بانک و بیمه

معرفی و تحلیل بنیادی بانک های در معرض انحلال|

هادی بهرامی; بازار: بخش بانکی بزرگترین مرکز انتقال پول و گردش نقدینگی و یکی از ارکان اقتصاد کشور است. به همین دلیل باید حداقل سالی یک بار وضعیت آن به طور کامل بررسی و در اختیار عموم و سرمایه گذاران قرار گیرد تا به وضعیت واقعی شرکت ها پی ببرند. از گذشته تا به امروز، تحلیل‌های بنیادی و فنی بسیاری از بانک‌ها را برای یافتن و تشریح وضعیت بانک‌های ورشکسته و رفتار غلط مدیریتی، برخلاف تفکرات و جریان‌های تحلیلی غلط برخی منابع و مردم، انجام داده‌ایم. در این مقاله بانک‌های ورشکسته را که در گذشته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند، ارائه می‌کنیم تا سرمایه‌گذاران، سپرده‌گذاران و سهامداران بتوانند با آگاهی بیشتر به انجام فعالیت‌های مالی مرتبط با آنها بپردازند.

۱- بانک آینده
بانک آینده از ادغام بانک تات، موسسه اعتباری صالحین و موسسه اعتباری آتی با سرمایه ثبت شده هشت ۸۰۰ میلیارد تومان؛ در تیرماه ۱۳۹۰ تاسیس شد و در حال حاضر با ۲۷۱ شعبه در سراسر کشور فعالیت می کند. زیان خالص بانک آینده در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۹ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۷۴ درصدی داشته و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ زیان ۷۷ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. نسبت نقدینگی فعلی شرکت ۰.۲ است، وضعیت بسیار بدی دارد و باید منحل شده در نظر گرفته شود.
(عدم نمایش موجودی و اطلاعات آتی در وب سایت رسمی)

۲- بانک دی
بانک دی این یک بانک ایرانی در قالب شرکت سهامی است که در سال ۱۳۸۸ تاسیس شد و در حال حاضر دارای ۹۱ شعبه و حدود ۱۲۰۰ کارمند در سراسر کشور است. زیان خالص بانک دی در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۰۰۰ و ۳۷۱ میلیارد تومان ثبت شد. این رقم در حالی که در سال ۱۴۰۰ سه هزار و ۴۶۴ میلیارد تومان سود گزارش شده بود، در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۸ هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان زیان به همراه داشت. نسبت نقدینگی فعلی شرکت ۰.۳۷ است که وضعیت نامطلوب شرکت را از نظر توانایی پرداخت بدهی نشان می دهد.

نسبت P/E سهام: منفی ۱.۲
قیمت سهم EPS: زیان ۷۲ تومان
قیمت پشتیبانی معتبر: ۷۶ تومان
بازده سهام یک ساله: منفی ۴۱ درصد

۳- بانک سرمایه
این بانک بر روی فعالیت های خود سرمایه گذاری کرد دی این بانک در سال ۱۳۸۳ به عنوان ششمین بانک خصوصی در ایران تأسیس شد و در حال حاضر دارای شبکه ای از ۱۶۵ شعبه بانکی در سراسر ایران است. زیان خالص بانک سرمایه در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۸۰۰۰ و ۸۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۷ درصدی داشته و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ زیان ۴۰۰۰ و ۵۶۵ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. نسبت نقدینگی این موسسه در حال حاضر ۰.۱۳ است که به هیچ وجه وضعیت قابل تعریفی نیست و از نظر چرخه نقدینگی و توانایی بازپرداخت بدهی از سایر بانک های زیان ده نیز بدتر است.

نسبت قیمت به سود سهم: منهای ۰.۳۲
قیمت سهم EPS: زیان ۱۶۲۰ تومان
قیمت پشتیبانی معتبر: ۴۴۰ تومان
بازده سهام یک ساله: منفی ۲۲ درصد

۴- بانک ایران زمین
بانک ایران زمین یک بانک ایرانی است که در رتبه دوم قرار دارد اسفند در سال ۲۰۰۹ از دارایی های مؤسسه مالی و وام دهنده مولی المحدین تأسیس شد و در حال حاضر زیان سنگینی را گزارش می کند. زیان خالص بانک ایران زمین در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۲ هزار و ۳۷۴ میلیارد تومان با ۳۸ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۰ بوده و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ زیان ۷ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. نسبت نقدینگی فعلی موسسه ۰.۴۵ است که با شرایط خوبی مطابقت ندارد. اما در مجموع هنوز بهتر از سایر بانک های زیان ده است.

نسبت P/E: منفی ۰.۱۴
قیمت سهم EPS: 2900 تومان زیان
قیمت پشتیبانی معتبر: ۳۱۵ تومان
بازده سهام یک ساله: منفی ۴۵%

موسسه اعتباری ۵ کشوری
موسسه اعتباری ملل در سال ۱۳۶۶ با نام صندوق قرض الحسنه عسکریه شروع به کار کرد و در حال حاضر شامل خدمات بانکی، مالی و اجتماعی با ۳۲۲ شعبه در سراسر کشور است. زیان خالص موسسه اعتباری ملل در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۷۷۹ میلیارد تومان نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۸۳۰۰ درصدی داشته و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ زیان سرمایه گذاران ۳۳۸۸ میلیارد تومان بوده است. نسبت نقدینگی فعلی موسسه ۰.۷ است که عددی نامطلوب محسوب می شود و در بلندمدت می تواند مشکل ساز شود. بنابراین تمام آمار و ارقام به ما نشان می دهد که بانک ملی با وجود همه تبلیغات در معرض ورشکستگی است.

نسبت P/E سهام: منهای ۱.۴۴
قیمت سهم EPS: 166 تومان زیان
قیمت پشتیبانی معتبر: ۲۱۰ تومان
بازگشت قیمت یک ساله: منهای ۱۹%

آخرین کلمه
شرایط نابسامان اقتصادی، عدم مدیریت صحیح بانک ها و عدم نظارت موسسات منجر به زیان، ورشکستگی و در نهایت انحلال بانک ها می شود که نه تنها به صنعت آسیب وارد می کند بلکه می تواند ضربه مهلکی به کل اقتصاد وارد کند. عجیب است که به راحتی اخبار ورشکستگی و انحلال برخی بانک ها را نادیده می گیریم و بدون نظارت و مدیریت، زیان این موسسات به سرعت انباشته می شود و سهامداران و سپرده گذاران به جای بازدهی معادل نرخ تورم، سال به سال زیان دریافت می کنند. ثبت شده است. چرا سرمایه گذار با امید و آرزوی سود سهام یک بانک را می خرد اما بازدهی سهام به دلیل کمک و فعالیت اقتصادی منفی است؟ به عنوان مثال چرا بانک آینده باید با زیان ۷۷ میلیارد تومانی به فعالیت خود ادامه دهد و برای پرداخت بدهی و جبران زیان انباشته هیچ یک از دارایی های ثابت خود را نفروشد؟ زیرا مدیریت صحیح و نظارت دقیق بر کار عملیاتی آنها وجود ندارد. این مسائل باید هر چه زودتر حل شود و حتی بازدهی رضایت بخشی را برای سهامداران و سپرده گذاران به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا