کشاورزی

منتظر گران شدن قیمت مرغ باشیم

با توجه به تحولات بین المللی، اکنون قیمت جهانی نهاده های دامی کاهش یافته و در بازار مرغ با ثبات مواجه هستیم، هرچند که حجم بالای مولدین تاثیری بر ثبات قیمت نداشته و تعداد حجم جوجه ها نیز به عرضه نهاده های دامی بستگی دارد.

پس از چهار ماه، وزارت جهاد کشاورزی مدعی شد به دلیل خودکفایی گوشت مرغ، گوشت مرغ برای حمایت از سرمایه گذاران این صنعت به کشورهای همسایه صادر می شود. اولاً چرا باید اجازه صادرات یک دارایی استراتژیک که با ارز دولتی می آید و نوعی یارانه از خزانه دولت می گیرد، صادر شود؟

خاطرات و اسناد تاریخی نشان می دهد که مدیران دولتی به ویژه در جهاد کشاورزی اطلاعات دقیقی از میزان موجودی بازار و نیازهای آن ندارند و این بدان معناست که مدیریت عرضه و تقاضا اغلب از دست مدیرانی که شاهد کشتارهای وحشیانه یا بازار خالی می شود، بنابراین تصمیم به صادرات مرغ بی شک تعادل و ثبات را در بازار این محصول اساسی و روی سفره مردم تضمین می کند و شاید ماه آینده شاهد جهش قیمت و صف برای شما باشیم. برای بازار مشهد خیلی منتظر بمانیم چون معمولا باز کردن دروازه صادرات یک محصول به معنای مسدود کردن آن است تا تولید آن نه به نفع تولیدکننده باشد و نه برای مردم، زیرا یا محصول آنقدر صادر می شود که یک کمبود می شود. . با یارانه های وزارت دارایی شاهد هدر رفت هزاران تن محصول تولیدی در کشور خواهیم بود و نمونه های آن بسیار است، کافی است به بازار تابستان در ماه های اخیر یا بازار تخم مرغ در گذشته و چند نمونه دیگر نگاه کنید. امیدواریم این تصمیمات با هدف برهم زدن آرامش بازار و ثبات قیمت ها گرفته نشده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا