ارزهای دیجیتال

هشدار دادستانی تهران در مورد کلاهبرداری رمزارزی / «پامپ و دامپ» چیست؟

به گزارش افق میهن:




افزایش کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال باعث شده است که سازمان های مجری قانون هشدارهایی را به شهروندان ارسال کنند. چندی پیش قوه قضاییه استان تهران برای برخی از مشترکان موبایل در خصوص طرح های پونزی منطقه پیامکی ارسال کرد. این موسسه در روزهای اخیر پیامک هشدار انبوه دیگری نیز ارسال کرده است که حاکی از نوع دیگری از کلاهبرداری است. اقدامی که به «پمپ و تخلیه» معروف است.



به گزارش افق میهن، اگرچه آمار دقیقی از حجم معاملات ارزهای دیجیتال در ایران وجود ندارد، اما گمانه زنی هایی در این زمینه وجود دارد که برخی از آنها بین سه تا پنج میلیارد تومان در روز در نوسان هستند. آمارهای مختلفی نیز از تعداد کاربران این بازار در کشور ارائه می شود که همگی حکایت از شتاب رشد تعداد فعالان این حوزه دارد.

آن طور که چندی پیش روزنامه همشهری نوشت، فعالان این حوزه در نشستی در حاشیه نمایشگاه الکامپ به فعالیت ۱۲ تا ۱۵ میلیون ایرانی در این بازار اشاره کردند. بنابراین، ضریب نفوذ ارز دیجیتال در کشور به ۱۰ تا ۱۲ درصد رسیده است. در اولین روزهای آبان ماه سال جاری، مجله پاییت نیز به نقل از مجموعه ارزهای دیجیتال، تعداد مخاطبان ارزهای دیجیتال ایرانی را به بیش از ۱۷ میلیون نفر رسانده و حجم معاملات ارزهای دیجیتال در ایران به ۲۰ درصد حجم مبادلات رسیده است. معاملات بر اساس این گزارش، ۲۲ درصد از مردم ایران صاحب ارز دیجیتال هستند و تنها حدود ۱۵ درصد از مردم ایران هرگز نام بیت کوین و ارز دیجیتال را نشنیده اند.

افزایش ۱۱۴ درصدی موارد تقلب در ارزهای دیجیتال

همچنین در بخشی دیگر از این گزارش به افزایش موارد کلاهبرداری ارز دیجیتال اشاره شده است. آمارها حاکی از آن است که پرونده های ثبت شده در پلیس فتا در شش ماهه نخست سال نسبت به سال قبل ۱۱۴ درصد افزایش داشته است. البته بیشتر این شکایات مربوط به دو مورد معروف بود; ابتدا صرافی Cryptoland و مرحله بعدی فروش Kingmoney Shetcoin است.

به گزارش افق میهن، کلاهبرداری با ارزهای دیجیتال همیشه منجر به گزارش نمی شود. مردم منطقه ممکن است در دام کلاهبردارانی بیفتند که با استفاده از انواع ترفندها اموال آنها را می دزدند اما اقدامی برای ارائه گزارش انجام نمی دهند. یکی از رایج‌ترین روش‌ها در این زمینه، کلاهبرداری از نوع پمپ و تخلیه است. آخرین هشدار وزارت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران بدون ذکر این عنوان به این نوع کلاهبرداری اشاره دارد.

ارز دیجیتالی که ارزش آن ناگهان افزایش می یابد و سپس صفر می شود

وزارت دادگستری استان تهران در پیامک انبوهی برای کاربران تلفن همراه اعلام کرد: مجرمان با تولید ارزهای رمزپایه بی اساس و دستی و غیرواقعی ارزش آنها را به سرقت می برند و ناگهان ارز رمزنگاری شده باطل شده و ارزش آن به صفر می رسد.

در سال‌های اخیر مواردی از این دست کلاهبرداری‌ها در کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرام مشاهده می‌شود؛ گاه چهره‌های آشنا سرمایه‌های بسیاری از کاربران را از بین برده‌اند. اگرچه کارشناسان می گویند بازار ارزهای رمزپایه رو به رشد است و تعداد کلاهبرداری ها و جرایم در این حوزه در حال افزایش است، از سوی دیگر هنوز قانون خاصی برای نظارت بر این حوزه در کشور تصویب نشده است و همچنین فهرست هشداری برای نظارت بر این حوزه وجود دارد. آگاهی مردم را بالا ببرید و هوشیارتر باشید. از سوی مقامات قضایی اعلام نشده است.

برای اطلاعات بیشتر به گزارش‌های هشدار دادگستری تهران در مورد کلاهبرداری‌های پونزی، افزایش جرایم سایبری به ۱۲۰ هزار پرونده در سال جاری و فرار سینا استو به فرانسه مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا