ترندهای روز

چطور از شر تبخال خلاص شویم؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

اگر با تبخال مقابله نکنید، علائم آن پس از ۱۰ تا ۱۴ روز بهبود می یابد. اما در این مدت باعث قرمزی پوست، درد، سوزش و البته خجالت فرد از حضور در اجتماع می شود.

چگونه از شر تبخال خلاص شویم؟

به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال راه های طبیعی برای درمان این مشکل هستند. اگرچه برخی از داروهای طبیعی برای درمان اثرات تبخال وجود دارد، اما عامل ویروسی که باعث تبخال می شود در واقع ناپدید نمی شود. اگر بتوانید عواملی را که باعث ظهور و ایجاد تبخال می شوند شناسایی کنید، به احتمال زیاد می توانید از بروز تبخال جلوگیری کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب، تغییر سبک زندگی و احتیاط بیشتر در زمان ابتلا به تبخال از مهم ترین عوامل کنترل و درمان تبخال است.

چگونه از شر تبخال خلاص شویم؟

غذاهای مفید برای درمان تبخال

همه افرادی که به تبخال مبتلا می شوند علائم یکسانی ندارند. تعداد زخم ها، شدت آنها، میزان مسری بودن و مدت زمانی که روی بدن باقی می مانند، همه اینها به قدرت سیستم ایمنی افراد بستگی دارد.

غذاهای مفید برای درمان تبخال عبارتند از:

۱- مواد مغذی

اولین قدم برای درمان تبخال، افزایش قدرت سیستم ایمنی است. برای این منظور باید از مواد مغذی بیشتری استفاده کنید. با افزودن این مواد به رژیم غذایی خود تا حد امکان از ابتلا به ویروس تبخال جلوگیری خواهید کرد.

۲- غذاهای غنی از لیزین

این اسید آمینه از تکثیر ویروس تبخال جلوگیری می کند. حبوبات، ماهی، بوقلمون، مرغ و سبزیجات حاوی لیزین هستند.

۳- سبزیجات قرمز و نارنجی

این نوع سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها (موجود در هویج)، بیوفلاونوئیدها و ویتامین C هستند که به از بین بردن جای زخم و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

۴- ماهی

ماهی یکی از مهم ترین منابع امگا ۳ برای بدن است که به درمان التهاب و ترمیم بافت کمک می کند.

۵- پروتئین

افرادی که از تبخال رنج می برند برای کوتاه شدن مدت درمان به پروتئین بیشتری نیاز دارند، بنابراین باید از غذاهای غنی از پروتئین مانند ماهی غیر پرورشی، مرغ و گوشت قرمز کم چرب استفاده کنند و در هر وعده ۱۰۰ گرم پروتئین دریافت کنند. .

۶- روی

روی برای واکنش های شیمیایی ضروری است که به ترمیم و محافظت از بدن در برابر ویروس ها و عفونت ها کمک می کند. استفاده موضعی روی روی پوست برای درمان تبخال مفید است. البته دریافت روی با مصرف پروتئین نیز می تواند بر روند بهبودی تاثیر بگذارد. غذاهایی مانند جگر، گوشت گاو، آجیل و سبزیجاتی مانند اسفناج سرشار از روی هستند.

چگونه از شر تبخال خلاص شویم؟

غذاهای مضر برای تبخال

تعدادی از غذاها باعث افزایش التهاب، تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش حساسیت پوست می شود. سعی کنید از غذاهای زیر اجتناب کنید:

۱- شکر و شکر اضافه شده

ضعف در سیستم ایمنی و تشدید التهابات از جمله مضرات قند و شکری است که در فرآیند تولید به غذا اضافه می شود. شکر را می توان در نوشابه ها، میان وعده ها و مواد غذایی مانند ماست، غلات صبحانه، شکلات ها و نوشیدنی های انرژی زا و غیره یافت.

۲- الکل

مصرف الکل و تنباکو می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و علائمی مانند خستگی، درد و التهاب پوست را ایجاد کند.

۳- غذاهای فرآوری شده

بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی روغن های هیدروژنه هستند و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند. چنین غذاهایی باعث ایجاد آلرژی و حساسیت می شود و به جز کالری خاصیت دیگری ندارند.

۴- غذاهای اسیدی

این مواد باعث افزایش خارش پوست و همچنین افزایش درد در ناحیه ای که تبخال ظاهر شده است. در صورت ابتلا به تبخال بهتر است از مصرف گوجه فرنگی، پرتقال، سرکه و سایر مرکبات خودداری کنید.

چگونه از شر تبخال خلاص شویم؟

روش های دیگر برای درمان تبخال

۱- مکمل ها

گیاهان ضد ویروسی: مانند گل همیشه بهار، گل همیشه بهار، گل همیشه بهار، سیر، رازیانه و ریشه شیرین بیان.

لیزین: ۱۰۰۰ میلی گرم ۳ بار در روز برای جلوگیری از شیوع بیشتر.

استفاده موضعی از عصاره کندر (وارنگبو): (این گیاه برای درمان اگزمای پوستی تسکین دهنده و مفید است.)

ویتامین C: 100 میلی گرم در روز برای تقویت سیستم ایمنی بدن.

روی: ۳۰ میلی گرم دو بار در روز، برای تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از فعال شدن ویروس تبخال.

ب کمپلکس: روزانه ۵۰ میلی گرم ویتامین B برای مقابله با استرس و شیوع تبخال.

۲- اسانس

روغن های ضروری مانند روغن میخک و روغن درخت چای در درمان تبخال بسیار موثر و مفید هستند. ۱ تا ۳ قطره از این روغن ها را ۳ بار در روز مصرف کنید. اگر پوست حساسی دارید، این روغن ها را با روغن جوجوبا یا روغن نارگیل ترکیب کنید تا غلظت آنها کاهش یابد.

۳- درمان دردهای ناشی از زخم

• برای جلوگیری از پخش شدن زخم ها در بدن، زخم ها را باز نکنید و پس از دست زدن به زخم ها دست های خود را بشویید.

• کسی را نبوسید و چیزها را به اشتراک نگذارید. از استفاده مشترک از مسواک، رژ لب و سایر لوازم آرایشی خودداری کنید.

• وقتی زخم خوب شد، حتما مسواک خود را عوض کنید. زیرا این احتمال وجود دارد که ویروس روی مسواک باقی مانده باشد و دوباره مشکل ایجاد کند.

• از صابون های طبیعی و آب گرم برای کاهش حساسیت استفاده کنید.

• از کرم های ضد خارش یا وازلین برای تسکین درد استفاده نکنید.

• اگر درد دارید، یک حوله گرم روی ناحیه ظاهر شدن تبخال قرار دهید یا دوش آب گرم بگیرید.

• اگر تبخال در اطراف اندام تناسلی است، از یک حوله جداگانه استفاده کنید. زیرا احتمال انتقال ویروس وجود دارد.

چگونه از شر تبخال خلاص شویم؟

علل تبخال

تبخال از طریق رابطه جنسی و به دلیل عملکرد ضعیف سیستم ایمنی و گاهی اوقات رژیم غذایی نامناسب ایجاد یا منتقل می شود. انواع ویروس تبخال از طریق تماس مستقیم با حامل ویروس منتقل می شود. این ویروس در دهان، ناحیه تناسلی و مایع مخاطی وجود دارد و از طریق تماس پوست به پوست و تماس با زخم یا ناحیه تناسلی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

نوع اول ویروس هرپس معمولا از طریق تماس دهانی و نوع دوم از طریق تماس جنسی منتقل می شود. نتایج یک یافته نگران کننده نشان می دهد که امروزه افراد بیشتری به دلیل ویروس HSV-1 به تبخال تناسلی مبتلا می شوند. حدود ۸۵ درصد افراد مبتلا به این نوع تبخال از وجود آن اطلاعی ندارند و این یکی از دلایل رشد سریع این نوع تبخال است. بررسی ها نشان می دهد که ویروس «HSV-1» عامل ابتلای ۵۰ درصد جوانان به تبخال تناسلی است.

مواردی که باعث تبخال می شوند:

بوسیدن شخصی که ناقل ویروس فعال تبخال است

فعالیت جنسی با فرد مبتلا به تبخال

تماس با تبخال یا ترشحات آن

ابتلا به بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، مانند ایدز یا هپاتیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا