ورزشی

پرونده فساد در فوتبال؛ فقط ۷۵ سکه برای رشوه؟!

پرونده فساد در فوتبال این روزها به سوژه داغی تبدیل شده است. اگر صحبت از این موضوع پیش از این با واکنش های زیادی مواجه می شد اما اخیرا موردی فاش شده است که نشان می دهد یکی از باشگاه های شهرستان زدوبند برای بهبود وضعیت به تعدادی از مسئولان فدراسیون فوتبال رشوه داده است. وضعیت تیم آنها

ماجرا آنقدر سر و صدا کرده که هنوز تصمیم نهایی صادر نشده است، دو نفر از اعضای فدراسیون فوتبال که سمت های بالایی هم داشتند استعفای خود را نوشته و رفتند. اگرچه زوایای پنهان این ماجرا که توسط نهادهای امنیتی و بازرسی کشف شده همچنان پنهان است، اما به نظر می رسد هنوز اتفاقی نیفتاده است، روند به حداقل رساندن این فساد در سطح مبادله چند سکه کلید خورده است. رشوه، و همانطور که از شواهد پیداست، احتمالا با یکی دو استعفا به پایان می رسد.

بهتر است این ماجرا را از زبان مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال بشنویم. وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: ممکن است فساد در فوتبال وجود داشته باشد و یکی از نهادها به من گزارش داد که سه نفر از پرسنل فدراسیون در سال ۱۴۰۰ که من در آن حضور نداشتم در پرونده رشوه قرار دارند، رشوه قابل پیگیری نیست. در کمیته اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال باید در قوه قضائیه رسیدگی شود، پرونده در کمیته اخلاق رسیدگی می شود و در این شرایط ما مجازات سنگینی در نظر می گیریم تصمیم گرفتیم تا زمان رسیدگی به پرونده این افراد را تعلیق کنیم و در صورت اثبات موضوع را بدون تعارف و بدون تعارف اعلام خواهیم کرد و دستگاه قضایی باید در این باره اظهار نظر کند. اما چیزی که من می دانم این است که این افراد ۲۵ سکه رشوه دریافت کرده اند. متهمان پس از تحقیقات بدون قرار وثیقه آزاد شدند. در صورت رد اتهامات، مدیران تعلیق شده به کار خود باز خواهند گشت.

ابهامی که در همان ابتدای کار وجود دارد نحوه حضور و فعالیت این افراد از سال ۱۴۰۰ در فدراسیون فوتبال است و مسئولان از اتفاق زشتی که رخ داده بی اطلاع مانده اند. از طرفی با توجه به فعالیت چندین ساله این افراد بعید است در این سه سال اقدامات مشابهی صورت نگرفته باشد. بنابراین محدود کردن این رویداد به ۱۴۰۰ اولین اشتباه رایجی است که می توان در این زمینه انجام داد. از طرفی چرا نفر سوم فدراسیون فوتبال استعفا نداده و تاکنون فقط دو نفر استعفا داده اند؟

موضوع مهمتر ابعاد فساد در این پرونده است که توسط فدراسیون فوتبال با ۷۵ سکه در حال بسته شدن است. این روایت را دادگستری استان کرمان نیز به گونه ای دیگر بیان کرده و اعلام کرده که دست اندرکاران این پرونده بین ۲۰ تا ۲۵ سکه دریافت کرده اند. دادگستری استان کرمان با معرفی چند تن از رسانه های دست اندرکار این پرونده تعداد متهمان را بیش از سه نفر عنوان کرد و نوشت که در رابطه با این پرونده مدیرعامل یک باشگاه و معاون فنی باشگاه اعتراف به اهدای ۲۳۱ سکه تم بهار آزادی به مردم در فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ برتر، کمیته داوران (تحت عنوان حمایت) و سردبیران ورزشی (حق سکوت) انجام داده است.

حال سوال اصلی این است که آیا فقط اهدای سکه بوده و تخلف مالی دیگری وجود نداشته است؟ بعید است که چهره های مهمی که در فدراسیون فوتبال در پست های بالایی حضور داشته اند فقط برای ۲۵ سکه حاضر به چنین حماقتی باشند. اینجاست که شایعه دوم که گفته می شود در این مورد هزینه مالی هنگفتی دارد را باید جدی گرفت. یعنی رقم آنقدر سنگین است که اصلاً ۲۵ سکه اهدایی در آن دیده نمی شود.

بدون نیاز به پرداختن به جزییات این پرونده که ادعا می شود ابعاد گسترده تری دارد و به زودی افراد دیگری را نیز درگیر خواهد کرد، تنها به صحبت های محمدمهدی بسنده می شود. فروردین رئیس فراکسیون ورزش مجلس باید یک بار در این زمینه بررسی شود تا مشخص شود میزان فسادهای صورت گرفته تنها مربوط به ۷۰ تا ۲۰۰ سکه بهار آزادی نیست. فروردین وی در این باره می گوید: فقط می توانم بگویم مبلغی که در مورد آن صحبت می شود برابر با بودجه یک سال حوزه انتخابیه من است، باید مستندات مربوط به سکه و مبلغ رد و بدل شده برای اظهار نظر وجود داشته باشد، در مجموع ابعاد پرونده فساد در فوتبال نشان می دهد که عوامل زیادی در پرونده فساد نقش داشته اند، از مدیران ورزشی گرفته تا افرادی که به عنوان مدیر برنامه معرفی شده اند و در بحث امروز شعبده باز در این پرونده نقش داشته اند.

جالب است بدانید که بودجه یک سال حوزه انتخابیه فروردین معادل ۱۸۰ میلیارد تومان است. یعنی بر اساس این صحبت ها مشخص می شود که رقمی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان علاوه بر سکه های اهدایی وجود دارد. این جمله ای است که فروردین وی بیان کرد و گفت: میزان فساد در فوتبال نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان است اما نمی توانم آن را تایید یا تکذیب کنم، ما هم همین رقم را شنیده ایم، مبلغ رد و بدل شده یک میلیون تومان بوده است؛ زمانی که قصد غیر از بازی جوانمردانه بوده است. مسائل، شدیدترین اعمال و مجازات های شدید را باید در نظر گرفت.

حال عجیب است که در گزارش های اخیر و در میان صحبت های رئیس فدراسیون فوتبال هیچ اشاره ای به این مبالغ نشده است و همگی به تعدادی سکه اشاره شده است. اینجاست که این سوال ذهن مخاطب را آزار می دهد که آیا واقعا روند کاهش فساد در فوتبال در حال انجام است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا