اخبار بورس

نزول بازار سهام به‌دلیل پرداخت ۵۵ همت مطالبات پیمان‌کاران توسط اوراق اخزا

در گفتگو با افق میهن آمده است؛

یک کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بازدهی ۳۶ درصدی باعث کاهش تقاضا برای خرید سهام می شود. رقم ۳۶ درصد رقم بالایی است و بانک مرکزی باید به این موضوع رسیدگی کند و نرخ را از ۳۶ درصد به زیر ۳۰ درصد کاهش دهد.

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بپیام های آیه وی در توضیح مخالفت خود با فروش اوراق قرضه دولتی گفت: اوراق منتشر شده توسط دولت عمدتاً توسط صندوق های بازنشستگی خریداری می شود. از سوی دیگر نرخ ۳۰ درصدی سپرده بانکی تعیین شده از سوی دولت باعث شد تا بازار با افزایش نرخ سود سپرده های بانکی و اوراق دولتی مواجه شود.

وی تصریح کرد: اوراق خزانه ای که به فروش نرسیدند با بازدهی ۲۸.۵ درصدی توسط دولت منتشر شد و به همین دلیل مورد استقبال بازار قرار نگرفت. در همان زمان دولت اشتباه کرد و ۵۵ درصد مطالبات پیمانکاران را با اوراق دولتی پرداخت کرد.

استیاقی تصریح کرد: پیمانکاران این اوراق را با بازدهی ۳۶ درصد به بازار عرضه کردند. در صورت وجود اوراق با بازدهی ۳۶ درصد، بدیهی است که تقاضا برای خرید اوراق قرضه دولتی با نرخ سود ۲۸ درصد وجود نخواهد داشت. همچنین اوراق خریداری شده توسط پیمانکاران و فروش آن با بازدهی ۳۶ درصدی باعث افت بازار سهام شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این موضوع باعث افزایش بی اعتمادی در بازار شد و اکثر مردم تصمیم گرفتند سهام خود را بفروشند زیرا با نرخ سود ثابت اوراق، فعالان بازار جای خود را به فروش سهام می دهند و خرید ۳۶ یا ۳۷ درصدی اوراق در اولویت قرار می گیرد. . این اتفاق که برخاسته از ساماندهی برنامه و بودجه برای رفع نیازهای پیمانکاران بود، ناگهان همه بازارهای مالی را متحول کرد.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته بانک مرکزی اوراق بهادار ویژه با نرخ سود ۳۰ درصد صادر کرد و با افزایش نرخ سود اوراق، کمبود تقاضا برای خرید سهام نیز افزایش می یابد و صاحبان سهام شروع به فروش خواهند کرد که در حال حاضر در بازار اینگونه است.

سیاست دولت به نفع بازار سهام نیست

استیاقی خاطرنشان کرد: سیاست های دولت به نفع بورس نیست. از این منظر دولت با افزایش نرخ دلار مواجه نخواهد شد و از منظر دیگر با افزایش بازدهی نرخ سپرده مواجه خواهد شد.
در شرایطی که پذیرش اوراق با نرخ سود ۲۸ درصد کافی نیست، افزایش همین نرخ سود موثر نخواهد بود. مشکل اصلی بازار این است که منابع کافی برای خرید این اوراق وجود ندارد. در حال حاضر فشار دولت، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه برای خرید اوراق بی اثر است. زیرا با استقبال فعالان مواجه نمی شود. این عدم استقبال از انتشار اوراق نیز به دلیل چراغ سبز بانک مرکزی برای پرداخت سود ۳۰ درصدی به سپرده گذاران در ماه است.

این کارشناس بازار سرمایه ۴ عاملی را نام برد که باعث ریزش بازار در چند روز اخیر شد:

۱- افزایش نرخ سود اوراق قرضه دولتی به ۳۶ درصد

بازدهی ۳۶ درصدی اوراق، تقاضا برای خرید سهام را کاهش می دهد. رقم ۳۶ درصد رقم بالایی است و بانک مرکزی باید به این موضوع رسیدگی کند و نرخ را از ۳۶ درصد به زیر ۳۰ درصد کاهش دهد.

۲- عدم افزایش نرخ دلار:

اگر دلار آزاد هم اکنون در کانال ۵۸ معامله می شود، نرخ نیم دلار ۴۲ هزار تومان است. عدم اجازه رشد دلار باعث کاهش سودآوری و از دست دادن حاشیه سود برای شرکت ها می شود و به این ترتیب بازار از اقبال خارج می شود. تا جایی که حاشیه سود شرکت ها از بین برود و رشد سودآوری متوقف شود، استقبالی از خرید سهام آنها به همان میزان وجود نخواهد داشت.

۳- افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها و خرید سرسام آور فرآورده های پالایشی:

افزایش منابع انرژی به ویژه خوراک پتروشیمی و نحوه خرید فرآورده های پالایشی منجر به کاهش سودآوری این دو صنعت شد.

۴- قیمت های اجباری:

قیمت های اجباری برای برخی از محصولات ارائه شده توسط شرکت های بورسی اعمال می شود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا