ترندهای روز

هشدار دانشمندان در مورد ویروس‌های قطب شمال؛ احتمال گسترش «ویروس زامبی» تا سال ۲۰۳۰

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

دانشمندان هشدار می دهند که ویروس های زامبی قطب شمال در سیبری می تواند باعث ایجاد یک بیماری همه گیر جدید و وحشتناک شود.

به گزارش گاردین، به دلیل افزایش فعالیت کشتیرانی در سیبری، خطر شیوع میکروب هایی که هزاران سال در یخبندان دائمی به دام افتاده اند، افزایش یافته است.

دانشمندان هشدار داده اند که بشریت با یک تهدید همه گیر جدید و عجیب روبرو است. آنها می گویند که ویروس های باستانی منجمد شده در قطب شمال می توانند روزی با گرم شدن کره زمین منتشر شوند و باعث شیوع یک بیماری بزرگ شوند.

در نتیجه، دانشمندان شروع به برنامه ریزی یک شبکه نظارتی در قطب شمال کرده اند که موارد اولیه بیماری ناشی از میکروارگانیسم های باستانی را شناسایی می کند. علاوه بر این، برای جلوگیری از شیوع بیماری و خروج افراد مبتلا از منطقه، اقدام به قرنطینه و درمان تخصصی برای افراد مبتلا می کند.

ژان میشل کلاوری، متخصص ژنتیک از دانشگاه اکس مارسی، گفت: “در حال حاضر، تجزیه و تحلیل تهدیدهای همه گیر بر بیماری هایی متمرکز است که در مناطق جنوبی ظاهر می شوند و سپس به شمال گسترش می یابند. در مقابل، توجه کمی به شیوع این بیماری شده است. ممکن است در شمال ظاهر شود و سپس به سمت جنوب حرکت کند.”

این نکته را نیز ماریون کوپمنز ویروس شناس از مرکز پزشکی اراسموس در روتردام بیان کرد و گفت: “ما نمی دانیم چه ویروس هایی در یخبندان دائمی وجود دارد، اما من فکر می کنم این خطر واقعی وجود دارد که شاید یکی از آنها باعث شیوع بیماری شود. . : به عنوان مثال، یک نوع باستانی فلج اطفال. “ما باید فرض کنیم که چنین چیزی ممکن است رخ دهد.”

در سال ۲۰۱۴، کلاوری تیمی از دانشمندان را رهبری کرد که ویروس‌های زنده را در سیبری جدا کردند و نشان دادند که آن‌ها هنوز هم می‌توانند ارگانیسم‌های تک سلولی را آلوده کنند، حتی اگر هزاران سال در یخ‌های دائمی مدفون باشند. تحقیقات بیشتر که سال گذشته منتشر شد، وجود چندین سویه ویروس مختلف را از هفت مکان مختلف در سیبری نشان داد و مشخص کرد که این گونه‌ها می‌توانند سلول‌های کشت‌شده را آلوده کنند. یک نمونه ویروس ۴۸۵۰۰ ساله بود.

کلاوری گفت: “ویروس هایی که ما جدا کردیم فقط می توانند آمیب ها را آلوده کنند و هیچ خطری برای انسان ندارند.” با این حال، این بدان معنا نیست که سایر ویروس ها (که در حال حاضر در منجمد دائمی منجمد شده اند) ممکن است نتوانند در انسان ایجاد بیماری کنند. ما آثار ژنومی ویروس‌های آبله و ویروس‌های هرپس را شناسایی کرده‌ایم که برای مثال پاتوژن‌های شناخته شده انسانی هستند.»

نکته مهم در مورد منجمد قطبی این است که سرد، تاریک و بدون اکسیژن است که برای حفظ مواد بیولوژیکی عالی است. به عنوان مثال، می توانید ماست را فریز کنید و ممکن است ۵۰۰۰۰ سال بعد همچنان قابل خوردن باشد.

اما این منجمد دائمی جهان در حال تغییر است. لایه های بالایی ذخایر اصلی سیاره (در کانادا، سیبری و آلاسکا) در حال ذوب شدن هستند زیرا تغییرات آب و هوایی به طور نامتناسبی بر قطب شمال تأثیر می گذارد. به گفته هواشناسان، این منطقه چندین برابر سریعتر از میانگین نرخ افزایش گرمایش جهانی در حال گرم شدن است.

با این حال، کلاوری اضافه کرد، ذوب مستقیم یخ ها آنی ترین خطر را ایجاد نمی کند. این خطر ناشی از یکی دیگر از اثرات گرمایش جهانی است: ناپدید شدن یخ های دریای قطب شمال. این رویداد امکان افزایش کشتیرانی و توسعه صنعتی در سیبری را فراهم می کند. عملیات معدنکاری عظیمی در حال برنامه ریزی است و قرار است حفره های عظیمی در یخ های عمیق برای استخراج نفت و سنگ معدن ایجاد کنند.

“این عملیات مقادیر زیادی از پاتوژن ها را آزاد می کند که هنوز در آنجا رشد می کنند. معدنچی ها وارد ویروس ها شده و آن ها را استنشاق می کنند. “اثرات آن می تواند فاجعه بار باشد.”

کوپمنز گفت: «اگر به تاریخ اپیدمی ها نگاه کنید، یکی از محرک های کلیدی تغییر کاربری زمین بوده است. ویروس نیپا توسط خفاش های میوه ای که توسط انسان از زیستگاه خود رانده شده بودند پخش شد. به طور مشابه، آبله میمون با گسترش شهرنشینی در آفریقا مرتبط است، و این چیزی است که ما در قطب شمال می بینیم: تغییر کامل در کاربری زمین که می تواند خطرناک باشد.

دانشمندان بر این باورند که منجمد دائمی (در عمیق‌ترین سطوحش) ممکن است حاوی ویروس‌هایی به قدمت یک میلیون سال باشد و بنابراین بسیار قدیمی‌تر از گونه‌های ویروس امروزی هستند که تصور می‌شود حدود ۳۰۰۰۰۰ سال پیش ظاهر شده‌اند.

کلاوری گفت: “سیستم ایمنی ما ممکن است هرگز با برخی از این میکروب ها تماس نداشته باشد و این یک نگرانی دیگر است.” سناریویی که در آن یک ویروس ناشناخته یک نئاندرتال را آلوده می کند به ما باز می گردد، اگرچه بعید است، اما به یک احتمال واقعی تبدیل شده است.

دانشمندان اعلام کرده اند که اکنون با یک تهدید ملموس روبرو هستیم و باید برای مقابله با آن آماده باشیم. به همین سادگی.

فونتی که توسط ویروس زامبی ایجاد می‌شود معمولاً منجر به افزایش پوسیدگی و مرگ سلولی می‌شود، دقیقاً مانند بیماری‌های گوشتخوار. این بیماری بافت نازک و همبند زیر سطح پوست را درگیر کرده و باعث مرگ آن بافت ها می شود.

از سوی دیگر، بیماری ها در حال ظهور هستند، به عنوان مثال، در تابستان ۲۰۱۶، سیاه زخم توسط موج گرمای سیبری فعال شد که منجر به ده ها مورد عفونت شد. هزاران گوزن شمالی و یک کودک در اثر گسترش عفونت جان خود را از دست دادند.

آژانس های بهداشت جهانی و دولت ها چندین سال است که بیماری های عفونی ناشناخته را زیر نظر دارند. اینها بیماری هایی هستند که انسان نه از آنها مصون است و نه درمان دارویی دارد. در سال ۲۰۱۷، سازمان بهداشت جهانی بیماری X را به لیست کوتاهی از عوامل بیماری زا اضافه کرد که اولویت اصلی برای تحقیق در نظر گرفته می شود. این سازمان در نظر دارد نقشه راه را برای پیشگیری یا مهار اپیدمی ناشی از این عوامل بیماری زا تهیه کند. از زمان ظهور ویروس کشنده، کووید-۱۹، تلاش ها تشدید شده است.

اخیراً محققان روسی حقیقتی را در مورد ویروس های زامبی کشف کرده اند که احتمالاً باعث انتشار پاتوژن ها و ویروس ها و ایجاد بیماری های مشترک بین انسان و حیوان می شود. آنها همچنین پیش بینی می کنند که تا سال ۲۰۳۰ ویروس زامبی ممکن است گسترش یابد.

سیبری که حاوی لایه‌هایی از یخ‌های دائمی تا عمق یک کیلومتری است، تنها در ۱ گرم خاک حاوی هزاران گونه میکروب خفته است. اکنون با گرم شدن قطب شمال و وجود لایه های یخ زده ای که ۴۰۰ هزار سال دست نخورده باقی مانده اند، نگرانی ها در خصوص پیدایش این بیماری تشدید شده است.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا