بانک و بیمه

وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی روی میز بانک مرکزی؛ ۹۰ هزار پرونده تشکیل شد| بازسازی سرعت گرفت

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: اگرچه ابلاغ نشدن وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی می تواند تا حدودی باعث کندی ساخت و ساز مسکن در روستاها شود، اما درج بندی در مصوبه دولت مبنی بر اینکه متقاضیان وام ۲۰۰ میلیون تومانی واجد شرایط ساخت مسکن روستایی ۱۴۰۱ مسکن مصوب کردند. ساخت و ساز اگر این وام را بگیرند می توانند ۱۵۰ میلیون تومان مابه التفاوت را هم بگیرند.

با نزدیک شدن به فصل زمستان در اکثر نقاط کشور، ساخت و ساز در روستاها به سختی و کندی انجام می شود، اما مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که مسئولیت ساخت و ساز و نوسازی واحدهای مسکونی در روستاها را بر عهده دارد، اعلام می کنند. روند نوسازی و ساخت و ساز در روستاها با توجه به پرداخت به موقع وام نوسازی توسط بانک ها سرعت خوبی دارد.

برای وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی تمامی ضمانت ها و نامه نگاری های لازم را از وزارت راه و شهرسازی دریافت کرده ایم و مراحل اداری نیز طی شده است.

غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار، در پاسخ به سوالی مبنی بر تاخیر در ابلاغ مصوبه دولت برای افزایش سقف وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی به نظر می رسد. روند نوسازی را کند می کند؟ آیا متقاضیان وام هنوز باید منتظر بمانند؟ وی گفت: ابتدا باید بگویم که برای وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی تمامی ضمانت ها و نامه نگاری های لازم را از وزارت راه و شهرسازی دریافت کرده ایم و مراحل اداری نیز طی شده است.

وی افزود: فعالیت های پیگیری اداری برای اخذ ضمانت نامه از سازمان برنامه و بودجه برای بانک مرکزی برای افزایش مبلغ وام روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان در حال انجام است.

پس از دریافت ضمانت نامه و ابلاغ به بانک ها، کمتر از یک ماه دیگر پرداخت این تسهیلات آغاز می شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: پس از دریافت ضمانت نامه و ابلاغ به بانک ها، کمتر از یک ماه دیگر پرداخت این تسهیلات آغاز می شود.

ابلاغیه وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی روی میز بانک مرکزی است و به نظر می رسد این وام در هفته جاری به بانک ها ابلاغ شود. اکنون نیز متقاضیان وام مسکن روستایی منتظر نمانده و با وام ۲۰۰ میلیون تومانی اقدامات لازم را برای ساخت و ساز انجام داده اند و روند نوسازی در روستاها متوقف نمی شود.

وی افزود: ابلاغ وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی روی میز بانک مرکزی است و به نظر می رسد این وام در هفته جاری به بانک ها ابلاغ شود. اکنون نیز متقاضیان وام مسکن روستایی منتظر ننشستند و با وام ۲۰۰ میلیون تومانی اقدامات لازم را برای ساخت و ساز انجام دادند و روند نوسازی در روستاها متوقف نشده است.

وی با اشاره به اینکه مابه التفاوت وام ۲۰۰ میلیون تومانی تا ۳۵۰ میلیون تومان قابل تسویه است، ادامه داد: این وام قطعا به افرادی پرداخت می شود که فرم «ج» آنها سبز است و ساکنان روستاهای نزدیک شهر هستند و اتفاقاً هم هستند. همچنین به گرمی استقبال کنید. هم چنین

وام ۲۰۰ میلیون تومانی با وجود اعلام افزایش وام مسکن روستایی خوب و مناسب است و بانک ها نیز حمایت و همکاری خوبی داشته اند. تاکنون ۹۰ هزار درخواست برای وام ۳۵۰ میلیون تومانی ارائه شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که وام ۳۵۰ میلیون تومانی تاکنون چه تقاضایی داشته است؟ وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه اعلام شده بود وام مسکن روستایی افزایش می یابد، اما جذب وام ۲۰۰ میلیون تومانی خوب و مناسب است و بانک ها نیز حمایت و همکاری خوبی داشته اند. تاکنون ۹۰ هزار درخواست برای وام ۳۵۰ میلیون تومانی ارائه شده است.

روند مقاوم سازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی نسبت به قبل بهتر و مناسب تر شده است و دلایل خوبی برای این امر وجود دارد.

صالحی با اشاره به اینکه کل وام ۲۰۰ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۱ جذب شد، گفت: روند نوسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی نسبت به قبل بهتر و مناسب تر شده است و دلایل خوبی برای این امر وجود دارد. دلیل اول افزایش سقف وام مسکن روستایی و دلیل دوم رشد چند برابری و عرضه و عرضه زمین نسبت به سال قبل است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در فاز اول در استان قم، پنج قطعه زمین تنها در یک قطعه به متقاضیان واگذار شد و همانطور که چندین بار اعلام شد، ۵۰۰ هزار قطعه زمین در سراسر کشور واگذار می شود. بنابراین اگر تحویل و عرضه زمین به خوبی پیش برود، قطعا ساخت و تولید مسکن افزایش خواهد یافت.

صالحی درباره جزئیات اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرها و روستاها توسط بنیاد مسکن توضیح داد: از ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرها و روستاها تاکنون ۵۸۷ هزار و ۳۰۰ واحد وارد فاز اجرایی شده که از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد در مناطق شهری و روستایی (۱۰۳۰۰ واحد در شهرها و بیش از ۱۸۹۷۰۰ واحد در روستاها) تکمیل و به متقاضیان واگذار شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: هم اکنون ۳۸۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرها و روستاهای با توسعه فضایی متفاوت در حال اجراست.

صالحی افزود: انتظار می رود با افزایش تسهیلات از ۲۰۰ هزار واحد به ۳۵۰ هزار واحد، بنیاد مسکن بتواند به تعهد خود در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سال جاری عمل کند.

بحث تامین و تملک اراضی روستایی و شهری باقی است. تا امروز حدود ۲۳۰۰۰۰ ملک تکمیل شده و مصوبات شورای مسکن، شورای برنامه ریزی و هیئت تصویب را به تصویب رسانده است.

وی همچنین درباره برنامه تامین زمین بنیاد مسکن توضیح داد: موضوع تامین زمین و تملک زمین در مناطق روستایی و شهری همچنان ادامه دارد. تا امروز حدود ۲۳۰۰۰۰ ملک تکمیل شده و مصوبات شورای مسکن، شورای برنامه ریزی و هیئت تصویب را به تصویب رسانده است. یک میلیون قطعه زمین نیز شناسایی شده و به زودی شناسایی و به متقاضیان واجد شرایط اختصاص خواهد یافت.

صالحی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۳ یک میلیون قطعه زمین برای بی خانمان ها در روستاها تکمیل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا