اخبار اقتصاد ایران

همه چیز درباره استرداد و کنسلی بلیط هواپیما

در این مقاله در مورد قوانین استرداد و کنسلی انواع بلیط هواپیما صحبت کردیم.

گاهی اوقات ممکن است افراد به دلایل مختلف و مشکلات پیش بینی نشده پرواز خود را کنسل کنند و مجبور به بازپرداخت یا کنسل شدن آن شوند. بلیط هواپیما تبدیل شدن جریمه بازپرداخت یا کنسلی بلیط هواپیما مانند بلیط قطار است. به این ترتیب هزینه جریمه کنسلی از کل مبلغ بلیت کسر شده و مابقی به حساب مسافر بازگردانده می شود. هنگام خرید هر نوع بلیط، ابتدا باید با قوانین مربوط به استرداد بلیط آشنا شوید. زیرا با توجه به انواع بلیط هواپیما، انواع خطوط هوایی و مسافرت هوایی داخلی و خارجی، جریمه کنسلی متفاوت است. در این مقاله قصد داریم هر آنچه را که باید در مورد استرداد بلیط هواپیما بدانید را توضیح دهیم.

استرداد یا کنسلی بلیط هواپیما چیست؟

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، درصد زیادی از مسافران سفرهای هوایی چند روز یا چند ساعت قبل از پرواز مجبور به لغو سفر می شوند. دلایل متعددی برای لغو سفر وجود دارد. در صنعت هوانوردی به کنسل کردن بلیط چند روز یا چند سال قبل از پرواز و پس گرفتن هزینه آن پس از کسر جریمه، استرداد یا کنسلی بلیط می گویند.

بر اساس مقررات سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، همان شرکت هواپیمایی صادرکننده بلیت، مسئولیت استرداد یا کنسل کردن بلیت، تاخیر در پرواز و تغییر ساعت پرواز را بر عهده دارد. در صورت انصراف مسافری از پرواز، کنسلی بلیط طبق قوانین و مقررات شرکت هواپیمایی یا ایرلاین صادرکننده بلیط اعمال خواهد شد. در بلیط هواپیما چارتر در صورت انصراف مسافر از بلیط هیچ مبلغی به وی برگشت داده نمی شود و کل هزینه بلیط به عنوان جریمه کسر می شود.

چه عواملی در میزان جریمه کنسلی بلیط هواپیما موثر است؟

در ادامه در مورد عوامل موثر بر میزان جریمه انصراف بلیط هواپیما برای شما توضیح خواهیم داد.

نوع بلیط

نوع بلیط یکی از مهم ترین عوامل موثر بر میزان جریمه های ابطال است. در صورت کنسل شدن بلیط چارتر توسط مسافر، کل مبلغ بلیط به عنوان جریمه کنسلی یا استرداد وجه از مسافر کسر می شود. برای بلیط های سیستمی، هر ایرلاین جریمه کنسلی از ۱۰٪، ۲۰٪ تا ۸۰٪ از کل هزینه خرید بلیط را محاسبه می کند.

زمان اعلام کنسلی بلیط

یکی دیگر از عواملی که در میزان جریمه های ابطال تاثیر بسزایی دارد زمان ابطال است. هرچه اخطار کنسلی به تاریخ پرواز نزدیکتر باشد، جریمه ای که مسافر باید برای کنسل کردن بلیط بپردازد بیشتر می شود. هر شرکت هواپیمایی قوانین خاص خود را در این زمینه دارد. برای پرداخت جریمه کمتر برای کنسلی یا استرداد بلیط، زمان کنسلی را به نزدیک شدن به پرواز موکول نکنید.

کلاس پرواز

کلاس پروازی که خریداری کرده اید نیز بر میزان جریمه کنسلی تأثیر می گذارد. برای کلاس های پروازی V، C، J و Y، مبلغ جریمه کنسلی ۲۰ درصد کل قیمت بلیط از زمان صدور بلیت تا ساعت ۱۲ صبح یک روز قبل از پرواز می باشد. در صورت کنسلی این نوع کلاس های پروازی از ساعت ۱۲ ظهر یک روز قبل از پرواز تا لحظه پرواز، ۴۰ درصد از قیمت بلیط بابت جریمه کنسلی کسر می شود.

در کلاس های پروازی M و Q از زمان صدور بلیت تا ساعت ۱۲ ظهر یک روز قبل از پرواز جریمه کنسلی ۳۰ درصد قیمت بلیت می باشد و در صورت کنسلی یا استرداد وجه از ساعت ۱۲ ظهر یک روز قبل از پرواز. پرواز تا لحظه پرواز ۶۰ درصد از قیمت بلیط به عنوان جریمه کنسلی کسر می شود. در پرواز کلاس N بلیط غیر قابل استرداد است و در صورت انصراف از سفر مبلغی به مسافر مسترد نخواهد شد.

تفاوت قوانین کنسلی بلیط هواپیما خارجی و داخلی چیست؟

بلیط هواپیما خارجی و داخلی از نظر قوانین کنسلی یا استرداد وجه متفاوت است. قبل از هر اقدامی برای خرید بلیط، باید تمامی قوانین کنسلی شرکت هواپیمایی فروشنده بلیط را به دقت مطالعه کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با پشتیبانی سایت فروش بلیط هواپیما خارجی تماس بگیرید.

با توجه به اینکه بلیط هواپیماهای خارجی بیشتر به صورت رفت و برگشت خریداری می شود، جریمه کنسلی آنها بیشتر از بلیط هواپیما داخلی است. بلیط پرواز خارجی رفت و برگشت قیمت کمتری نسبت به دو بلیط یک طرفه در یک مسیر دارد و جریمه کنسلی یا استرداد بلیط های رفت و برگشت همیشه با کسر بالاترین نرخ کابین در مسیر یک طرفه محاسبه می شود. هزینه جریمه بازپرداخت برای مسیر برگشت نیز با نرخ عادی محاسبه می شود.

مسافرانی که بلیط پرواز خارجی رزرو می کنند؛ اما در صورت عدم حضور در فرودگاه در زمان حرکت هواپیما به عنوان مسافر بدون حضور شناخته می شوند و جریمه کنسلی بلیط آنها با توجه به نوع بلیط و نوع ایرلاین محاسبه می شود. پس از کسر جریمه انصراف، مابقی هزینه بلیط به حساب مسافر بازگردانده می شود. توجه داشته باشید که بلیط های لحظه آخری و چارتر قابل استرداد یا کنسل نیستند و به مسافران مسترد نمی شود. قوانین کنسلی و بازگشت پروازهای داخلی برخلاف پروازهای خارجی مانند بلیط یک طرفه است.

چند نکته مهم در مورد کنسل یا استرداد بلیط هواپیما

مبلغی که پس از کسر جریمه ابطال بلیت محاسبه می شود تا ۷۲ ساعت کاری پس از استرداد از طریق کارت به کارت به حساب مسافر واریز می شود. در برخی از سایت های فروش اینترنتی بلیط هواپیما شرایطی فراهم شده است که مسافران مبلغ استرداد بلیط را به اعتبار حساب خود اضافه کنند و هر زمان که خواستند از این اعتبار برای خرید آنلاین بلیط استفاده کنند. هنگام بازگرداندن بلیط پروازهای خارجی، نام و نام خانوادگی مسافر باید دقیقاً همان چیزی باشد که در گذرنامه درج شده است. مبلغ استرداد بلیط فقط به کارت شخصی که بلیط را خریده است واریز می شود.

خرید آنلاین و استرداد بلیط هواپیما از طریق سایت فلای تودی

در این مقاله در مورد قوانین استرداد و کنسلی انواع بلیط هواپیما صحبت کردیم. یکی از سایت های معتبری که افراد می توانند از طریق آن برای انواع خدمات گردشگری آنلاین از جمله خرید بلیط قطار و هواپیما، رزرو هتل، تورهای گردشگری، بیمه مسافرتی و استرداد و یا کنسل آنلاین بلیط قطار و هواپیما اقدام کنند، سایت فلای تودی است. فرآیند استرداد آنلاین بلیط هواپیما در وب سایت فلای تودی ساده است. این مراحل عبارتند از: ورود به حساب کاربری، مشاهده و بازپرداخت، درخواست بازپرداخت، اعلام جریمه انصراف و ثبت درخواست. پس از موفقیت آمیز بودن درخواست بازپرداخت بلیط و تایید نهایی، کارشناسان Fly Today اقدامات لازم را برای بازگشت مبلغ استرداد بلیط به حساب خود انجام خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا