بانک و بیمه

نحوه تشخیص از کارافتادگی بیمه‌شدگان

به گزارش افق میهن، بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، این سازمان در سال گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مستمری از کارافتادگی کل، ۳۲۸ میلیارد تومان مستمری از کارافتادگی جزئی و ۱۳ میلیارد تومان غرامت مقطوع به بیمه شدگان واجد شرایط پرداخت کرده است.

بر اساس گزارش این سازمان، مجموع مستمری از کارافتادگی کلی و جزئی پرداختی به ۱۴۸ هزار و ۸۴۳ مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

حمایت از بیمه شدگان در معرض خطرات و خسارت های جسمی و مالی از مهمترین وظایف و وظایف سازمان تامین اجتماعی است و پس از وقوع حادثه یا بیماری ناشی از کار یا غیر کار، این موسسه موظف به ارائه خدمات درمانی می باشد. کمک و توانبخشی تلاشی است برای بازگرداندن سلامت یا توانایی کار بیمه شده.

پریسا پناهی چکینی رئیس اداره امور معلولان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی با پوشش بیش از ۴۶ میلیون نفر از نیروهای مولد جامعه، اصلی ترین و بزرگترین سازمان تامین اجتماعی کشور است، می گوید: وی در خصوص حمایت قانونی از بیمه شدگان با از کارافتادگی کلی یا جزئی گفت: در صورتی که به دلیل حادثه یا بیماری، عملکرد و توانایی فرد بیمه شده برای ادامه کار کاهش یابد و نتواند درآمد قبلی خود را تامین کند او را با حمایت از معلولیت بیمه خواهد کرد. مستمری از کارافتادگی یکی از تعهدات بلندمدت پیش بینی شده در قانون تامین اجتماعی برای بیمه شدگان اصلی است که به صورت «غرامت کلی، جزئی و مقطوع» به بیمه شده آسیب دیده بسته به میزان توان جسمی و روحی بیمه شده تعلق می گیرد. صدمات وارده به فرد

وی افزود: کلیه بیمه شدگانی که بر اساس ماده ۷۰ قانون تامین اجتماعی به دلیل حوادث ناشی از کار یا بیماری قادر به انجام کار نیستند، پس از اتمام مراحل درمانی و با توجه به گواهی پزشک معالج، درخواست از کارافتادگی می کنند. ، می توانید از سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی it tamin.ir استفاده کنید و مدارک پزشکی خود را برای رسیدگی به این کمیسیون از طریق امور بیمه شده/ثبت نام درخواست به کمیسیون پزشکی ارائه دهید.

پناهی چکینی همچنین گفت: بیمه شده ای که بر اساس ارزیابی پزشکی پس از دریافت خدمات توانبخشی، صعب العلاج تشخیص داده می شود. در صورتی که طبق نظر کمیسیون های پزشکی، بیمه شده به طور کامل یا جزئی توانایی انجام کار خود را طبق ماده ۹۱ قانون بیمه های اجتماعی از دست داده باشد و میزان کاهش توان کار بیمه شده ۶۶ درصد یا بیشتر باشد. باید به طور کامل از کار افتاده در نظر گرفته شود. همچنین در صورتی که میزان کاهش توان کاری بیمه شده در اثر حادثه ناشی از کار بین ۳۳ تا ۶۶ درصد و در صورتی که درجه کاهش توان کاری بیمه شده بین ۱۰ و ۳۳ درصد اگر علت حادثه کاري باشد مستحق جبران نقص کوتاه شده است.

وی افزود: بیمه شده ای که در اثر حادثه صنعتی بدون توجه به مدت پرداخت حق بیمه از کار ناتوان شده باشد یا جزئی از کار ناتوان شده باشد و بیمه شده ای که ناتوانی کامل نداشته باشد. شاغل در اثر حادثه صنعتی شاغلانی هستند که در مدت ده سال قبل از وقوع حادثه یا بیماری غیر مرتبط با کار بیمار شده باشند. چنانچه ظرف یک سال قبل از وقوع حادثه یا بیماری منجر به از کارافتادگی حداقل حق بیمه یک سال کار با احتساب حق بیمه ۹۰ روز کار را پرداخت کرده باشد، مشمول تعهدات حق الزحمه قانونی مربوطه خواهد بود.

رئیس اداره امور از کارافتادگی سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: مستمری از کارافتادگی کلی با از بین رفتن شرایط از کارافتادگی کلی و به محض اعاده به کار مستمری بگیر و کاهش میزان از کارافتادگی ناشی از کار خاتمه می یابد بیمه شده حسب مورد از مستمری از کارافتادگی جزئی ناشی از اشتغال یا غرامت پرداختی از کارافتادگی به میزان مقرر در مواد ۷۳ و ۷۴ این قانون برخوردار است. ضمناً چنانچه با گذشت زمان یا به هر دلیلی میزان از کارافتادگی جزئی شغلی افزایش یابد و این تغییر پیامد مستقیم حادثه ای باشد که منجر به از کارافتادگی شده است، مستمری از کارافتادگی جزئی به مستمری حرفه ای کلی یا مبلغ جزئی تبدیل می شود. مستمری از کارافتادگی بسته به شرایط افزایش می یابد مورد افزایش می یابد

وی در خصوص حوادث شغلی و تعریف قانونی این حوادث گفت: حوادث ناشی از کار طبق تعریف قانون تامین اجتماعی حوادثی است که در حین انجام وظیفه و در نتیجه آن برای بیمه شده رخ می دهد. در مفهوم این قانون کلیه مواقعی که بیمه شده در کارگاه یا تأسیسات وابسته یا ساختمانها و اماکن آنها مشغول به کار بوده و یا به نمایندگی از طرف کارفرما مأمور انجام مأموریتی در خارج از محوطه کارگاه می شود، الزامی است. مدت زمان مراجعه به کلینیک، بیمارستان یا انجام اقدامات درمانی و توانبخشی و همچنین زمان سفر بیمه شده به آنجا و بازگشت از منزل به کارگاه نیز به شرط وقوع حادثه در ساعات عادی کار و مراجعه به کارگاه محسوب می شود کارگاه حوادثی که در حین انجام اقدامات برای نجات و کمک به سایر بیمه شدگان برای بیمه شده رخ می دهد نیز از حوادث ناشی از کار محسوب می شود.

رئیس اداره امور معلولان همچنین گفت: در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی در مجموع ۱۳۳ هزار و ۲۲۵ معلول را تحت پوشش دارد که در سال گذشته بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از آنها پرداخت شده است.

پناهی چکینی ادامه داد: این سازمان نیز در حال حاضر ۱۵ هزار و ۶۱۸ نفر از معلولان جزئی کار را تحت پوشش دارد و در مجموع سال گذشته ۳۲۸ میلیارد تومان مستمری از کارافتادگی جزئی به این افراد پرداخت شده است.

گفتنی است سال گذشته سازمان تامین اجتماعی ۱۳ میلیارد تومان غرامت مقطوع از کارافتادگی به بیمه شدگان پرداخت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا