طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 6 آذر 1402 / فریز دلار با مدیریت بازارساز ادامه یافت

به گزارش افق میهن، قیمت دلار امروز افزایش روز گذشته را جبران کرد و با ۱۵۰ تومان کاهش با قیمت ۵۰ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. تعادل در روند عرضه و تقاضا در بازار ارز حفظ می شود، در حالی که اقتصاددانان بیش از آنچه هست به ارزش ذاتی قیمت دلار توجه می کنند.

توقف قیمت دلار در حالی اعمال می شود که بر اساس گزارش مرکز آمار آبان ۱۴۰۲، تورم نقطه به نقطه خانوار کشور ۳۹.۲ درصد بوده است. یعنی به طور میانگین خانوارهای کشور ۲/۳۹ درصد بیشتر از آبان ماه ۱۴۰۱ برای خرید همین کالاها و خدمات هزینه کرده اند. تورم نقطه به نقطه آبان ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل بدون تغییر باقی ماند. در آبان ماه امسال نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور به ۴۴.۹ درصد رسید.

تحلیلگران بازار می گویند در شرایطی که بر اساس آمار ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه می شود و راهی برای کنترل تورم و نرخ سود در اقتصاد وجود ندارد، ساده ترین و شاید تنها راه این کار نشان دادن است. قدرت یعنی مانور دادن و دستکاری نرخ ارز.

بازار ارز همچنان ثابت است

در همین راستا حمیدرضا جیهانی، فعال اقتصادی و کارشناس بازار مالی در گفتگو با افق میهن با اشاره به تاثیر ریسک ها و شرایط سیستماتیک بر قیمت دلار گفت: شرایط از سوی فضای سیاسی داخلی و بین المللی بر بازارها تحمیل می شود. در دو ماه گذشته، حوادث منطقه و جنگ غزه خطرات امنیتی در منطقه را افزایش داد و در ابتدا بازار ارز را دامن زد.

وی در خصوص مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارز خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در حوزه سیاست تثبیت، مدیریت تقاضا و تامین ارزهای مورد نیاز کشور توانسته بازار را مدیریت کند و شاهد بودیم بازار ارز به روال باثبات قبلی خود بازگشت. در چند روز اخیر شاهد نوسان قیمت دلار بین ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان بودیم.

وی افزود: تصور می‌کنم با آزادسازی برخی از ارزهای بلوکه شده در بانک‌های خارجی، بانک مرکزی برای عرضه ارز در اختیار متقاضیان واقعی یعنی واردکنندگان مشکلی نداشته باشد.

این فعال اقتصادی درباره تحولات قیمتی ماه های اخیر در بازار آزاد گفت: شاید فشار کمی از سوی بخشی از نیازمندان ارز در بازارهای غیررسمی وارد شود. که آنها قبض های ژانویه و دسامبر را پرداخت می کنند، اما فکر می کنم ما نباید اینقدر تنش داشته باشیم. قیمت ها در همین محدوده باقی می ماند و مدیریت بانک مرکزی به تثبیت نرخ ارز در محدوده ۵۰ هزار تومان ادامه می دهد.

چرا قیمت در صرافی افزایش می یابد؟

چند هفته ای است که قیمت دلار و درهم در مرکز مبادلات ارزی روند صعودی به خود گرفته است. آیا دلیل این امر رشد تقاضا در پایان سال است؟ جیانی در پاسخ به این سوال گفت: در حال حاضر دو مکتب در حوزه بازار ارز وجود دارد. گروهی معتقدند که شرایط ثبات موفقیت آمیز است و حتی ممکن است این روند تا سال آینده ادامه داشته باشد که از این منظر فعالان اقتصادی قابل دفاع نیست.

وی ادامه داد: گروه دوم نیز معتقدند که قیمت ارز باید تا پایان سال با ارزش پول ملی همسو شود و همبستگی نشان دهد.نظر این است که قیمت ارز در طول سال تثبیت شود و پیگیری شود. اضافه کردن مبلغی معادل کاهش ارزش پول ملی در پایان سال. البته این امر در بودجه لازم نبود و می بینیم که همان ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ۳۱ هزار تومان تعیین شد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه شرایط مناسب باید به گونه ای باشد که بازارها برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی باشد، اظهار کرد: حرکت قیمت ها در بازار طلا و ارز ممکن است حاکی از سیاست های نیمه منسجم بانک مرکزی و افزایش ماهانه باشد که این افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت. مکان در پایان سال شاهد افزایش ناگهانی قیمت دلار نباشیم.»

بازارهای همراه با دلار تهران

امروز قیمت دلار در بازارهای اطراف کاهش یافته است. قیمت دلار هرات با افت ۲۰۰ تومانی به انتهای کانال ۵۰ هزار تومانی رسید. دلار سلیمانیه ۱۵۰ تومان کاهش یافت و با قیمت ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. درهم امارات ۵۰ تومان کاهش یافت و ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا