طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار/ دلار بالای ارزش ذاتی معامله می‌شود

سجاد بوربور کارشناس اقتصادی در گفت و گو با افق میهن گفت:






نرخ دلار در آغاز سال ۱۴۰۳ مجدداً روند صعودی خود را آغاز کرد و بیش از همه تحت تأثیر رویدادهای سیاسی ابتدای سال قرار گرفت. افق میهن در گفت و گو با سجاد بوربور به تحلیل روند قیمت دلار بر اساس انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا پایان سال جاری پرداخته است.



به گزارش افق میهن، قیمت دلار به عنوان پیشتاز اصلی سایر بازارها با بیشترین سرعت تحت تاثیر رویدادهای سیاسی و اقتصادی قرار می گیرد. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آبان امسال برگزار خواهد شد و این موضوع بیشترین تاثیر را بر بازارهای مالی خواهد داشت.

دو ماه مانده به انتخابات آمریکا، بازارها در کما هستند

در این زمینه سجاد بوربور کارشناس اقتصادی به تأثیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدون توجه به نتیجه آن اشاره کرد. افق میهن وی گفت: سوال اصلی درباره نحوه برگزاری انتخابات، نظر بازار در این مورد است. چون دو سه ماه مانده به انتخابات بازارها به کما می روند و همه تماشاگر می شوند تا نتیجه مشخص شود.

انتظارات تورمی در بازارها کاهش یافت

وی با اشاره به اینکه قیمت دلار از ابتدای سال در کریدور ششم آغاز شد، خاطرنشان کرد: در ابتدای سال ارزش دلار روی کاغذ حدود ۵۴ هزار تومان بود، بنابراین قیمت آن بالاتر از قیمت بود. پس از پایان تنش ها بین ایران و رژیم صهیونیستی، تاثیر جنگ بی طرف و انتظارات تورمی در بازارهای داخلی تا حدودی ضعیف شده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: برای دولت آسان است که قیمت دلار را با وجود نقدینگی ۸ هزار همات و رشد اقتصادی ۳.۵ درصدی و قیمت دلار ۵۵ هزار تومانی روی کاغذ پایین نگه دارد. اما دلار بیش از حد ارزش گذاری شده معامله می شود!»

مردم امیدی به رشد دلار ندارند

بوربن با تاکید بر اینکه محرک دلار باعث پایین آمدن اسکناس شده است، گفت: “ما نسبتی به نام نسبت پول به نقدینگی داریم و اکنون این نسبت فریاد می زند که پول کمی در بازار وجود دارد.” وقتی پول کم است، سپرده های بلندمدت افزایش می یابد. دلیل این امر این است که مردم به رشد آینده دلار و سایر بازارها خوشبین نیستند. این بدان معنی است که نسبت پول به نقدینگی در حال حاضر در حال کاهش است و سرعت آن در حال کاهش است.

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز به یک معما تبدیل شده است

وی تصریح کرد: بازی بعد از انتخابات آمریکا و تا پایان سال ۱۴۰۳ آغاز می شود، ما نمی دانیم که ترامپ انتخاب می شود یا خیر و در صورت انتخاب شدن چه سیاست هایی را در پیش خواهد گرفت. بازی نسبت به چهار سال پیش تغییر کرده و شرایط ایران هم تغییر کرده است. ما واقعاً دیگر به برجام نیاز نداریم و با انواع تحریم ها ضربه خورده ایم. اگر ترامپ رئیس جمهور شود، آیا به سیاست های چهار سال پیش ادامه خواهد داد؟

این کارشناس اقتصادی با خاکستری توصیف فضای نظامی و سیاسی کنونی گفت: در این منطقه خاکستری ارزش دلار تا پایان سال ۱۴۰۳، مرز کریدور هفتم روی کاغذ خواهد بود. اما اگر اتفاقات سیاسی نامطلوبی رخ دهد که بعید است، اولین قدم حفظ قیمت دلار در کریدور هشتم خواهد بود.

بوربور با تاکید بر اینکه نباید به دنبال اهداف فضایی بود، افزود: در خوشبینانه ترین حالت دلار ۵۵ هزار تومان بیشتر نیست و احتمال سقوط آن از یک سو عامل اصلی این امر است اوراق قرضه، یعنی پول داغ، در بازار نیست، از سوی دیگر نرخ بهره بسیار بالا است.

برای مطالب بیشتر به صفحه طلا و ارز افق میهن مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا