اخبار اقتصاد ایران

پدیده «بیکاری ارادی» | خبرگزاری افق میهن

افق میهن – گروه شبکه: بیکاری درد بزرگی است اما بیکاری به خاطر حقوق کم بسیار وحشتناک است. اما این پدیده ای است که به دلیل دستمزد پایین با آن مواجه هستیم. در حالی که هر وقت صحبت از دستمزد کارگران می شود، مسئولان به بهانه های مختلف تلاش می کنند […]

افق میهن – گروه شبکه: بیکاری درد بزرگی است اما بیکاری به خاطر حقوق کم بسیار وحشتناک است. اما این پدیده ای است که به دلیل دستمزد پایین با آن مواجه هستیم. در حالی که هر زمان صحبت از دستمزد کارگران می شود، مسئولان به دلایل مختلف سعی می کنند با کمترین درصد آن را تصویب کنند. البته جای تعجب نیست که برخی از کارگران به صورت داوطلبانه تصمیم به بیکار شدن می گیرند. زیرا حقوق پایین آنها در این گرانی ها کفاف هزینه های زندگی آنها را نمی دهد. رئیس مرکز عالی اتحادیه های کارگری کشور در این خصوص با بیان اینکه ارتقای قدرت خرید کارگران در گرو کنترل تورم است، گفت: به دلیل پایین بودن دستمزدها، شاهد پدیده بیکاری داوطلبانه در جامعه هستیم. به گزارش تسنیم، سامیه گلپور رئیس مرکز عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با اشاره به مطالبات جامعه کارگری اظهار داشت: حدود دو هزار واحد صنفی مشاغل مختلف در صنعت، خدمات و غیره در ردیف ثبت نام شده اند. با سازمان مشاغل در سال جاری دو موضوع قانون هفتم توسعه و لایحه بودجه ۱۴۰۳ مطرح شد و کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران پیشنهاداتی برای احقاق حقوق کارگران داشت زیرا برخی از موارد مطرح شده در این دو لایحه ربطی ندارد. با معیشت مردم وی افزود: کانون طی مکاتباتی با رئیس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق تلاش کرد تا صدای جامعه کارگری را به گوش مسئولان برسانند، به عنوان مثال موضوع معلم دانش آموزی در حال تصویب بود با اینکه نمایندگان معتقد بودند. که رای نمی آورد، که جامعه کارگری آن را پیگیری کرد. در آخرین لحظات رد شد و از دستور کار خارج شد، البته در مواردی مانند افزایش سن و سابقه بازنشستگی، پیگیری ها نتیجه است.
شامل نشد وی گلایه کرد: اگر افزایش سن و سابقه بازنشستگی امید را افزایش می دهد
زندگی مثل کشورهای اروپایی است. سایر عوامل و شاخص ها مانند بیمه، آموزش، بهداشت و… نیز باید بر اساس استانداردهای این کشورها باشد. آیا روابط کاری ما مانند کشورهای اروپایی است؟ آیا مبلغی که به بازنشستگان پرداخت می شود مانند آنهاست؟ متاسفیم که تشکل های کارگری در مورد افزایش سن بازنشستگی بررسی نشدند. وی تصریح کرد: وقتی از تشکل ها و اتحادیه های مردمی صحبت می شود به معنای حلقه میانه بین مردم و حاکمان است و در این زمینه کمترین انتظار ما تعامل است که ندیدیم؛ در این راستا کمترین انتظار ما تعامل است. در حالی که تشکل های کارگری باید بدانند چه اعتباری در بودجه ۱۴۰۳ برای دستمزد کارگران دیده شده است. گلپور با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بارها در سخنان خود تاکید کرده اند که سیاست گذاران باید به سمت مظلوم احترام بگذارند، تاکید کرد: اگر مردم مشکلات اقتصادی و شرایط تحریم را بپذیرند انتظار هوشیاری بیشتری از تصمیم گیرندگان دارند. اگر از تناسب حقوق صحبت می کنیم، درخواست سازمان ها جبران تاخیر گذشته است نه افزایش حقوق بدون احتساب نرخ تورم که حدود ۴۵ درصد است و نیمی از آن شامل نمی شود. تعیین دستمزد صحبت از افزایش ۲۰ درصدی حقوق با چه دلیلی قابل توجیه است؟ وی افزود: دولت می خواهد نابرابری اقتصادی را با افزایش سن و تجربه کارگران متعادل کند در حالی که برای برون رفت از وضعیت فعلی صندوق تامین اجتماعی باید بدهی خود را به این صندوق پرداخت کند. گلپور با اشاره به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان (همات) بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، ادامه داد: قرار بود امسال ۷۰ حمت از این بدهی پرداخت شود اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. فراموش نکنید که بدهی ۷۰۰ ساله از دهه ۵۰ تا امروز باید با توجه به نرخ تورم به روز شود. رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با اشاره به اینکه حق رای سه تشکل جامعه کارگری در شورای عالی کار برابر نیست، گفت: بر اساس آیین نامه شورای عالی کار، حضور همه تشکل ها الزامی است. در قالب کارگروه باشد که متاسفانه اینطور نیست. حق رای ۳ نماینده از یک سازمان در این شورا به معنای عدم عدالت است، در حالی که باید جایگاه همه سازمان ها حفظ شود، این ضعف در حوزه تامین اجتماعی نیز وجود دارد و از ۳ تشکل فعال فقط دو تشکل وجود دارد. جامعه کارگری کشور دارای کرسی هستند. در این راستا سازمان تامین اجتماعی باید زمینه همگرایی سازمان ها را فراهم کند.

زیرساخت تعیین دستمزد منطقه ای در دسترس نیست
گلپور با اشاره به موضوع تعیین دستمزد منطقه ای، گفت: برای اجرای این موضوع ابتدا باید زیرساخت ها فراهم شود؛ در این راستا باید زیرساخت های لازم برای اجرای آن فراهم شود. علاوه بر این، حداقل حقوق باید به درستی تعیین شود، سپس در مورد دستمزد منطقه ای صحبت خواهیم کرد. وی گفت: در بحث شورای عالی کار و تعیین دستمزد، گره از نگاه نمایندگان کارگری وجود دارد. دستمزد کارگران در ماه های پایانی سال تعیین می شود در حالی که پرونده بودجه کشور چند ماه پیش بسته شده بود، یعنی سازمان برنامه و بودجه چند ماه قبل از تعیین دستمزد بودجه کشور را تعیین کرده بود، مثلا در سال ۱۴۰۱ زمانی که دستمزد در شورای عالی ۵۷ درصد بود. کار در قالب سه جانبه گرایی افزایش یافت، میزان دستمزد کارگران ۱۰ درصد در بودجه افزایش یافت که فشار زیادی به دولت وارد کرد و ناخودآگاه منجر به کسری بودجه شد. گلپور اضافه کرد: یعنی اگر شورای عالی کار میزان افزایش دستمزد را بالاتر از رقم پیش بینی شده در بودجه تعیین کند، دولت با مشکل و کسری بودجه مواجه می شود، اگر کمتر تعیین کند، کارگر با مشکل مواجه می شود. اگر ارتباط برقرار شود، اگر این ارتباط برقرار نشود، این چرخه معیوب ادامه دارد. وی با یادآوری اینکه چند سالی است که عقب ماندگی واقعی دستمزدها دیده نمی شود، گفت: در سال های اخیر رقم دستمزد هیچ گاه پاسخگوی نیاز کارگران نبوده است. بر اساس گزارش های مرکز آمار، چند سالی است که به دلیل عقب ماندگی دستمزد کارگران، سرانه مصرف گوشت و پروتئین سر سفره پایین بوده است. کارگران کاهش یافته است. وی بیان کرد: سال هاست که تعداد دستمزد و سبد معیشت با هم برابر نبوده، به همین دلیل است که مثلا اگر تورم ۴۵ درصد باشد، چانه زنی می شود که دستمزد ۲۰ درصد تعیین شود، چون امنیت شغلی پایین است، چانه زنی می شود. قدرت سازمان ها کاهش می یابد. . رئیس کنفدراسیون عالی اتحادیه های کارگری کشور با تاکید بر اینکه تا تورم کنترل نشود، قدرت خرید کارگران افزایش نمی یابد، خاطرنشان کرد: با توجه به پایین بودن حداقل دستمزد، با وجود نیاز واحدهای صنعتی به نیروی کار، شاهد هستیم. که کارگران سر کار نمی روند و به سراغ مشاغل کاذب می روند تا از پس مخارج زندگی برآیند، به عبارتی کارگر دچار پدیده می شود.
بیکاری داوطلبانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا