ترندهای روز

نتایج یک تحقیق: استفاده از داروهای کاهش وزن با افزایش خطر افکار خودکشی همراه نیست

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

یک مطالعه جدید در ایالات متحده نشان می دهد افرادی که از داروهای محبوب دیابت و چاقی “Ozmpic” و “Vigovi” استفاده می کنند نسبت به افرادی که از داروهای دیگر برای درمان بیماری های مشابه استفاده می کنند در معرض خطر کمتری برای افکار خودکشی هستند.

نتایج این مطالعه که توسط مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده تأمین مالی شده است، روز جمعه منتشر شد. در این مطالعه، محققان سوابق پزشکی بیش از ۱.۸ میلیون بیمار را که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ برای آنها سماگلوتاید (ماده فعال داروهای اوزمپیک و ویگووی برای درمان چاقی یا دیابت) تجویز شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

این افراد شامل ۲۴۰۰۰۰ بیمار تحت درمان به دلیل چاقی یا اضافه وزن و نزدیک به ۱.۶ میلیون بیمار تحت درمان دیابت بودند.

محققان دریافتند افرادی که سماگلوتاید مصرف می‌کنند، ۴۹ تا ۷۳ درصد کمتر از افرادی که داروهای دیگر را برای شرایط مشابه مصرف می‌کنند، برای اولین بار یا بیشتر در یک دوره شش ماهه افکار خودکشی را تجربه می‌کنند.

دکتر رونگ ژو، از دانشگاه کیس وسترن و یکی از نویسندگان این مطالعه، می گوید چاقی و دیابت به تنهایی می توانند از عوامل خطر برای افکار خودکشی باشند، اما این تحقیق تنها به تأثیر داروی سماگلوتید در پیدایش چنین افکاری پرداخته است. .

نتایج یافته‌های جدید در حالی منتشر می‌شود که آژانس‌های دارویی اروپا و ایالات متحده در حال بررسی گزارش‌هایی هستند مبنی بر اینکه افرادی که سماگلوتاید مصرف می‌کنند افکار خودکشی دارند.

آژانس دارویی اروپا در اوایل ماه جولای اعلام کرد که در حال بررسی حدود ۱۵۰ گزارش از موارد احتمالی آسیب رساندن به خود و افکار خودکشی مرتبط با سماگلوتید و سایر داروهای معروف به آنزیم های گوارشی شبه گلوکاگون پپتید-۱ (GLP-1) است. GLP-1). سازمان غذا و داروی آمریکا نیز اعلام کرد که در حال ارزیابی گزارش های مشابه است و به زودی تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.

این داروها با هدف قرار دادن هورمون هایی در روده و مغز که اشتها و سیری را تنظیم می کنند، عمل می کنند. این روشی متفاوت از داروهای کاهش وزن قدیمی است.

مشخص شده است که ویگووی Novo Nordisk به طور متوسط ​​۱۵ درصد از وزن بدن افراد را در آزمایشات بالینی کاهش می دهد و آن را به موثرترین درمان کاهش وزن مورد تایید تا به امروز تبدیل می کند.

تایید این دارو در سال ۲۰۲۱ بازار جدیدی را برای داروهای چاقی باز می کند که تخمین زده می شود تا یک دهه آینده به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

به گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، ویگووی، مانند داروهای کاهش وزن اوزمپیک و مونجارو، تاکنون نسبتاً ایمن بوده و در آزمایشات بالینی خطر خودکشی را نشان نداده است. با این حال، گزارش‌های جدید آژانس‌های نظارتی دارو را از این خطر آگاه کرده و هشدارهای قوی صادر کرده‌اند.

پیش از این خبرگزاری رویترز در گزارشی مبسوط با استناد به شهادت تعدادی از مصرف کنندگان داروهای چاقی و دیابت، نسبت به عوارض حاد آنها هشدار داده و گفته بود که پس از مصرف داروهای نوو نوردیسک از جمله اوزمپیک و ویگوی دچار افسردگی و افکار خودکشی شده اند. .

در مقاله خود، محققان خواستار ارزیابی دقیق‌تر گزارش‌های مربوط به افکار خودکشی مرتبط با داروها و پیگیری طولانی‌تر بیماران شدند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا