اخبار اقتصاد ایران

ورود ماشین‌های ایرانی به آذربایجان محدود شد | مرزهای مسافری هنوز بسته است

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان:

به گفته یکی از اعضای هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان، در شرایطی که جنگ روسیه و اوکراین محموله های تجاری بیشتری را به گمرکات ایران در مرزهای آستارا و بیله سوار سوق داده است، جمهوری آذربایجان از کاهش محموله های تجاری بین روسیه و اوکراین برخوردار است. تعداد خودروهایی که می توانند از این مرزها عبور کنند به ۱۵۰ دستگاه می رسد.

افق میهن به نقل از ایلنا، بهروز پورسلیمان،عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و آذربایجان در تشریح آخرین وضعیت تجارت بین دو کشور به ایلنا گفت: صادرات ایران به آذربایجان در مسیری است. روند رو به رشد و در مسیر طبیعی خود. ایجاد شده است

وی درباره صف طولانی تردد کامیون ها در گمرکات آستارا و بیله سوار توضیح داد: این چالش ریشه در دو دلیل دارد. یکی از دلایل آن این است که جنگ روسیه و اوکراین منجر به ناامنی مسیرهای تجاری این کشورها شده و باعث شده محموله های تجاری که قبل از جنگ از طریق این کشورها حمل می شد به سمت جنوب ایران حرکت کنند تا از بندرعباس وارد ایران شوند. و سپس از آنجا از طریق گمرک ایران به مقاصد مختلف از جمله آذربایجان بروید.

پورسلیمان افزود: این حادثه در سال های گذشته منجر به افزایش تردد خودروها از مرزهای ایران شده است. در چنین شرایطی کشور آذربایجان تعداد خودروهای عبوری از مرز بیله سوار را به طور متوسط ​​به ۱۵۰ دستگاه در روز کاهش داده و از ایران گلایه دارد که دستگاه ایکس ری در گمرک بیله سوار وجود ندارد. در حالی که دستگاه ایکس ری در گمرک آستارا نصب شده است، مشکل کندی حرکت خودروها در این گمرک نیز وجود دارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل تصریح کرد: باید توجه داشت که این کندی در چند سال گذشته در تردد خودروهای ایرانی از گمرکات رخ داده است و در سال های گذشته با چنین پدیده ای مواجه نبوده ایم و تعداد خودروهایی که روزانه از مرز بیله سوار عبور می کردند ۲۵۰ دستگاه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این انبوه خودروهایی که در انتظار عبور از مرز هستند گاه منجر به تخلفات و ناهنجاری هایی می شود که داد و ستد در این مرزها را دشوار و گران می کند و اگرچه راهکارهایی برای کاهش صف ها از جمله سیستمی سازی تردد توسط مسئولان ایرانی اجرا شده است، اما همچنان تخلفات صورت گرفته است. در هر دو مرز بیله سوار و آستارا حذف نشده و سرعت خودروها افزایش چندانی نداشته است.

امیدواریم سفارت آذربایجان در ایران افتتاح شود

پورسلیمان نسبت به بهبود روابط سیاسی ایران و جمهوری آذربایجان در سال جاری ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم در سال جاری سفارت این کشور در ایران بازگشایی شود و روابط بین هیئت های تجاری ایران و جمهوری آذربایجان افزایش یابد. روابط تجاری ایران و آذربایجان به بهبود ادامه خواهد داد. قله باز خواهد گشت.

وی یادآور شد: بهمن در سال ۱۴۰۱ بر اثر حمله یک فرد مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و کشته شدن رئیس گروه حفاظت سفارت و مجروح شدن سایر مردم این کشور، سطح روابط از سفارت به کنسولگری کاهش یافت

یکی از اعضای هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان نیز اظهار کرد: مرزهای مسافری دو کشور از ابتدای جنگ قره باغ بسته شده است. قبل از بسته شدن مرزها روزانه به طور متوسط ​​۲۵۰۰ نفر بین دو کشور تردد می کردند و این امر باعث بهبود معیشت ساکنان شهرهای مرزی شد. در نهایت امیدواریم با مذاکرات این گره ها باز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا