بانک و بیمه

چوب حراج به سکه از هفته آینده| سکه ۳۴ میلیونی در سراشیبی قیمت قرار می گیرد!

بازار گروه های بانکی و بیمه ای: با توجه به افزایش حبابی قیمت سکه در نتیجه افزایش نرخ ارز در بازار، بانک مرکزی از ماه گذشته سیاست صدور گواهی سپرده ویژه با نرخ سود ۳۰ درصدی را به منظور کنترل نرخ ارز اعمال کرد. قیمت ها و جلوگیری از افزایش غیر منطقی قیمت این کالاها. مدت کوتاهی در بازار ارز باقی ماند و از افزایش سرسام آور قیمت این کالا جلوگیری کرد. پس از اجرای چنین سیاستی، اکنون بانک مرکزی برای تعدیل قیمت ها در بازار و جلوگیری از رشد حباب قیمتی سکه، در نظر دارد از هفته آینده سکه را در بازار ارز به صورت گسترده عرضه کند.

سکه ای که دو هفته است در مسیر افزایش قیمت قرار گرفته و با وجود بالا بودن حباب قیمتی همچنان در بازار خریدار دارد. البته این افزایش قیمت به دلیل رشد نرخ ارز است، قیمت دلار ۵۰ هزار تومانی در ماه های اخیر به ۵۸ هزار تومان رسیده است. از سوی دیگر، نوسانات قیمت جهانی گوشت و همچنین رکود و نوسان سایر بازارهای سرمایه گذاری مانند بورس نیز در افزایش قیمت این ماده اولیه در بازار تاثیرگذار است.

به گفته کارشناسان حراج عمومی سکه از ۲۲ اسفندماه در تالار طلای مرکز مبادلات آغاز می شود. چنین اقدامی از سوی بانک مرکزی باعث می شود تا حباب قیمتی با نقل و انتقال سکه طلا کاهش یابد زیرا قیمت سکه هم اکنون حدود ۶ میلیون تومان است.

حراج سکه و کاهش قیمت در هفته آینده

کارشناسان می گویند: از آنجایی که حراج عمومی سکه هم اکنون قرار است از ۲۲ اسفندماه در تالار طلای بورس آغاز شود. چنین اقدامی از سوی بانک مرکزی باعث کاهش حباب قیمت با تحویل سکه طلا می شود چرا که قیمت سکه در حال حاضر حدود ۶ میلیون تومان است. البته از طریق ثبت نام در سامانه بانک مرکزی مربوطه، اطلاعیه جدیدی در خصوص حراج سکه منتشر شده است که حاکی از آن است که این حراج عمومی بوده و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند در این حراج شرکت کرده و از این طریق سکه های ضرب شده را خریداری کنند. در سال ۲۰۰۶ که تاریخ این سکه ها با تاریخ سکه های قبلی تفاوتی ندارد.

بر اساس اطلاعیه های منتشر شده، در چنین شرایطی متقاضیان دریافت این نوع سکه می توانند از طریق سامانه مربوطه ثبت نام و برای دریافت طلای فیزیکی به شعب منتخب بانک ملی مراجعه و سکه های خود را به صورت فیزیکی دریافت کنند. رویکردی که قطعا می تواند نقش مهمی در کاهش قیمت سکه و حباب آن داشته باشد. البته همانطور که کارشناسان بازار طلا می گویند; خریداران باید ویژگی‌های چنین معامله‌ای را مشخص کنند تا خریداران از شرایط حراج سکه در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران مطلع شوند.

اقدام بانک مرکزی برای تعدیل قیمت ها و جلوگیری از رشد قیمت سکه در بازار با حراج این کالا در بازار ارز رویکرد درستی است و قطعا در کاهش قیمت سکه در بازار تاثیرگذار خواهد بود، اما اگر چنین باشد. سیاست فقط در یک یا دو مرحله و ادامه به پایان می رسد. در غیر این صورت امکان بازگشت قیمت ها به روال قبلی منتفی نیست

لزوم ادامه حراج سکه برای جلوگیری از رشد حباب این کالا

عبادالله محمدولی، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با این خبرگزاری “بازار” وی در خصوص تاثیر عرضه سکه در بازار ارز که قرار است بانک مرکزی از هفته آینده انجام دهد، توضیح داد: این اقدام بانک مرکزی برای تعدیل قیمت ها و جلوگیری از رشد نرخ سکه است. بازار رویکرد درستی است و قطعا بر کاهش قیمت سکه در بازار تمرکز خواهد کرد. اما اگر چنین سیاستی تنها در یک یا دو فاز خاتمه یابد و ادامه پیدا نکند، احتمال بازگشت قیمت ها به روال قبلی دور از ذهن نیست. نباید بیش از حد سکه و فرسودگی سرمایه از منابع طلا وجود داشته باشد، بلکه باید با حساسیت و آگاهی از وضعیت بازار، نسبت به عرضه سکه و حتی ارز به بازار رویکردی اصولی و حساب شده داشت.

وی با بیان اینکه سیاست ها و برنامه های مسئولان دست اندرکار در مدیریت بازار نباید به گونه ای باشد که در مواقع التهاب بازار و رشد قیمت ها با شوک و اقدامات جزئی وارد عمل شوند، گفت: عدم آگاهی کافی از وضعیت بازار و نداشتن آگاهی. با توجه به حجم عرضه و تقاضا، مسئولان را بر آن می دارد تا وارد میدان شوند تا با سبک و سیاق خاصی بازار را مدیریت کنند تا قیمت ها سر به فلک نکشند و بازار به درستی کار کند مدیریت و کنترل در طول سال شاهد خواهیم بود. التهاب بازار و افزایش غیرواقعی قیمت.

اگرچه سیاست حراج سکه در بازار ارز با نرخ معقول منجر به جمع آوری بخشی از نقدینگی کف بازار می شود و این اقدام از التهاب قیمت سکه می کاهد اما در صورت تحقق این امر باعث می شود. در اصل، چنین سیاستی بدون شک به سرنوشت منجر خواهد شد. صدور گواهی سپرده ویژه آسیب خواهد دید

امنیت رشد قیمت سکه و طلا حل شد!

این کارشناس بازار طلا خاطرنشان کرد: سیاست حراج کلان سکه در بازار ارز با نرخ معقول و معقول، هر چند بخشی از نقدینگی کف بازار را جمع آوری می کند و این اقدام فتیله بازار را به زیر خواهد کشید. التهاب قیمت سکه، اما اگر اینگونه باشد و ادامه پیدا نکند، اصولاً چنین سیاستی به سرنوشت صدور گواهی سپرده خاص دچار خواهد شد، چنانکه در هنگام انتشار اوراق سپرده، افراد زیادی توانستند چنین اوراقی را خریداری کنند. در عرض یک هفته، اما پس از پایان دوره فروش، قیمت ارز و طلا کاهش یافت که در آن زمان کاهش یافت و دوباره وارد چرخه رشد شد.

محمد ولی در ادامه درباره وضعیت این روزهای بازار طلا و سکه اظهار کرد: معمولا در ایام تعطیل به ویژه در روزهای پایانی سال افراد زیادی برای خرید سکه و طلا به بازار می آیند و واحدهای طلافروشی نیز هستند. این روزها در آنجا شلوغ است زیرا هر فرد یا خانواده ای می خواهند در این ایام قبل از سال طلا یا سکه بخرند تا سال آینده برای خرید این کالاها با تورم مواجه نشوند. از سوی دیگر، از آنجایی که در تعطیلات نوروزی بازدیدکنندگان زیادی دارد، معمولا خرید و فروش طلا در پایان سال نسبت به ماه‌های گذشته افزایش می‌یابد، اما اکنون به دلیل بالا بودن قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، این امر موجب شده است. مورد رونق بازار مانند سال های گذشته نیست. .

بر اساس پیش بینی های کارشناسان با عرضه سکه در بازار ارز بدون شک قیمت این محصول تغییر کرده و نرخ آن شکسته خواهد شد چرا که خریداران در بازار آزاد سکه را نه بلکه با این قیمت خریداری می کنند. به حدود ۳۴ میلیون تومان رسیده است، آنها را از بازار رسمی با قیمت مناسب تهیه می کند

افزایش حباب وار قیمت در بازار طلا و سکه

بر اساس این گزارش و پیش بینی کارشناسان، با عرضه سکه در بازار ارز بدون شک قیمت این محصول تغییر کرده و نرخ آن شکسته خواهد شد، زیرا خریداران به جای خرید سکه در بازار آزاد، اقدام به خرید آن خواهند کرد. با قیمت موجود در حال حاضر طرح جدید به حدود ۳۴ میلیون تومان رسیده است، با قیمت مناسب در بازار رسمی، بازار آزادی که قیمت ها در حال حاضر بالاست تهیه می شود، بنابراین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی است. طرح جدید ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳۱.۹۰۰.۰۰۰ تومان است. همچنین قیمت نیم سکه ۱۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان است. حال باید منتظر ماند و دید در هفته آینده با حراج سکه در بازار بورس، قیمت ها در این بازار چگونه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا