اخبار اقتصاد ایران

هزینه تراشی سرای تجاری ایرانیان در آستراخان و سؤالاتی که بی‌پاسخ ماند

ماجرای تجارتخانه ایرانی در آستاراخان روسیه در زمینه مالکیت، هزینه و دستمزد به گونه ای شکل گرفته است که نیازمند دخالت جدی قوه قضائیه و نهادهای نظارتی برای روشن شدن ابعاد مختلف این پرونده است. تجارتخانه

افق میهن تامین مالی و منابع مالی خرید و بازسازی ساختمان «اتاق بازرگانی ایران در آستاراخان» از سوی اتاق ایران و در زمان ریاست هادی تیزهوش تابان، رئیس سابق اتاق بازرگانی گیلان تامین شد. ماجرای مالکیت و هزینه های این خانه تجاری بار دیگر مورد بحث اعضای اتاق بازرگانی کشور و استان گیلان قرار گرفته است.

فارس در ادامه نوشت: برآوردهای کارشناسان نشان می دهد با توجه به بیش از سه سال زمان ساخت این پروژه در سال های ۹۳-۱۳۹۲، هزینه های دلاری سفر برخی از اعضای اتاق بازرگانی و هیئت های همراه دولتی و غیردولتی تحت پوشش بهانه بازدید از این پروژه تا سال ۲۰۱۶ عملاً بسیار زیاد خواهد بود.

اگرچه ادعا می شود ۲۰ درصد از سهام این خانه معاملاتی اتاق گیلان نام دارد و اکنون به بهانه تکمیل ساختمان اتاق گیلان به اتاق ایران واگذار شده است، اما سند واگذاری این اتاق نشان می دهد که ۲۰ درصد سهام متعلق به شرکت بازرگانی پارس است که خود مجری آن است. تیزهوش تابان رئیس سابق اتاق بازرگانی گیلان تنها سهامدار این شرکت است نه اتاق بازرگانی گیلان و طبیعتا در چنین شرایطی خانه تجارت به ورثه وی می رسد نه اتاق گیلان. ادعای واگذاری سهام شرکت پارس به اتاق ایران در تاریخ دهم مرداد سال گذشته نیز به امضای تنها سهامدار شرکت پارس، رئیس سابق اتاق بازرگانی گیلان رسید. البته در گذشته ساختمان نمایندگی تجاری روسیه در خیابان پامنار تهران معروف به سفارت روسیه در تهران به تصرف وزارت بازرگانی روسیه درآمده و منطقاً برای جلوگیری از فرضیه ضرر. در این محل یک ساختمان تجاری به نام سرکنسولگری ایران در آستاراخان خریداری شد. در هر صورت اموال عمومی نباید به خطر بیفتد.

ناگفته نماند که املاک و ساختمان‌هایی که به نام سفارتخانه‌ها در کشورها نامیده می‌شوند، طبق خدمات کنسولی کنوانسیون وین از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض معاف هستند، به همین دلیل روسیه از پرداخت مالیات ساختمان آژانس تجاری روسیه با این موضوع معاف شد. اندازه گرفتن؛ اقدامی که برای کسبه آستاراخان چندان خوشایند نبود و در واقع مبالغ هنگفتی از کف بازرگانان گیلانی برداشته شد. کارشناسان حقوقی نیز معتقدند با فرض واگذاری خانه بازرگانی آستاراخان که متعلق به یک شرکت خصوصی بوده، در قالب تسویه برای دریافت هزینه های جاری به خانه بازرگانی ایران برای تکمیل ساختمان اتاق بازرگانی گیلان واگذار می شود. ، بازرگانان گیلانی همچنان برنده خواهند بود. ضمن اینکه تمامی املاک اتاق های استان در سراسر کشور نیز به نام اتاق ایران است و در واقع اتاق گیلان در دوره جدید، اموال اتاق ایران را در قالب سند به اتاق ایران واگذار کرد. تامین اعتبار ساخت ساختمان جدید اتاق بازرگانی گیلان.

برخی از تجار گیلانی نیز مطالبات جدی مبنی بر «هزینه بیش از یک میلیون دلاری ساخت و بهره برداری از این ساختمان تجاری و اختصاص چند هزار دلار برای حقوق، هزینه جاری، هزینه ایاب و ذهاب، مترجم و هزینه های متفرقه در ساختمان تجاری مطرح کردند. در آستاراخان شواهدی به دست آمده و مهمتر از آن، خروجی خانه تجارت برای بازرگانان گیلانی و حتی ایرانی و نقش آفرینی در بازار روسیه تاکنون چه بوده است که به نظر می رسد بی پاسخ مانده است. اگرچه موضوعات مشتقات مرکز تجاری آستاراخان شامل پروازهای چارتر و موضوع نصب مجسمه عمر خیام در آن و هزینه های دلاری ناشی از آن در مقابل ارزش افزوده بازگشتی به اقتصاد و فرهنگ کشور است، اما نمی توان به راحتی از آن گذشت.

امسال به نام مشارکت مردم در تولید از سوی رهبر انقلاب مزین شده است و از سوی دیگر می توان از اتاق های بازرگانی به عنوان معتبرترین و رسمی ترین مجلس بخش خصوصی نام برد. بی شک اتاق ایران به این موضوع واقف خواهد بود که با توجه به قطعیت این استان در تجارت با روسیه و مهیا بودن شرایط، «اتاق گیلان» عملا مناسب ترین گزینه برای مدیریت اتاق بازرگانی آستاراخان و تقویت وضعیت کسب و کار است. با روسیه نقش تعاونی بخش خصوصی فعال در اتاق های بازرگانی ارتباط مستقیمی با توسعه اقتصادی هر استان دارد و بدیهی است با افزایش اعتماد آنها از طریق شفافیت و ارائه ترازهای کاری و نیز ارائه گزارش دقیق از هزینه های حق عضویت در سال های گذشته نقشی پویاتر را شاهد خواهیم بود. ما اعضای اتاق خواهیم بود. موضوعی که به لحاظ اهمیت آن در ارتقا و توسعه اقتصاد استان گیلان، مستلزم ورود جدی دستگاه قضایی و سازمان بازرسی به امور خانه تجاری ایرانیان در آستاراخان و هزینه های هنگفت سفر است. و شبهات مطرح شدهبه گزارش فارس، برخی معتقدند آستاراخان به دلیل دارا بودن ۱۴ بندر کوچک بر روی رودخانه ولگا، مهم ترین مرکز ورود کالا از مسیر دریایی و دارای سوابق تجارت با ایران بوده و از زمان تزار، کاروانسرای تجاری ایرانیان در این شهر قرار داشت. روابط دوجانبه را از تاریخ شکل می دهد.همه این موارد منجر به تأسیس تجارتخانه ایرانیان در شهر آستاراخان روسیه، اما به نام یک شرکت خصوصی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا