اخبار بورس

پیش‌بینی بورس در هفته آینده

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهام بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته جاری متفاوت از روزهای گذشته رشد کرد و باید منتظر کاهش شاخص بود. از ابتدای هفته بازار تحت تاثیر جلسه ارزیابی دارایی ها رشد مثبتی داشت و فعالان بازار سرمایه را نسبت به آینده بازار خوشبین کرد. اما همانطور که برخی کارشناسان پیش بینی کردند، این سیگنال مثبت خیلی زود به سد تثبیت دلار رسید. اما به گفته «مهدی بیات منش» کارشناس بازار سرمایه، زیان بخشی از بازار است و هنوز جای امیدواری است.

در معاملات چهارشنبه ۱۵ آذر شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در ماه ۱۴۰۲ با کاهش ۵۰۰۰۴۵۲ واحدی نسبت به روز کاری قبل به سطح ۲ میلیون و ۱۷۱۰۰۰۵۱ واحد رسید. شاخص کل تعادلی بورس نیز با افت ۲۷۱ واحدی در رقم ۷۴۷ هزار و ۲۹۹ واحد قرار گرفت.

در آن روز فولاد، اخبار و فملی نمادهای قرمز بورس بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. از سوی دیگر شتر، تاپیکو و فارس از جمله نمادهای سبزی بودند که تاثیر مثبتی بر شاخص داشتند.

نکته مثبت: حجم معاملات بازار سرمایه

مهدی بیات منش، کارشناس بازار سرمایه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ درباره وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: نوسانات بازار طبیعی است اما در مجموع حجم معاملات روزانه نسبت به چند هفته قبل افزایش یافته است و این نیز یک موضوع است. نقطه مثبت بازار میانگین این شاخص ۴ یا ۵ میلیارد در روز بود اما الان بالای ۶ میلیارد است. این شاخص در روز سه شنبه ۹ میلیارد و در روز چهارشنبه ۶۸۰۰ میلیارد بود. این یک سیگنال خوب برای بازار است. در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت که بازار همیشه مثبت باشد. نوسان ماهیت بازار است و تنش باید وجود داشته باشد. اگرچه در بازار امروز تعداد نمادهای منفی زیاد بود و بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد آنها منفی بودند، اما در مجموع می توان گفت که وضعیت نگران کننده ای وجود نداشت و باید در نظر داشت که بازار بیشتر تحت تاثیر قانون قرار دارد. فعالیت ها نسبت به فعالیت های واقعی تحت تاثیر قرار می گیرند.

بورس همچنان تشنه نقدینگی است

به گفته این کارشناس، بازار سرمایه اساسا تشنه نقدینگی است. اخبار بر بازار سهام تاثیرگذار است که بر نقدینگی اثر آرام‌بخش و مثبتی دارد، اما در حال حاضر حساسیت بورس به اخبار که تحت تاثیر پاییز سال ۱۳۹۸ بوده، رو به کاهش است و به عبارتی، تحت تاثیر بازار وضعیت مشکوک ; هم اخبار مثبت و هم اخبار منفی.

وی توضیح می دهد: عدم حساسیت به اخبار منفی برای بازار مفید است اما از سوی دیگر این واکنش به اخبار مثبت مضر است. در حال حاضر اخباری که حول محور اقتصاد کلان ما می چرخد، مربوط به بودجه و مالیات شرکت ها است، اما خبری که باعث تحریک بازار و بهبود نقدینگی بازار شود، وجود ندارد. بازاری که برای چند ماه حدود ۲ میلیون در نوسان بوده و به نظر می رسد در ۶ تا ۷ ماه گذشته به طور میانگین ۱۰۰ کیلومتر در ساعت داشته است، نیاز به یک ماشه قوی برای شتاب یا کاهش سرعت دارد. بازار سرمایه مانند بانک دارای اوراق با درآمد ثابت نیست و این بازار مستلزم برنامه ریزی، تحرک، هیجان و پویایی است که توسط سیاست گذار قابل برنامه ریزی است.

شمارش آخرین جوجه های پاییزی در بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه احتمال می دهد وضعیت بورس در روزهای آینده تحت تاثیر تغییرات ارزی قرار گیرد. به گفته وی هفته آینده روزهای پایانی است یعنی تا دو هفته آینده باید جوجه های بازار را بشماریم. در سال های گذشته نرخ ارز به طور سنتی در روزهای پایانی سال افزایش می یافت و همیشه تورم داشتیم. آذر این ماه زمان مثبتی برای بازار سرمایه بود. اما در راستای رویکرد بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، این دو هفته تا جایی که امکان داشته باشد به قوت خود باقی خواهد ماند آذر به همین ترتیب آن را رد کنید، پس از آن به راحتی قابل رسیدگی است و می تواند ثبات نرخ ارز را حفظ کند. آبه همین دلیل فکر می کنم پاییز فصل دو میلیونی بود و در این دو هفته هم همین روند را دنبال خواهد کرد.

بیات منش ادامه می دهد: البته گزارش ۹ ماهه شرکت ها را هم پیش رو داریم و از آنجایی که بسیاری از شرکت ها سودآور بودند، انتظار افزایش قیمت ها را داریم. به طور کلی، سیاست تعادل در بازار حاکم است. بخشی دیگر جو روانی بازار است که می تواند موثر باشد.

در نهایت می گوید: به طور کلی شرایط بازار به گونه ای است که با توجه به این نشانه ها نباید انتظار رشد خاص و عجیبی را در آینده داشت. بازار در روند تعادل خود حرکت می کند و به آرامی باید این را تشخیص دهیم بهمن ماه و اسفند آن ماه چه خواهد شد؟ در عین حال ارزش معاملات نیز تا حدودی افزایش یافته و می توان شاهد تغییرات مثبت و محدودی در بازار بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا