نیاکان ما چگونه در شش سالگی توانایی شکار و مراقبت از نوزادان را میآموختند
یک مطالعه جدید توسط دانشگاه ایالتی واشنگتن نشان می دهد که سبک زندگی شکارچی-گردآورنده که ۹۹ درصد اجداد ما در آن زندگی می کردند، یادگیری سریع کودکان را در یک محیط اجتماعی منحصر به فرد تسهیل کرد.
یک مطالعه جدید روی کودکان در جنگلهای حوضه کنگو نشان داد که سبک زندگی شکارچی-گردآورنده به کودکان اجازه میدهد تا مهارتهایی مانند شکار، شناسایی گیاهان خوراکی و مراقبت از نوزادان را تا سن شش یا هفت سالگی بیاموزند.
این تحقیق توضیح میدهد که در طول هزاران سال چند ویژگی فرهنگی در میان گروههای شکارچی-گردآورنده در محیطهای طبیعی متنوع آفریقا حفظ شده است. محیطی که در آن دانش فرهنگی نه تنها توسط والدین بلکه از سوی جامعه گسترده تر منتقل می شود.
بری هیولت، استاد مردم شناسی در دانشگاه ایالتی واشنگتن و نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: «ما بر شکارچیان-گردآورنده تمرکز می کنیم، زیرا این شیوه زندگی در ۹۹ درصد تاریخ بشر است. بدن و ذهن ما برای زندگی در گروه های کوچک و صمیمی طراحی شده است، نه برای زندگی شهری مدرن. با بررسی نحوه یادگیری کودکان در این جوامع، هدف ما کشف مکانیسمهایی است که انسانها را قادر میسازد تا با محیطهای مختلف در سراسر جهان سازگار شوند.»
کودکان از چه کسی و چگونه یاد می گیرند؟
هیولت و همکارانش با استفاده از دادههای مشاهدهای و قومنگاری، شیوههای مختلف انتقال فرهنگی را در کودکان بررسی کردند تا به این سوال پاسخ دهند که کودکان در جوامع شکارچی و چگونه از چه کسی و چگونه یاد میگیرند؟
یافته های اصلی این پژوهش نشان داد که اعضای خانواده گسترده نقش بیشتری در انتقال دانش فرهنگی به کودکان دارند. تأثیر آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلاً تصور می شد.
همچنین، این مقاله با تأکید بر منابع یادگیری متنوع، نشان داد که حدود نیمی از دانش فرهنگی که کودکان و نوجوانان شکارچی-گردآورنده کسب میکنند، از افرادی است که از نظر خونی با آنها ارتباط ندارند. این یافته ها در تضاد با مطالعات قبلی است که عمدتا بر انتقال دانش از والدین به فرزندان تاکید داشتند.
تفاوت با مدل خانواده هسته ای غربی
هیولت توضیح می دهد که این تفاوت به دلیل نحوه یادگیری کودکان در جوامع شکارچی-گردآورنده است. جایی که آنها از والدین، همسالان و حتی بزرگسالان غیر مرتبط در جامعه آموزش دریافت می کنند. این برخلاف مدل خانواده هسته ای غربی است که در آن یادگیری اغلب به والدین یا معلمان در محیط های رسمی مدرسه محدود می شود.
در کمپ های کوچک شکارچیان، معمولاً ۲۵ تا ۳۵ نفر در خانه های نزدیک به هم زندگی می کنند. این موقعیت به کودکان اجازه می دهد تا افراد مختلف را مشاهده کنند و از آنها یاد بگیرند. مهارت هایی مانند نگهداری از کودک، آشپزی و شکار اغلب از طریق یک فرآیند غیرمستقیم و غیرکلامی آموخته می شوند.
نقش ارزش های اجتماعی در یادگیری
این مطالعه همچنین بر اهمیت ارزشهایی مانند برابری، احترام به استقلال فردی و اشتراک گسترده در شکلدهی نحوه انتقال دانش فرهنگی در میان شکارچیان تأکید میکند. به عنوان مثال، کودکان با مشاهده رفتار بزرگسالان و همسالانشان اهمیت برابری و استقلال را می آموزند. آنها مجبور به یادگیری نیستند، بلکه آزادند تا مهارت ها را به روش خود کشف و تمرین کنند. این آزادی درک عمیقی از فرهنگ آنها در آنها ایجاد می کند.
فرهنگ انباشت
هیولت می گوید: «این روش یادگیری به آنچه ما «فرهنگ انباشته» می گوییم کمک می کند، یعنی توانایی ایجاد دانش موجود و انتقال آن از نسلی به نسل دیگر. او توضیح می دهد که برخلاف بسیاری از حیوانات که یادگیری اجتماعی آنها محدود به چند مهارت است، انسان ها ساختارهای ذهنی و اجتماعی پیچیده ای دارند که امکان انتقال هزاران ویژگی فرهنگی را فراهم کرده است. این توانایی انسان را قادر به نوآوری و سازگاری در محیط های متنوع از جنگل های انبوه گرفته تا بیابان های خشک کرده است.
نتایج این مطالعه در مجله آکادمی ملی علوم (PNAS) منتشر شده است.
منبع: یورونیوز