اخبار بورس

چرا نرخ گاز فرود تقریبا نصف نرخ گاز سایر فولادسازها است؟

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهام، گرانی بنزین یکی از اتفاقات عجیب امسال بود. ابتدا مروری بر تاریخچه قیمت گاز فولادسازان ارائه می کنیم و سپس ماجرای عجیب قیمت گاز فولاد شاهرود (فرود) را بیان می کنیم.

در اردیبهشت زمانی که بازار سرمایه در این ماه افت جالبی را تجربه کرد، بسیاری از تحلیلگران حرفه ای بر این عقیده بودند که اتفاقی در بازار افتاده است.

تاریخچه تعرفه گاز

در ابتدای تیرماه مصوبه هیات وزیران درباره تعرفه جدید خوراک گاز صنعتی در سال ۱۴۰۲ منتشر شد. انتشار دیرهنگام و این مصوبه حاکی از آن بود که جلسه هیأت وزیران در تاریخ ۱۷ اردیبهشت یک ماه گذشت و تصمیماتی در مورد قیمت بنزین گرفته شد. این مصوبه نشان داد که قیمت گاز در صنعت فولاد دو برابر شد.

تحقیقات نشان داد ظرفیت خوراک کارخانه های احیای مستقیم (تولیدکنندگان آهن اسفنجی) از ۲۰۰۰ تومان در سال گذشته به ۴۰۰۰ تومان در هر مترمکعب در سال جاری افزایش یافته است. همچنین قیمت گاز سوخت صنایع فلزی از جمله فولاد از ۱۵۰۰ تومان در سال گذشته به ۳۰۰۰ تومان در سال جاری افزایش یافته است.

این مشکل علاوه بر مشکل اجاره بها که عده ای داشتند با اعتراض سهامداران و شرکت ها مواجه شد. در نهایت این قیمت تعدیل شد و در یازدهم شهریور مصوبه هیات وزیران درباره قیمت قطعی گاز صنعتی منتشر شد. بر اساس این تصمیم، نرخ گازرسانی پتروشیمی ها تا پایان برنامه هفتم توسعه بر اساس فرمول سال ۱۳۹۳ با قیمت تعیین شده کمتر از ۵۰۰۰ تومان در هر متر مکعب و بیش از میانگین قیمت تعیین می شود. گاز صادراتی ایران همچنین نرخ گاز کارخانه های بازیافت فولاد (تولیدکننده آهن اسفنجی)، سوخت گاز پتروشیمی ها و پالایشگاه ها ۶۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی ها است. نرخ گاز تاسیسات تولید فلزات از جمله کارخانه های فولاد ۴۵ درصد نرخ خوراک پتروشیمی ها تعیین شده است. سهم گاز سیمان ۱۵ درصد از سهم خوراک پتروشیمی ها و سهم گاز سایر صنایع ۱۰ درصد از سهم خوراک پتروشیمی ها خواهد بود. بر اساس مصوبه هیات وزیران، پتروشیمی های تولید کننده متانول نیز از تخفیف ۵ درصدی برخوردار خواهند شد و نرخ گاز آنها معادل ۹۵ درصد نرخ عرضه پتروشیمی خواهد بود.

در ۲۲ ام آبان ماه امسال بود که نامه ای مبنی بر اعلام تعرفه گاز صنعتی از ابتدای امسال تا مهرماه منتشر شد. طبق این نامه:

نرخ خوراک پتروشیمی از فروردین تا آخر مرداد امسال مترمکعب ۷۰۰۰ تومان و در شهریور ماه ۵۶۴۵ تومان در هر متر مکعب است.

قیمت سوخت گاز از پالایشگاه های نفت و کارخانه های بازیافت فولاد نیز مشخص شده است فروردین ۲۰۰۰ تومان، در اردیبهشت تا شهریور ۴۰۰۰ تومان و ۳۳۸۷ تومان در مهر ماه در هر متر مکعب نرخ گاز کارخانه های فولاد در سال گذشته مترمکعب ۲۰۰۰ تومان بود و در صورت صحت نامه منتشر شده در فضای مجازی، نرخ گاز کارخانه های احیای مستقیم که بیشترین مصرف گاز در زنجیره فولاد را در طول ماه ها دارند. اردیبهشت تا شهریور امسال نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

قیمت گاز تاسیسات تولید فلز نیز در فروردین ۱۵۰۰ تومان، در اردیبهشت تا شهریور ۳۰۰۰ تومان و در مهرماه امسال ۲۵۴۰ تومان در هر متر مکعب تعیین می شود.

قیمت گاز نمادهای فولاد در آبان ماه چطور بود؟

با انتشار گزارش آبان در هر ماه، نرخ گاز فولاد به ازای هر متر مکعب در بخش هزینه های انرژی به شرح جدول زیر است:

همانطور که مشاهده می کنید قیمت گاز بیشترین نماد گروه فولادی است هر متر مکعب بالای ۳۳۰۰ تومان است. دو نماد فخاس و فجر همچنین این تعرفه برای آبان ماه صفر را اعلام کردند. فخاس گزارش های ماهانه دلیل صفر را نشان می دهد قیمت گاز در دسترس نبودن برق و گاز مصرفی است هنگام تهیه گزارش اعلام کرد و فجر نیز این را اعلام کرد فاکتوری دریافت نکرده اند

اما دو نماد فرود و کویر دوره های عجیبی را اعلام کرده اند. فرود و بیابان تعرفه گاز آبان قیمت هر مترمکعب به ترتیب ۱۲۸۵۵ ریال و ۹۳۳۷ ریال اعلام شد که حدود نیمی از قیمت گاز سایر فولادسازان است.

سوالات مسئولان فرود و کویر و البته آبزرور!

  • سوال اینجاست که این نرخ در این دو نماد گروه فولاد بر چه اساسی اعلام شد؟
  • آیا قراردادی با شرکت گاز در این خصوص وجود دارد؟
  • آیا قرارداد فاش می شود یا خیر؟
  • با توجه به این تفاوت، چقدر می توانیم به صحت این اعداد اعلام شده اطمینان داشته باشیم؟

نبض بازار سهام وی در این زمینه آمادگی دارد پاسخ این دو شرکت را در این زمینه منتشر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا