اقتصاد جهان

ورود ژاپن به تجارت موشک با صادرات به آمریکا

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از فایننشال تایمز، ژاپن محدودیت صادرات تسلیحات نظامی خود را کاهش داده است تا بتواند موشک ها و مهمات ساخت داخل را به کشورهایی مانند آمریکا ارسال کند. پارلمان ژاپن بودجه دفاعی این کشور را در بحبوحه تهدیدات امنیتی فزاینده در منطقه هند و اقیانوس آرام افزایش داده است.

مهمترین اصلاح سیاست ژاپن روز جمعه اجرا شد و به این کشور اجازه داد موشک های دفاع هوایی پاتریوت به ایالات متحده صادر کند. این کشور هنوز اجازه صادرات سلاح به کشورهای در حال جنگ را ندارد. اما به ایالات متحده کمک می کند تا عرضه تسلیحات نظامی به اوکراین را برای جنگ علیه روسیه افزایش دهد. Y

اوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن گفت که این اقدام اتحاد بین ژاپن و ایالات متحده را بیشتر تقویت می کند و نه تنها امنیت ژاپن بلکه صلح و ثبات در منطقه را نیز ارتقا می دهد.

پارلمان ژاپن روز دوشنبه بودجه دفاعی این کشور در سال ۲۰۲۴ را بیش از ۱۶ درصد افزایش داد که می تواند استفاده از موشک های کروز دوربرد برای حمله به اهدافی در چین و کره شمالی را تسریع کند.

بودجه ۷.۹۵ تریلیون ین (۵۶ میلیارد دلار) برای سال مالی که در ماه مارس آغاز شد، مطابق با هدف نخست وزیر ژاپن برای دو برابر کردن بودجه دفاعی به استانداردهای ناتو است. طبق استانداردهای ناتو، بودجه دفاعی باید تا سال ۲۰۲۷ ۲ درصد تولید ناخالص داخلی باشد.

توسعه فعالیت‌های نظامی چین باعث شده است تا ژاپن ظرفیت دفاعی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. حمله روسیه به اوکراین ترس از حمله چین به تایوان را افزایش داده است. یکی دیگر از دلایل تصمیم ژاپن، پرتاب موشک های کره شمالی و احتمال انجام آزمایش های هسته ای بیشتر توسط این کشور است.

افزایش بودجه دفاعی ژاپن نشان دهنده تغییر قابل توجهی در سیاست این کشور است که مدت هاست اجازه صادرات سلاح های کشنده را نمی داد. پس از جنگ جهانی دوم، ژاپن سیاست محدود کردن استفاده از زور در دفاع از خود را اتخاذ کرد.

سامانه دفاع موشکی پاتریوت یکی از تسلیحاتی است که غرب در اختیار اوکراین قرار داده است. ژاپن این موشک ها را تحت لیسانس ریتون و لاکهید مارتین آمریکا تولید می کند.

طبق قوانین قبلی، ژاپن فقط مجاز به صادرات قطعات تسلیحات بود و تحویل کل محصول ممنوع بود. و اکنون، بر اساس قانون جدید، توکیو می تواند سلاح های تمام شده را به کشورهایی صادر کند که حقوق انحصاری آنها را دارند. هرگونه صادرات مجدد این تسلیحات به کشورهای ثالث نیاز به تایید توکیو دارد.

انتهای پیام/۵۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا