بانک و بیمه

نرخ ارز برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی پذیر شد

به گزارش افق میهن، علی حسین نبی زاده مشاور ارزی رئیس کل بانک مرکزی گفت: سیاست تثبیت قطعا به معنای تثبیت نرخ ارز یا یکطرفه شدن بازار ارز یا مشکلاتی که شنیده ایم و می شنویم نیست. دور.”

تلاش شده است به نحوی برای فعالان اقتصادی در حوزه نرخ ارز قابلیت پیش بینی ایجاد شود و حداقل بتوانند نرخ ارز را در چند ماه آینده پیش بینی کنند که در سال گذشته شاهد آن نبودیم.

بانک مرکزی سعی می کند انبساط اعتباری را کنترل کند، یعنی از منظر کنترل نقدینگی، سعی می کند این کنترل رشد نقدینگی را در سیاست تثبیت حفظ کند.

با تغییر رگولاتوری که با همکاری وزارت حراست انجام شد، مدیریت در حوزه واردات و تقاضای ارز از منظر کالایی ایجاد شد و صف تخصیص ارز در بانک مرکزی به شدت کاهش یافت. در چند هفته گذشته و امیدواریم که این صف در یکی دو ماه آینده به طور کامل حذف شود.

تعدادی از مقررات وضع شده است تا سیاست گذار را قادر می سازد تا قبل از صادرات با صادرکننده تعامل داشته باشد. یعنی ابتدا باید بدانیم در حین صادرات چه اتفاقی می افتد و سپس اجازه صادرات داده می شود

تا زمانی که مقررات پولی مناسبی نداشته باشیم، نمی‌توانیم در مورد مدیریت و سیاست‌گذاری پولی در کشور نتیجه‌گیری درستی داشته باشیم.

مشکلاتی که بارها در کشور در دهه ۹۰ با آن مواجه بودیم به حدی بود که مشکلی را به طور موقت حل کردیم، اما مقررات را ساده نکردیم.

بانک مرکزی علاوه بر بحث مقررات، نهادسازی را نیز ترویج کرده است. مرکز مبادلات ارز و طلا می تواند نهاد و بستر مناسبی برای تبادل ارز و طلا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا