اخبار اقتصاد ایران

پیش بینی قیمت خودرو تا پایان سال/ خودرو بخریم؟ :: افق میهن

به گفته یک کارشناس تا پایان سال نرخ ملایمی افزایش قیمت خواهیم داشت.

به گزارش افق میهن، سطح تقاضا و عرضه در بازار می تواند بر قیمت خودرو تاثیرگذار باشد. اگر تقاضا برای خودرو زیاد و عرضه کم باشد، قیمت ها افزایش می یابد. به عبارت دیگر، اگر تقاضا برای خودرو از تعداد موجود بیشتر شود، بازیگران تأثیرگذار می توانند قیمت ها را افزایش دهند.

سیاست های دولت می تواند بر قیمت خودرو نیز تاثیر بگذارد. مالیات ها، تعرفه ها و سایر مقررات دولتی می توانند بر نرخ ها تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، افزایش مالیات یا تعرفه می تواند باعث افزایش نرخ خودروها شود.

هزینه تولید خودرو یکی دیگر از عوامل مهم در رشد قیمت خودرو است. اگر هزینه تولید مواد اولیه یا قطعات خودرو افزایش یابد، این امر می تواند باعث افزایش قیمت خودرو شود.

اگر رقابت قوی در بازار خودرو وجود داشته باشد، بازیگران مسلط می توانند قیمت ها را برای رقابت با رقبای خود کاهش دهند. برعکس، در صورت عدم وجود رقابت، بازیکنان مسلط ممکن است به قیمت های بالاتر منجر شوند.

به طور کلی عوامل موثر بر قیمت خودرو شامل تقاضا و عرضه، سیاست های دولت، هزینه تولید و رقابت در بازار است. تعامل این بازیگران با یکدیگر و بازار می تواند بر قیمت خودروها تاثیرگذار باشد.

در بازار خودرو ایران موضوع تا حدودی متفاوت و پیچیده تر است و معمولاً عملکرد دولت های مختلف در این مسیر ضعیف بوده و نتیجه مطلوب حاصل نشده است. در همین راستا گفتگویی با مرتضی مرتضوی کارشناس صنعت خودرو انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

مشکل اساسی بازار خودرو

مرتضی مصطفوی کارشناس درباره طرح فروش ۵ درصدی خودروها زیر قیمت بازار و تاثیر احتمالی آن بر نرخ ها گفت: بازار خودرو و صنعت خودرو نقاط مشترکی دارند اما باید تحلیل و ارزیابی این دو مقوله انجام شود. بصورت جداگانه. بر خلاف تصور، مشکل اساسی عرضه بازار خودرو و مسائل مربوط به آن را نمی دانم. در مواجهه با ساختار ناپایدار اقتصاد کلان، دلاری بودن بازار خودرو مانند اکثر بازارهای غیرمولد کشور و در اختیار گرفتن محورهای اصلی نوسانات بازار توسط دلالان، عمده ترین ایرادات خودرو را تشکیل می دهد. بازار و این عوامل تأثیر عرضه بر بازار را به حداقل رسانده است.

وی ادامه داد: با بازاری مواجه هستیم که تمام نوسانات آن ناشی از تقاضای کاذب است و ریشه مشکلات موجود را باید در سمت تقاضا جستجو کرد. دولت تمام توجه خود را معطوف به سمت عرضه کرده است، اما اگر سمت تقاضا را مدیریت کنیم و با دلال ها برخورد کنیم، بسیاری از چالش های ما حل می شود. در این شرایط هیچکس بیش از نیاز خود برای مصرف گرایی هزینه نمی کند و همین مقدار خودروی موجود بازار را راضی می کند.

تمرکز بر عرضه است

مصطفوی تصریح کرد: نبود حاکمیت واحد در این حوزه، عملکرد ضعیف سازمان مالیاتی و نبود بانک اطلاعاتی شفاف و سامانه مناسب آنلاین، برخورد با دلالان را با مشکل مواجه کرده است. از سوی دیگر وجود جریان پنهان مانع از شفافیت در بازار خودرو شده و همین موضوع بستر لازم را برای دلالی فراهم کرده است. همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا کسی تلاشی برای کنترل موضوع تقاضا نداشته باشد و تمام تمرکز بر روی عرضه باشد.

وی افزود: تمامی سازوکارهای نوظهور فروش مانند فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار به گونه ای طراحی شده بود که تمام منافع آن به جیب خودروساز و سهامداران آن برود و مردم در این امر نادیده گرفته شدند. توجه. این جریان منجر به نجات خودروساز از قیمت دستوری و فروش خودرو با قیمت بالاتر می شود. تمامی این فعل و انفعالات باعث افزایش چشمگیر تعداد خودروهای موجود در بازار می شود که طبیعتا چالش های جدیدی را به دنبال خواهد داشت.

قیمت ها به نفع مردم تعدیل نمی شود

یک کارشناس صنعت خودرو ضمن انتقاد از عملکرد دولت در این زمینه به شفان نیوز گفت: اختلاف قیمت بازار با کارخانه به دلیل وجود مشوق های دلالی است که متاسفانه مسئولان هیچ پاسخ روشنی در این زمینه ارائه نمی کنند. این رابطه چنین طرح هایی در حوزه خودرو و بحث نرخ گذاری هیچ چیز مثبتی ایجاد نمی کند و تنها سودهای کلانی نصیب خودروسازان می شود. قیمت ها به نفع مردم تعدیل نمی شود و با این رویه نباید منتظر کاهش قیمت خودرو بود.

مصطفوی ادامه داد: تا زمانی که ثبات کلان اقتصادی حاصل نشود، تا زمانی که بازار خودرو در کنترل دلالان است، نمی توان با استفاده از این نوع طرح فروش، قیمت ها را کاهش داد. این موضوع در مورد واردات خودروهای فرسوده و سایر طرح ها نیز قابل اجرا است و استفاده از آنها تاثیری در کاهش قیمت خودرو ندارد. بهبود بازار خودرو و کنترل قیمت به عوامل دیگری بستگی دارد که متاسفانه دولت و سایر نهادهای ذیربط تا به امروز اقدامات لازم را ترتیب نداده اند.

پیش بینی قیمت خودرو تا پایان سال

وی در رابطه با وضعیت قیمت خودرو تا پایان سال و احتمال افزایش قیمت ها گفت: عواملی مانند نوسانات نرخ ارز، جو روانی حاکم بر صنعت خودروسازی ما و اتفاقات سیاسی در تغییر قیمت خودرو نقش بسزایی دارد. اینکه انتخابات مجلس در پیش است و ثبات نسبی بازار ارز فضای آرامی را در حوزه خودرو ایجاد کرده است و با این حساب به احتمال زیاد تا زمان برگزاری انتخابات شاهد تغییر نرخ نخواهیم بود.

این کارشناس در پایان افزود: البته مشکلات مربوط به تولید خودرو و کمبود قطعات تا حدودی بازار را تحت الشعاع قرار داده است اما معتقدم تا پایان سال ریتم ملایم افزایش قیمت را خواهیم داشت. شرایط بازار خودرو و وضعیت قیمت ها بعد از انتخابات قابل پیش بینی است اما بهتر است تا آن زمان صبر کرد و فعلا پیش بینی نکرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا