طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 12 آذر 1402 / خواب مصنوعی دلار در رشد بازارهای مالی

افق میهن در مصاحبه با تحلیلگر بازار فارکس به بررسی این موضوع پرداخت:




قیمت دلار امروز با کاهشی محدود نسبت به ارزش دو هفته گذشته معامله شد. در حالی که بسیاری از معامله گران حجم اخبار نامطلوب را برای بالا بردن دلار در آغاز هفته دوم آذر کافی دانستند، دلار ۲۰۰ تومان کاهش یافت.



به گزارش افق میهن، قیمت دلار امروز ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش یافت و ۵۰ هزار و ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان معامله می شد. در حالی که امروز عرضه و تقاضا در بازار ارز متعادل بود، بسیاری از معامله گران با رصد بازار طی دو روز گذشته انتظار روند صعودی دلار را داشتند. با توجه به اخبار سیاسی، فعالان بازار پیش بینی کردند که دلار محدوده مقاومتی ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومانی را بشکند.

افسار دلار در دست دولت است

در همین رابطه مجتبی دیبا، کارشناس اقتصادی هفته گذشته در گفت و گو با افق میهن، رفتار خنثی دلار را برجسته کرد: با توجه به انتخابات پیش رو و رکودی که دولت برای مهار تورم به بازارها تحمیل کرده است، نهاد تصمیم گیرنده این کار را انجام داد.» توانست دلار را در محدوده ۵۰ تا هزار تومان نگه دارد.

وی در خصوص مرزهای بالا و پایین حمایت و مقاومت کوتاه مدت اسکناس آمریکایی خاطرنشان کرد: منطقه ۵۰ هزار تومانی، ناحیه تعادلی دلار است. برای این اسکناس کران پایین ۴۷ هزار تومان و کران بالای ۵۴ هزار و ۷۰۰ تومان حفظ شده است. این برای جلوگیری از وقوع شرایط بحرانی مانند حوادث منطقه است که دلار را وارد کریدور جدید می کند.»

این کارشناس اقتصادی با نگاهی به فنر فشرده دلار در دست سیاست گذاران تاکید کرد: باید دید ریتم سرمایه گذاری بعدی دولت چگونه خواهد بود و امکان حرکت قیمت ها را فراهم می کند اما به طور کلی در شرایط فعلی سایه وجود دارد. رکود تورم عامل اصلی تحلیلی بازار است.

هشدار رشد دلار با افزایش خروج سرمایه

وی با پیش بینی روند صعودی قیمت دلار در بلندمدت توضیح داد: خروج فزاینده سرمایه از کشور دلیل اصلی روند صعودی این اسکناس است. رکود بازارهای تولید و سرمایه، بازار املاک و سهام، «نگرانی‌هایی درباره افزایش قیمت دلار وجود دارد».

فروشندگان پشت خط نقره تقاضای زیادی داشتند

در آخرین روزهای هفته گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه اجلاس سران ناتو در بروکسل مدعی شد که بیشتر پهپادهای مورد استفاده در بزرگترین حمله هفته گذشته هواپیماهای بدون سرنشین روسیه به کیف، پایتخت اوکراین، بوده است. ساخت ایران این بهانه‌ای شد تا مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را برای محدود کردن دسترسی ایران به ۶ میلیارد دلار دارایی‌های طبقه‌بندی‌شده در کره جنوبی و انتقال به قطر تصویب کند. این در حالی است که مقامات ارشد ایران همواره تاکید کرده اند که دارایی های جمهوری اسلامی در قطر قابل بلوکه نیست و انسداد آن خارج از کنترل دولت های خارجی از جمله آمریکا است.

این سیگنال ها معاملات پشتیبان را در پایان هفته و زمانی که بازارها بسته بودند فعال کرد. برخی از معامله گران با فرض افزایش روند قیمت، خریدهای بزرگی انجام دادند. اما روند نزولی بازار ارز در ابتدای هفته عده ای را به دنبال نقره داغ کرد.

امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز کاهش یافته است. قیمت دلار هرات با ۲۲۰ تومان کاهش با قیمت ۵۰ هزار و ۱۶۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانی با ۲۵۰ تومان کاهش ۵۰ هزار و ۱۷۰ تومان معامله شد. درهم امارات ۳۰ تومان کاهش یافت و ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا