محیط زیست

نشست نمایندگان دادستان‌های کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، دومین نشست پنج جانبه نمایندگان دادستان های کل کشور های ساحلی دریای خزر با موضوع پیشگیری و مبارزه با جرائم زیست محیطی دریای خزر در سال ۱۳۹۶ برگزار شد. جمهوری آذربایجان و غلام عباس ترکی معاون قضایی دادستان کل کشور در این جلسه در راس هیاتی حضور یافتند و بر حفاظت از منابع آبی دریای خزر و قوانین ملی مرتبط با آن تاکید کردند. محیط زیست و منابع زیستی آبزیان و مدیریت منابع طبیعی در محدوده این دریا.

در این نشست دو روزه، نمایندگان دادستان های کل کشورهای ساحلی دریای خزر (ایران، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان) چالش ها و آسیب های زیست محیطی و حفاظت از منابع آبی دریای خزر و دریای خزر را مورد بررسی قرار دادند. قوانین ملی مربوط به محیط زیست و منابع آبزی. و مدیریت منابع طبیعی در حوزه دریای خزر به تبادل نظر پرداختند و بر تقویت و گسترش همکاری‌های قضایی پنج‌جانبه تاکید کردند.

ترکی با اشاره به اهمیت ویژه ای که اسلام برای حفظ طبیعت و محیط زیست قائل است و همچنین با اشاره به اسناد بین بین المللی وی در این زمینه اظهار داشت: حق بر محیط زیست یکی از مصادیق حقوق عمومی است و از نظر «جامع بودن»، «طبیعی بودن» و «عدم تبعیض» یکی از حقوق اساسی محسوب می شود.

وی افزود: دریای خزر از نظر منابع و ذخایر متنوع، ویژگی های اکولوژیکی متمایز، غنای ژنتیکی قابل توجه و تنوع زیستی منحصر به فرد برای ساکنان منطقه از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار است و برای حفاظت از چهار مؤلفه اصلی حیات در این منطقه گرد هم آمده ایم. دریا

معاون حقوقی دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: این چهارضلعی حیات «شامل آب، هوا، ساحل و تنوع زیستی» دریای خزر است و در این میان «حفظ تنوع زیستی دریای خزر از جمله ژن‌ها و نادر است. گونه ها و اکوسیستم دریای خزر» حائز اهمیت است. خاص دارد

در این دیدار، هیات ایرانی ضرورت اجرای «کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر» موسوم به کنفرانس تهران و پروتکل‌های الحاقی به آن را که شامل تعهدات و چارچوب‌های قانونی است، مورد بحث و بررسی قرار دادند. برای همکاری در زمینه پیشگیری، کاهش و کنترل آلودگی، حفاظت، نگهداری، ترمیم و استفاده. منطق منابع زنده دریایی و مدیریت مناطق ساحلی را تعریف می کند.

همچنین پیشنهاد شد در راستای مقابله و پیشگیری از جرایم زیست محیطی در دریای خزر، علاوه بر همکاری علمی و آموزشی دادسرای عمومی کشورهای ساحلی دریای خزر، بانک اطلاعات مشترک جامع در زمینه (مسائل حوزه خزر) ایجاد شود. پیش بینی نظام جبران خسارت و ایجاد اعتبارات ویژه حفاظت و مقابله با آلودگی های زیست محیطی و پول شویی ناشی از جرایم زیست محیطی) و ساز و کار همکاری دادستان های استان ساحلی دریای خزر ایجاد شود.

در این سفر معاون دادستان کل کشور ضمن حضور در سفارت جمهوری اسلامی در باکو با سفیر و معاون حقوقی سفارت کشورمان گفتگو کرد و بنا به درخواست دادستان کل کشور آذربایجان آقای کامران علی اف وی با وی و معاونانش در دادستانی کل کشور دیدار کرد.

در این دیدار که سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشت، دادستان کل جمهوری آذربایجان با اشاره به همکاری قضایی خوب دادسراهای دو کشور، از رویکرد مثبت و اقدامات سازنده این دو کشور قدردانی کرد. دادستان کل جمهوری اسلامی ایران در رفع برخی از چالش های قضایی ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر شاهد این موضوع باشد. تحولات مثبت بیشتر در روابط سیاسی و گسترش و ارتقای همکاری دادستان های کل کشور در زمینه پیشگیری و مقابله با تهدیدات زیست محیطی دریای خزر.

غلام عباس ترکی در این سفر در دیدارهای دوجانبه با معاونان دادستان کل آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان، همکاری های مشترک در زمینه حفاظت از محیط زیست دریای خزر، اتخاذ تدابیر مشترک پیشگیرانه و مقابله با صید غیرمجاز و غیره را مورد بحث و بررسی قرار داد. جنایات در دریای خزر و همچنین بر همکاری علمی و آموزشی دادستان ها تاکید کرد.

در این دیدار سید مهدی فلاح مال خودم دادستان مرکز استان گیلان که به نمایندگی از دادستان های استان های ساحلی دریای خزر معاون دادستان کل کشور را همراهی می کرد، گزارشی از اقدامات و ابتکارات دادستان های استان های ساحلی در حفاظت از محیط زیست ارائه کرد. دریای خزر.

این نشست در راستای توافقات «کنوانسیون حفاظت از دریای خزر» معروف به «کنوانسیون تهران» برگزار شد.

این کنوانسیون در تاریخ ۱۰/۰۳/۸۴ به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و کشورهای ساحلی منطقه با حفظ محیط زیست دریای خزر در زمینه پیشگیری، کاهش و کنترل آلودگی، جلوگیری از ورود، کنترل موافقت کردند. و از بین بردن گونه های مهاجم، موارد اضطراری. محیط زیست، حفاظت و حفظ و احیای منابع زنده دریایی، مدیریت مناطق ساحلی، نوسانات سطح آب دریای خزر، ارزیابی زیست محیطی، پایش، تحقیق و توسعه، تبادل و دسترسی به اطلاعات همکاری خواهند داشت. دستیابی به «الگوی مناسب برای تأمین امنیت جمعی زیست محیطی دریای خزر» در راستای عملیاتی شدن کنوانسیون تهران ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا