بیشتری احساس می شود، عاملی است که باعث کندی تورم، تنوع در معاملات بین المللی (عمدتا خرده فروشی) و البته افت بازار سرمایه ایران می شود. اما در کوتاه مدت و تا زمانی که تحریم ها اعمال می شود، به نظر می رسد این بازار مورد انتقاد سیاست گذاران کشور قرار نگیرد، هرچند در اینجا دائماً با هشدارها و اتفاقاتی مواجه هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا