بانک و بیمه

معرفی ارز جایگزین دلار بریکس تا پایان سال| دلیل دلارزدایی گسترده در هند و چین چیست؟

بازار؛ گروه بین المللی: در سال های اخیر، فشار فزاینده ایالات متحده بر کشورهای مستقل برای تبعیت از تحریم های اعمال شده توسط نهادهای دولتی واشنگتن، باعث شده است که بسیاری از این کشورها از اقتصاد آمریکا فاصله بگیرند. این فاصله‌گذاری تا آنجا پیش رفته است که حتی بسیاری از متحدان نزدیک آمریکا مانند هند تلاش‌های مضاعفی برای لغو تحریم‌های آمریکا در قالب سازمان همکاری شانگهای و سایر توافق‌های منطقه‌ای انجام داده‌اند.

اقدام مهم بریکس معرفی ارز جایگزین دلار تا پایان سال است

یکی از سازمان های مهمی که در سال های اخیر تلاش مضاعفی برای فاصله گرفتن از اقتصاد و دلار آمریکا انجام داده است، سازمان بریکس است. اگرچه بریکس همانطور که از نامش پیداست در ابتدا شامل کشورهای برزیل، هند، روسیه، چین و آفریقای جنوبی بود. اما بسیاری از کشورهای مستقل دیگر مانند ایران، نیجریه و عربستان سعودی اکنون ناظر، اعضای دائم یا موقت این پیمان اقتصادی هستند.

یکی از مهمترین و محوری ترین اقدامات کشورهای بریکس در طول فعالیت چندین ساله خود، ایجاد بانک ویژه ای به نام «بانک توسعه جدید بریکس» و معرفی سازوکارهای مالی برای تسویه حساب های بین المللی ویژه اعضای بریکس بود. این بانک در جدیدترین گزارش کشورهای بریکس، اعضای این پیمان قرار است در نشست مهرماه سال جاری دو ارز رسمی را معرفی کنند که جایگزین دلار برای تسویه بین اعضا خواهد شد.

دبیرخانه بریکس همچنین هدف از این اقدام را دور شدن بیشتر از سلطه دلار و دلارزدایی از مبادلات مالی بین اعضای خود اعلام کرده است. بر اساس آخرین یافته ها، ارزهای جدید BRICS از طریق یک پلتفرم بلاک چین در دسترس اعضا قرار می گیرد تا بتوان از آنها برای تسویه حساب استفاده کرد. اگرچه برخی از اعضای بریکس مانند هند، چین، نیجریه و روسیه از ارزهای محلی خود برای تسویه حساب های مالی بین خود استفاده کردند، اما با استقرار سیستم پرداخت یکپارچه بریکس، امکان استفاده از دو ارز رسمی توافقنامه برای مسائل مالی برای منافع مالی فراهم خواهد شد. همه اعضا .

دبیرخانه بریکس همچنین هدف از این اقدام را دور شدن بیشتر از سلطه دلار و دلارزدایی از مبادلات مالی بین اعضای خود اعلام کرده است. قرار است ارزهای جدید BRICS از طریق یک پلتفرم بلاک چین در دسترس اعضا قرار گیرد تا بتوان از آنها برای تسویه حساب استفاده کرد.

دلیل رویگردانی اعضای بریکس از دلار چیست؟

حال این سوال مطرح می شود که دلیل روی گردانی اعضای بریکس از دلار و مکانیسم های مالی در دست غرب مانند سوئیفت چیست؟ در سال های اخیر و به دنبال تشدید اختلافات سیاسی بین غرب و روسیه و ایران، تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا علیه هر دو کشور منجر به محدودتر شدن دسترسی به بازارهایی مانند انرژی، فلزات، محصولات پتروشیمی و غیره شده است. تحریم های آمریکا نه تنها مقادیر زیادی نفت تولید می کند، بلکه انحصار برخی از بازارهای مهم جهان را نیز در اختیار دارد. برای مثال کافی است نگاهی به افزایش شدید قیمت آلومینیوم در غیاب بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم جهان یعنی شرکت دولتی «روسال» بیندازیم.

قیمت هر تن شمش آلومینیوم در سه ماه گذشته حدود ۵۰۰ دلار افزایش یافته است و این یک فاجعه برای کشورهای توسعه یافته و تولیدکنندگان فله مانند هند و چین است. اما در مورد بسیاری از اقلام دیگر مانند قیر، محصولات پتروشیمی، مس و… نیز وضعیت مشابهی را شاهد هستیم و بیشتر تغییرات قیمتی آنها علاوه بر تنش های ژئوپلیتیکی به دلیل تحریم های روسیه است.

اعضای بریکس از دلاری شدن چه مزایایی خواهند داشت؟

اما روی دیگر سکه این است که مشتریان ایران و روسیه مانند هند و چین که هر دو عضو کشورهای بریکس هستند، برای مبادلات خود از ارزها و مکانیسم های مالی غیر از سیستم مالی و دلار آمریکا استفاده می کنند. در چنین شرایطی به تمامی کالاهای صادراتی ایران و روسیه که مشمول تحریم های آمریکا و غرب هستند دسترسی پیدا کرده اند که می تواند هزینه های تولید در این کشورها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. موضوع افزایش دسترسی به منابع و مواد خام ارزان قیمت از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود زیرا می دانیم که هر دو اقتصاد بزرگ آسیا یعنی هند و چین اخیراً از فشار اقتصادی ناشی از اپیدمی کرونا و اعتصابات خارج شده اند هنوز در هر دو کشور ذکر شده مشهود است. بنابراین در چنین شرایطی نمی توان در برابر تحریم های آمریکا سر فرود آورد و بر منابع اولیه ارزان قیمت برای افزایش تولید و کاهش بیکاری و سایر مشکلات اقتصادی حاکم بر دو اقتصاد بزرگ آسیا غلبه کرد.

برای اثبات این ادعا می توان به مورد اخیر هند اشاره کرد که طی آن هند تفاهم نامه سرمایه گذاری در بندر چابهار امضا کرد که علیرغم مخالفت عمومی آمریکا با این سرمایه گذاری، دهلی نو همچنان بر لزوم ادامه همکاری های اقتصادی با ایران تاکید می کند. از مزایای بندر چابهار اصرار دارد تا به بازارهای آسیای مرکزی دست یابد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که اگرچه هم هند و هم چین قصد درگیر شدن با آمریکا و تحریم های آن را ندارند، اما اولویت آنها بهبود وضعیت اقتصادی داخلی خود است و قصد دارند تا حدودی از یوغ شانه زدن اقتصاد آمریکا رهایی یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا