طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 14 آذر 1402 / دلار از رقبا جا ماند

افق میهن در مصاحبه با تحلیلگر بازار فارکس به بررسی این موضوع پرداخت:




قیمت دلار امروز بدون تغییر باقی ماند و در همان قیمت روز گذشته بود. در این میان، بازارهای دیگر از جمله بورس، طلا و سکه نیز رو به رشد هستند و دلار به عنوان مرجع تعیین قیمت در بازارها توسط سیاستگذاران محدود شده است.



به گزارش افق میهن، قیمت دلار امروز با سوگیری خنثی در همان قیمت روز گذشته و به مبلغ ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. اگرچه قیمت دلار در روز تغییری نکرد، اما سایر بازارها از جمله صرافی و سکه با گپ مثبت باز شدند و روند صعودی را ثبت کردند. برخی از معامله گران توسعه فعلی بازار ارز را وقفه موقت در روند صعودی می دانند.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تورم و انتظارات تورمی باعث حرکت دلار می شود و از ابتدای سال جاری این اسکناس به دلیل فشارهای سیاسی در معرض سرکوب قیمت قرار گرفت. بر اساس گزارش مرکز آمار، انجماد قیمت دلار همچنان ادامه دارد آبان در ماه ۱۴۰۲، تورم نقطه به نقطه خانوار کشور ۳۹.۲ درصد بوده است. یعنی به طور میانگین خانوارهای کشور ۳۹.۲ درصد بیشتر از آبان در ماه ۱۴۰۱ آنها برای خرید مجموعه مشابهی از کالاها و خدمات مشابه پول خرج کردند.

در آبان در این ماه نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور به ۴۴.۹ درصد رسید. تحلیلگران بازار می گویند در شرایطی که بر اساس آمار ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه می شود و راهی برای کنترل تورم و نرخ سود در اقتصاد وجود ندارد، ساده ترین و شاید تنها راه این کار نشان دادن است. قدرت یعنی مانور دادن و دستکاری نرخ ارز.

کاهش قیمت دلار یک اشتباه محاسباتی است

در همین رابطه علی طباطبایی، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نباید انتظار کاهش قیمت دلار را داشته باشیم، به افق میهن گفت: بهترین اتفاقاتی که می تواند موج صعودی دلار را موقتاً مهار کند تا کنون رخ داده است. بنابراین اخبار جدید نمی تواند بازدارنده قوی برای کاهش قیمت این اسکناس باشد.

وی ادامه داد: سیاستمدار با پیام درمانی قیمت دلار را کنترل کرده است. اما من فکر نمی‌کنم دلار بعد از آن کاهش پیدا کند.»

وی در خصوص ارزش ذاتی دلار گفت: ارزش ذاتی این اسکناس با نقدینگی موجود در کشور بیش از ۶۵ هزار تومان است، ارزش مبادله ای دلار نیز بر اساس سابقه نقدینگی بالغ بر ۷۵ هزار تومان برآورد شده است. از سال های گذشته

طباطبایی خاطرنشان کرد: با ادامه سیاست‌های آمریکا به‌طور معمول، شاخص دلار قدرت خود را حفظ خواهد کرد و با هر حرکتی انتظار می‌رود طبقات جدیدی برای قیمت دلار پیش‌بینی شود.

اختلاف قیمت دلار در بازارهای همسایه

امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه روند متعادلی را نشان نداد. قیمت دلار هرات با ۱۳۰ تومان کاهش به قیمت ۵۰۰۰۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانی ۳۰ تومان رشد محدود داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد. روز گذشته بازار دبی به دلیل تعطیلات ملی کشور تعطیل بود و امروز با بازگشایی بازار امارات، قیمت درهم بدون تغییر ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان باقی ماند.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا