طلا و ارز

مهار قیمت دلار با سرکوب تقاضای تولیدکنندگان

به گزارش افق میهن، قیمت دلار در اولین روزهای معاملاتی سال جاری و هفته گذشته با قیمت ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان باز شد که ماهانه این اسکناس در محدوده قیمتی ۵۲ هزار و ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان معامله می شود.

سیاست سرکوب از سوی بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار اجرا می شود به گونه ای که تحلیلگران بازار می گویند پارامترهای کلان اقتصادی با این سیاست مغایرت دارد.

بانک مرکزی تاسیسات تولید را کنترل کرد

در این زمینه سعید مشکات، کارشناس اقتصادی راهبرد دولت برای مهار قیمت دلار را اینگونه توضیح داد: سال گذشته یعنی از زمستان ۱۴۰۱ تا … دی قیمت ۱۴۰۲ دلار ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته و حتی سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی نیز به همین نسبت افزایش یافته است. با این نرخ افزایش قیمت دلار، شرکت ها به حداقل ۳۰ درصد منابع جدید برای حفظ سطح تولید فعلی نیاز دارند.

وی ادامه داد: در این زمینه بانک مرکزی سیاست محدودیت اعتباری را مطرح کرده و بانک ها را از اعطای تسهیلات اعتباری منع کرده است وام دهی بانک ها کاهش یافته و وام کمتری می پردازند. این بدان معناست که تولیدکننده منابع کمتری برای تولید در دسترس دارد، خرید کمتری انجام می دهد و مجبور است مواد اولیه کمتری وارد کند.

دولت برای اعطای قراردادها سقف تعیین کرده است

مشکات یکی دیگر از راه‌های کنترل قیمت دلار توسط دولت را محدود کردن ثبت سفارش دانست و افزود: در حال حاضر گاهی سه تا شش ماه طول می‌کشد تا ثبت هر سفارش به مرحله تخصیص ارز برسد و شرکت‌های تولیدکننده به خام نیاز دارند مواد.

قیمت دلار تا پایان سال کنترل می شود

اما چرا دولت اینقدر تلاش می کند تا قیمت دلار را کنترل و تثبیت کند؟ وی در پاسخ گفت: از یک طرف انتخابات مجلس در راه است و از طرف دیگر یک سال مدیریت ارزی فرزین در بانک مرکزی را در پیش داریم. نگاه سیاسی به کنترل قیمت دلار شاید دستاورد یک سالگی بانک مرکزی باشد.

وی تصریح کرد: در ادامه سال از منظر سیاست گذاری دلار را تا حدودی پایین نگه می دارند تا تورم اقتصادی در آستانه عید را کنترل کنند و افکار عمومی را از نگرش منفی نسبت به نرخ ارز جلوگیری کنند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مشکل رکود در بازارها طولانی مدت است و در بازه زمانی سه یا شش ماهه رخ نمی دهد، اما اگر موجودی کالا در کشور کاهش پیدا کند یک سال بعد بازار را تحت تاثیر قرار می دهد “

بانک مرکزی ارز توزیع می کند

سوال اینجاست که بانک مرکزی تا کی می تواند قیمت دلار را کنترل کند؟ مشکات تصریح کرد: از آمارها می‌توان متوجه شد که بانک مرکزی در حال پخش ارز است. بنابراین بانک مرکزی تا زمانی که منابع داشته باشد می تواند به این راه ادامه دهد.

وی افزود: اگر متوجه این شکاف شویم، نقدینگی در بازار بیش از حد افزایش یافته است. با این حال، کالاها و خدمات کافی در بازار وجود ندارد. زمانی که تقاضا وارد بازار شود، مانند سال ۹۶ و ۹۷، بازار شوکه خواهد شد.

تراز تجاری منفی بهار دلار را آغاز می کند

مشکات به فنر فشرده دلار اشاره کرد و گفت: معمولاً فنر یک جا فشرده و در جای دیگر آزاد می شود. از سوی دیگر، نقدینگی نیز در حال رشد است.»

وی ادامه داد: به طور معمول، روند فشرده سازی قیمت دلار می تواند یک تا دو سال طول بکشد. اما از نقطه ای که روند منفی تراز تجاری افزایش می یابد، بهار دلار آغاز می شود. رویدادهای سیاسی و مشکلات اقتصادی به بازارهای مالی نشان می دهد که قیمت دلار در حال افزایش است.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا