ترندهای روز

پژوهش جدید: احتمال وجود حیات در مریخ کمتر از تصورات قبلی ماست

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

اگر مریخ ممکن است سیاره‌های خشک به‌نظر برسد، اما شواهد متعددی نشان می‌دهد که میلیاردها سال پیش آب و ممکن است در سراسر سیاره سرخ جریان داشته باشد. اکنون، گزارش تحقیقات جدید، این آب احتمالاً مدتی کمتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد روی سطح مریخ بوده است.

مقاله منتشر شده در نیچر، پیش‌ازاین گزارش، تصور می‌کردند شیارها و کانال‌های سطح مریخ توسط جریان آب ایجاد شده است، پژوهشگران جدید نشان می‌دهند که دانشگاه اوترخت هلند می‌دهد که این شیارها ممکن است منجر به انفجاری تبخیر شوند. دیاکسیدکربن بوده است.

از آنجایی که آب به‌عنوان یک عنصر حیاتی موردنیاز برای ظهور و حفظ حیات زنده در نظر گرفته می‌شود، نتایج این پژوهش ممکن است خبر بدی برای یافتن حیات میکروسکوپی باستانی در مریخ باشد.

احتمال وجود حیات در مریخ

«لونکه رولوفس» (Lonneke Roelofs)، در بیانیه‌ای محقق گفته است که نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال وجود حیات در مریخ کمتر از آن چیزی است که قبلاً می‌شد. رولوف برای توضیح نحوه شکل گیری شیارها در مریخ می‌گوید که اتمسفر مریخ از ۹۵ درصد است. دیاکسیدکربن تشکیل شده است. در طول زمستان مریخ، دما به زیر منفی ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که به اندازه کافی سرد است تا دیاکسیدکربن در جو مریخ منجمد شود.

دمای بسیار سرد مریخ، باعث می‌شود گاز شود دیاکسیدکربن مستقیماً به یخ تبدیل شود. در فصل بهار با گرم‌شدن هوا، یخ دیاکسیدکربن مستقیماً به شکل گازی خود بازمی‌گردد، یعنی فاز مایع در این میان وجود ندارد و به عبارت دقیق‌تر، یخ. دیاکسیدکربن دچار تصعید می شود. تصعید در سیاره سرخ، فرآیندی خشن است.

فرآیند تصعید به‌دلیل فشار کم هوای مریخ حالتی انفجاری دارد. فشار گاز ایجاد شده در این فرآیند باعث می‌شود که دانه‌های رسوبی سطح مریخ حرکت شدیدی پیدا کنند و آب جریان داشته باشند.

رولوف و همکارانش شرایط مریخ را در آزمایشگاه خود شبیه سازی و سپس مستقیماً تصعید یخ. دیاکسیدکربن را در این شرایط مشاهده می کنید. آن‌ها در این آزمایش متوجه شدند که تصمیم‌گیری در جریان آب باعث ایجاد شیارهایی روی سطح می‌شود. بنابراین ممکن است آب در ایجاد برخی شیارها و کانال‌های مریخ دخیل نبوده و آن‌ها صرفاً به دست آمده از یخ دیاکسیدکربن باشند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا