اخبار بورس

همه آنچه باید درباره عرضه اولیه نخریس بدانید

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهام، کمک های اولیه نخری امروز دوشنبه یازدهم است دی ماه تموم میشه در این مقاله به بررسی این نماد می پردازیم و به این سوال پاسخ می دهیم که خرید نخاری به چه قیمتی مناسب است؟

معرفی یک شرکت:

تحلیلگر: محمدرضا قاسمی | شرکت خسروی نخریسی و نساجی خراسان در سال ۱۳۱۳ به عنوان شرکت با مسئولیت محدود تأسیس و در سال ۱۳۵۵ از شرکت با مسئولیت محدود به سهامی خاص تبدیل شد. پیشرفت این شرکت از زمان تأسیس آن در جدول زیر قابل مشاهده است.

در حال حاضر این شرکت یکی از شرکت های تابعه آستان قدس رضوی می باشد. فعالیت این شرکت در زمینه های ریسندگی، بافندگی و رنگرزی می باشد. محصولات این شرکت شامل انواع نخ ها (پنبه، پنبه لیکرا، ویسکوز، پلی استر، پلی استر، پنبه و پلی استر ویسکوز) و مواد اولیه می باشد. ظرفیت اسمی تولید نخ ۷۸۰۰ تن و تولید پارچه ۱۲ میلیون متر مربع است.

طرح توسعه:

تولید و فروش:

میزان تولید نخ بر حسب کیلوگرم و برای پارچه ها بر حسب متر مربع می باشد. تولید نخ پس از تکمیل طرح توسعه ۲۵۰۰ تنی در سال ۲۰۱۸ در محدوده ۶ تا ۶.۶ هزار تن است. تولید پارچه نیز حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد ظرفیت نامی است. تمامی فروش شرکت داخلی است (در تابستان ۱۴۰۲ ۳۶ تن حوله به ارزش ۱۰ میلیارد تومان صادر شد) و سهم شرکت از فروش داخلی در بازار محصول حدود ۱ درصد است.

در شکل زیر میزان فروش شرکت در دوره های گذشته بررسی شده است. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، نخ به طور کلی بیشتر از پارچه به فروش می رسد. این شرکت پتانسیل افزایش فروش پارچه را دارد. همانطور که گفته شد، توسعه بافندگی نیز در حال انجام است و تا پایان سال ۱۴۰۲ تکمیل می شود. با توجه به اینکه پارچه حاشیه سود بیشتری نسبت به نخ دارد، این امر به سودآوری شرکت کمک می کند. علاوه بر این، پروژه رنگرزی برای تکمیل زنجیره ارزش مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد. هزینه برآوردی خرید ماشین آلات مربوطه حدود ۱۰ میلیون یورو است که بخشی از برنامه های بلند مدت این شرکت است.


قیمت:

همانطور که از شکل مشخص است، بیش از ۸۰ درصد هزینه های تولید را مواد مستقیم تشکیل می دهند. در این بخش نیمی از هزینه پنبه و مابقی به عهده سایر الیاف است. تقریبا ۵۰ درصد پنبه وارداتی است که بیشتر آن از تاجیکستان وارد می شود. الیاف ویسکوز نیز وارداتی است و این الیاف طبیعی هستند. حدود ۹۵ درصد از مواد مورد استفاده پنبه و پلی استر است.

قیمت:

قیمت مواد و محصولات به ازای هر کیلوگرم در جدول زیر آمده است. برای پارچه فرض بر این است که هر ۱ متر مربع پارچه ۱۸۰ گرم وزن دارد. قیمت پنبه وارداتی بستگی به میزان کشت و برداشت پنبه بسته به شرایط آب و هوایی، تقاضای سایر کشورها و قیمت سایر الیاف دارد. واردات با نصف نرخ ارز انجام می شود. قیمت پنبه داخلی کمی ارزانتر از پنبه وارداتی است که به دلیل کیفیت پنبه است. قیمت گذاری محصولات توسط خود شرکت تعیین می شود و به قیمت تمام شده و رفتار رقبا بستگی دارد.

هزینه ها و مزایا:

شکل زیر صورت سود و زیان شرکت را نشان می دهد. حاشیه سود ناخالص این شرکت بین ۲۴ تا ۳۲ درصد متغیر بود. سایر هزینه ها از جمله مالیات، هزینه های مالی و هزینه های عمومی اداری بیشترین تاثیر را دارند و مجموع این هزینه ها باعث کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی سود ناخالص می شود.
مفروضات در جدول زیر شرح داده شده است:

بر اساس مفروضات شرح داده شده، سود هر سهم در سال های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ترتیب ۷۰۱۶ و ۱۰۹۶۶ ریال برآورد شده است.
جدول زیر حساسیت سود در سال ۱۴۰۳ را نشان می دهد به عنوان مثال افزایش ۱۰ درصدی فروش نخ، سود برآوردی را از ۱۰۹۶۶ به ۱۳۴۳۱ ریال افزایش می دهد (۲۴ درصد افزایش). قیمت نخ بیشترین تأثیر را بر سود خالص دارد.

نرخ:

نمادها ناترین و نیمرینو برای شرکت های پذیرفته شده در صنعت نساجی، نسبت P/E فعلی TTM آنها ۲۷ و ۲۲ است، در حالی که این نسبت برای کل بازار سهام ۵.۷ است. اگر نسبت P/E بازار را در سود خالص ۱۴۰۲ نخاری ضرب کنیم، ارزش بازار این نماد بیش از ۲ برابر ارزش بازار نمادهای همان گروه است (حتی با نسبت P/E > ۲۲) . بنابراین به عنوان نماد بزرگ این صنعت در بازار سرمایه باید از نسبت P/E معقول تری استفاده کنیم که با میانگین بازار همخوانی داشته باشد. با توجه به اندازه صنعت و برنامه های توسعه مترقی نخاریس، نسبت P/E در حدود ۸ مناسب به نظر می رسد. به این ترتیب ارزش هر سهم می تواند بر اساس روش نسبت سود خالص آینده نگر با تنزیل سود برآوردی (۳۵%) و نسبت P/E مذکور در محدوده ۶۵۰۰۰ ریال باشد.
قیمت جذاب برای عرضه اولیه این سهام باید حداقل ۵۰ درصد بازدهی قیمت ذاتی را برای خریداران فراهم کند که در بازار ضعیف در کوتاه مدت حداقل ۳۰ درصد بازدهی را برای خریداران خرد فراهم می کند. از این نظر رنج قیمت ۴۳۰۰۰ ریال برای مراقبت های اولیه مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا