اخبار بورس

پیش بینی بورس سال آینده

به گزارش نبض بازار سهام، اگرچه در سال جاری شاهد کاهش شاخص کل بورس بودیم، اما آمارها نشان می دهد در ماه هایی مانند: مرداد، دی و بهمن در این ماه نه تنها شاخص رشد کل، بلکه سهام تعدادی از شرکت های فلزات اساسی، شیمیایی و پتروشیمی که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند، افزایش یافت. ما پیش بینی شما از وضعیت پایتخت مارکت در سال ۱۴۰۳ را خواستیم.

سوابق آماری نشان می دهد که بازار سهام در حال بهبود است

فردین آقابزوری – کارشناس بازار سرمایه – در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به پیشی گرفتن از شاخص کل بورس در پنج سال منتهی به ۱۳۹۸، توضیح داد: در سال ۱۳۹۸ و تقریبا تا میانه. مرداد در ماه ۱۳۹۸ بیشترین سودآوری را در بازار سرمایه و همچنین شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری به ثبت رساندیم.

وی خاطرنشان کرد: آمارها این را نشان می دهد مرداد در ماه ۹۹ سه سال کاهش سود را تجربه کردیم.

آقا بزرگی ادامه داد: اگرچه آمارهای موجود تنها می تواند مبنایی برای پیش بینی های آتی باشد، اما به نظر می رسد این رکوردهای آماری ممکن است حکایت از بهبود وضعیت بورس در سال جدید داشته باشد.

به گفته این کارشناس بازار سهام، عوامل خارجی نیز می تواند بر افزایش و بهبود شاخص کل بورس کشور تاثیرگذار باشد، اما عوامل خارجی که شامل اقتصاد چین و هند می شود، در حال حاضر در حال محاسبه است و تغییر خاصی مشاهده نمی شود. افزایش قیمت نفت، اگرچه وقوع جنگ در جهان و شرایط مشابه نیز بر تغییرات بازار سرمایه تأثیرگذار است.

با ادامه سیاست های انقباضی دولت و بانک مرکزی، شرایط در بورس بهبود نمی یابد.

همچنین حمید میرمعینی – این کارشناس بازار سرمایه را موتور اقتصاد هر کشوری دانست و گفت: در کشورهای پیشرفته تغییرات بازار سرمایه بر اقتصاد تاثیر می گذارد و منجر به گلوگاه در اقتصاد می شود اما در ایران اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه متأسفانه جایگاه بازار سرمایه از نظر مسئولان ارزشمند تلقی نمی شود، ادامه داد: در کشور ما بورس متاثر از اقتصاد و سیاست بوده و اثربخشی آن در اقتصاد کشور نبوده است. استفاده شده است.»

میرمعینی افزود: بورس زمانی خوب می شود که وضعیت اقتصادی خوب باشد، البته به همان نسبت عوامل کاذبی مانند افزایش قیمت دلار، ارز و تورم در شرایط خوب یا بد اقتصادی، این عوامل را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین در بازار سرمایه. موثر است.

به گفته این کارشناس بورس، شرکت ها و صندوق های بازار سرمایه به تنهایی نمی توانند بهره وری خود را افزایش دهند.

وی افزود: اگر بازار سرمایه تغییر کند و جریان بازار سرمایه جذاب باشد تا نقدینگی به بازار سرمایه سرازیر شود، می توان امیدوار بود که وضعیت بورس در سال آینده بهبود یابد، اما احتمال آن بسیار کم است و در در واقع اگر سیاست‌های انقباضی دولت و بانک مرکزی ادامه یابد، بازار سهام بهبود نمی‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا