طلا و ارز

پیش ‌بینی قیمت دلار 29 اردیبهشت 1403

به گزارش افق میهن، قیمت دلار در هفته چهارم قرار دارد اردیبهشت با کاهش شدید، کریدور ششم را به عنوان یک محدوده مهم معاملاتی از دست داد و پس از دو ماه در کریدور پایین معامله می‌شد. در هفته گذشته، اسکناس آمریکا با از دست دادن ۴.۷۳ درصد بازدهی، بیشترین کاهش ارزش را در بین سایر بازارها ثبت کرد.

دلار در سه روز معاملاتی آخر هفته اردیبهشت در کریدور ۵۰ هزار تومانی معامله شد، به راحتی خطوط حمایتی را شکست و در نهایت در وسط کانال هشتم از کریدور پنجم بسته شد.

چرا دلار سقوط کرد؟

با وجود اینکه قیمت دلار در دومین ماه سال به طور مداوم منفی بود، تداوم آن در کریدور ششم همواره مورد انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفت. این فشار بر بانک مرکزی پای محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی را برای اظهارنظر در مجلس و صداوسیما باز کرد.

پس از این اتفاقات بازارساز سفته بازی ارزی را در بازار افزایش داد و همزمان مسئولان بانک مرکزی با اعلام سیاست های جدید پولی، سیگنال نزولی به بازار دادند. فرزین همچنین از فروش سه میلیارد دلار اوراق ارزی خبر داد. وی هدف از فروش این اوراق را تامین مالی پروژه های کشور و ایجاد تعادل و ثبات در بازار ارز اعلام کرد.

موازی کاری به دستور بانک مرکزی صادر شد

به نظر می رسد فشارها بر بانک مرکزی در هفته های اخیر به حدی بوده است که این نهاد سیاست موازی کاری را در دستور کار قرار داده و همین موضوع باعث ایجاد طرح های نه چندان جدید در بازار شده است. از جمله این طرح ها می توان به ایجاد بازار توافقی ارز برای صادرکنندگان بخش خصوصی اشاره کرد.

طرح جدید بانک مرکزی این شبهه را در اذهان ایجاد کرده است که برخلاف ادعای پیش از این مرکز مبادلات ارزی نرخ ارز را دستوری اعلام کرده بود و خبری از تعرفه توافقی نبود. ? سوال اینجاست که برای تعیین نرخ ارز که هنوز در صرافی بانک مرکزی مشخص نیست، باید از چه روشی استفاده کرد؟ قیمت گذاری در این بازار چقدر شفاف است؟

پیش بینی قیمت دلار

سیگنال های ورودی به بازار ارز، دلار در هفته چهارم اردیبهشت به راهرو پایینی برگشت. در همین راستا برخی از کارشناسان بازار پیش بینی می کنند دلار این کار را انجام دهد خرداد بازگشت به منطقه ۵۲۰۰۰ تومان; با این حال، اقتصاددانان معتقد نیستند که این روند نزولی در بلندمدت پایدار است و معتقدند که این اقدامات چسبی برای بیماری مزمن اقتصادی است که به طور مداوم توسط تورم دامن می زند.

شایان ذکر است که قیمت دلار در روزهای اخیر به تدریج در حال کاهش بوده است اردیبهشت و هفته اول خرداد اقتصاددانان همچنان آن را پیش بینی می کنند، با این فرض که سیگنال نامطلوب، به ویژه در حوزه سیاسی، بازارها را گرم نمی کند.

درهم به کف کانال برگشت ۱۶۰۰۰ تومان

روز پنجشنبه قیمت درهم به انتهای کانال ۱۶ هزار تومان بازگشت و تتر روی ۵۹ هزار و ۱۰۰ تومان متوقف شد و ۳۰۰ تومان کاهش یافت.

قیمت پوند انگلیس در انتهای کانال با افت ۵۰۰ تومانی ۷۴ هزار تومان و یورو با افت ۴۰۰ تومانی ۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

لازم به ذکر است روز پنجشنبه اسکناس و حواله دلار بدون تغییر قیمت معامله شد. اسکناس دلار ۴۴ هزار و ۸۶۸ تومان و حواله دلاری ۴۱ هزار و ۸۹۴ تومان فروخته شد.

برای مطالب بیشتر به صفحه طلا و ارز افق میهن مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا