محیط زیست

هوای شهر بندرعباس بر مدار قهوه‌ای قرار دارد / وضعیت کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک است

به گزارش خبرگزاری افق میهن، اگر نگاهی به گذشته و امروز – جمعه یازدهم اسفند – بیندازیم، سطح و شدت آلودگی هوا را که آسمان شهرهای مختلف را فرا گرفته است، حس می کنیم. از این رو خبرگزاری افق میهن به مقایسه شاخص کیفیت هوا در شهرهای مختلف پرداخت. بنابراین، بر اساس سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز شاخص کیفیت هوای هیچ یک از شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش)، ناسالم (قرمز) یا ناسالم (نارنجی) قرار ندارد.

با توجه به این، امروزه دستگاه سنجش کیفیت هوا در بندرعباس با شاخص ۴۳۰ در وضعیت خطرناک (قهوه ای) قرار دارد. در همین حال، در روز گذشته، اسفند و در هفته های گذشته هیچ یک از شهرستان ها در چنین وضعیتی قرار نداشتند.

در این رابطه، سنجش کیفیت هوای امروز در شهرهای تبریز با شاخص ۵۶، اصفهان با شاخص ۹۴، کرج با شاخص ۵۹، تهران با شاخص ۸۸، بجنورد با شاخص ۳۶، سمنان با شاخص ۶۵، قزوین با شاخص ۵۲، قم با شاخص ۵۸، رشت با شاخص ۶۲ و خرم آباد با شاخص ۵۵ در وضعیت جوی سالم (زرد) قرار دارند.

لازم به یادآوری است که روز آخر اسفند وضعیت کیفی شهرهای تبریز، کرج، تهران، مشهد، اهواز، زاهدان، شیراز، قزوین، سنندج، کرمان، خرم‌آباد و اراک سالم (زرد) ثبت شد.

قابل ذکر است که سنجش کیفیت هوای امروز در شهرهای ارومیه با شاخص ۳۱، بوشهر با شاخص ۴۳، بیرجند با شاخص ۳۹، مشهد با شاخص ۳۲، اهواز با شاخص ۴۱، زاهدان با شاخص ۳۳، شیراز با شاخص ۳۸، سنندج با شاخص ۲۷، کرمان با شاخص ۳۱، کرمانشاه با شاخص ۳۰، همدان با شاخص ۴۶ و یزد با شاخص ۵۰ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارند.

به این ترتیب دیروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلانشهرهای ارومیه، اصفهان، بوشهر، بیرجند، سمنان، قم، کرمانشاه، رشت، بندرعباس، همدان و یزد در وضعیت پاک (سبز) قرار گرفت.

لازم است بدانید وضعیت کیفی هوای امروز در کلانشهرهای اردبیل، ایلام، شهرکرد، زنجان، یاسوج، گرگان و ساری ثبت نشده است، به طوری که آخرین روز اسفند شهرهای اردبیل، ایلام، شهرکرد، بجنورد، زنجان، یاسوج، گرگان و ساری بدون اطلاعات ثبت شدند.

در نهایت بر اساس اطلاعات موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، امروز هیچ یک از کلانشهرها به عنوان بسیار ناسالم (بنفش)، ناسالم (قرمز) و سالم (نارنجی) ثبت نشد. اما یک شهر در وضعیت خطرناک (قهوه ای)، تعداد ۱۰ شهر سالم (زرد)، تعداد ۱۲ شهر پاک (سبز) و هفت کلانشهر بدون داده ثبت شده است، در حالی که روز گذشته تعداد ۱۲ شهر سالم ثبت شده است. (زرد)، تعداد ۱۱ کلانشهر پاک (سبز)، هشت شهر هیچ داده ای وارد نشده است.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا