اخبار اقتصاد ایران

واکنش منبع نزدیک به روحانی درباره پرونده چای دبش: در محضر ملت منتشر کنید

چرا رئیس وقت سازمان بازرسی به مسئولین گزارش نداد؟

یک منبع نزدیک به دولت یازدهم و دوازدهم گفت: از قوه قضائیه تقاضا داریم پرونده فساد واردات چای را در حضور ملت منتشر کند تا واقعیت ها برای مردم روشن شود.

افق میهن به نقل از ایلنا، یک منبع نزدیک به دولت روحانی با اشاره به اتهامات دستگاه های تبلیغاتی دولت سیزدهم به دولت گذشته در روزهای اخیر، گفت: هر نوع ضعف و فساد در دولت وجود دارد. با تعمیم و بطن واقعیت و ارائه اطلاعات مغشوش و مغشوش اشاره به دولت قبل دارد، تکنیکی نخ نما که افکار عمومی دیگر آن را باور نمی کند. در این زمینه گزارش اولیه سازمان بازرسی کل کشور گویای کافی است، اما اکنون که چنین تخلف بزرگی کشف شده و عزم دستگاه قضایی بر رسیدگی غیر نمایشی به پرونده های فساد اداری است، بهتر است منتشر شود. این موضوع را به صورت علنی در حضور ملت انجام دهید تا به این سوالات پاسخ داده نشود. پاسخ داده شود:

۱- روند تخصیص ارز به این گروه تجاری هر ساله به تفکیک واردات چای و ماشین آلات چگونه بوده است؟ تا پایان دولت دوازدهم چقدر ارز و بعد از آن چقدر به آن اختصاص یافته است؟

۲- آیا مقامات نظارتی و قضایی باید فساد و سوء استفاده متهم را با تبانی چه مراجعی و در چه زمانی به صورت شفاف و علنی اعلام کنند؟

۳- در حالی که نزدیک به صد شرکت تولیدی و بازرگانی به واردات چای مشغول هستند چرا در سال ۱۴۰۱ از کل ارز تامین شده برای واردات چای که حدود یک میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار بوده است، یک میلیارد و ۱۰۱ میلیون دلار فقط به این گروه. اختصاص داده شده است؟

۴- میانگین واردات چای در ۵ سال منتهی به سال ۱۴۰۰ بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تن بوده است. چرا در سال ۱۴۰۱ ناگهان رقم واردات به ۱۱۰ هزار تن رسید؟

۵- اگر این فساد از سال ۱۳۹۷ شروع شد، چرا رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور که اکنون رئیس دفتر ویژه رئیس جمهور است و رئیس وقت قوه قضائیه که اکنون رئیس جمهور است، ندادند. گزارش به مراجع ذیربط و انتشار آن؟

به گفته این منبع آگاه، بر اساس ابلاغیه سازمان بازرسی کل کشور، ۷۹ درصد ارز اختصاص یافته برای واردات چای به این گروه تجاری اختصاص یافته است. همچنین طی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ثبت سفارش های این گروه به عنوان «بیش از نیاز کشور» تایید شد و به محض ارسال به بانک مرکزی تخصیص لازم صورت گرفت.

وی افزود: با وجود انتشار این اطلاعات روشن، دستگاه تبلیغاتی دولت سیزدهم با این ادعا که «ریشه تخلف ارزی و فساد یک شرکت مطرح در زمینه واردات چای به سال ۱۳۹۷ برمی گردد» و «کشف فساد و برخورد با آن در دولت سیزدهم». «ریختن چای پررنگ در آشپزخانه دولت قبل» و… طبق روال معمول بدون اشاره به ابعاد پرونده با سر و صدا سعی در متهم کردن دولت سابق داشتند. اما همانطور که پیشگیری از فساد مستلزم شفافیت است، باید از شفافیت نیز در مبارزه با آن استفاده کرد. ارائه اطلاعات ناقص و مغشوش و سوق دادن افکار عمومی به سلب مسئولیت منجر به مبارزه با فساد و اعتمادسازی نمی شود.

این منبع آگاه تاکید کرد: اطلاع رسانی جامع و برخورد غیر نمایشی با این پرونده و پیگیری مسئولان متخلف در هر سطحی و در هر دولتی می تواند گامی رو به جلو در راستای مقابله مسئولانه با فساد باشد. عزمی که اظهارات امروز سخنگوی قوه قضائیه نیز نویدبخش آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا