ترندهای روز

ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

ژاپن قصد دارد سال آینده با یک ماهواره فضایی از مدار پایین زمین، انرژی خورشیدی را به سیاره ما بفرستد. برنامه ژاپن گام مهمی در توسعه یک نیروگاه خورشیدی فضایی است که استفاده از سوخت های فسیلی را در حالی که دولت ها در سراسر جهان تلاش می کنند برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی محدود می کند.

کویچی ایجیچی، مشاور موسسه تحقیقات سیستم های فضایی ژاپن در کنفرانس بین المللی «انرژی از فضا» نقشه راه این کشور برای توسعه نیروگاه خورشیدی فضایی مینیاتوری را تشریح کرد. ایجیچی گفت:

این ماهواره کوچک حدود ۱۸۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت و از ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری حدود ۱ کیلووات نیرو تولید می کند. [۲۵۰ مایلی] منتقل خواهد شد.”

یک کیلووات برق برای کارکردن یک وسیله خانگی مانند ماشین ظرفشویی کوچک به مدت یک ساعت کافی است. بنابراین، هنوز نمی توان از فناوری ژاپن برای استفاده تجاری استفاده کرد.

نحوه عملکرد ماهواره انتقال انرژی خورشیدی

ماهواره مذکور برای شارژ باتری خود از پنل فتوولتائیک ۲ متر مربعی استفاده می کند. سپس انرژی انباشته شده آن به امواج مایکروویو تبدیل شده و به گیرنده روی زمین ارسال می شود. با توجه به اینکه ماهواره با سرعت بسیار بالایی (حدود ۲۸۰۰۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت می کند، آنتن های روی زمین باید در فاصله ۴۰ کیلومتری و همچنین ۵ کیلومتری از یکدیگر قرار گیرند تا انرژی کافی دریافت کنند.

ایجیچی ادامه می دهد:

“فرایند انتقال تنها چند دقیقه طول می کشد. اما زمانی که باتری [ماهواره] اگر تمام شود، چند روز طول می کشد تا شارژ شود.»

ماموریت موسسه تحقیقاتی سیستم‌های فضایی ژاپن که در سال ۲۰۲۵ پرتاب می‌شود، بخشی از پروژه بزرگ‌تری به نام OHISAMA (ژاپنی برای خورشید) است. محققان قبلاً روند انتقال بی سیم انرژی خورشیدی روی زمین را نشان داده اند و قصد دارند آزمایش خود را در ماه دسامبر با یک هواپیما تکرار کنند. این هواپیما مجهز به پنل فتوولتائیک خواهد بود که در ماهواره نیز مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند انرژی را از فاصله ۵ تا ۷ کیلومتری به زمین ارسال کند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا