ورزشی

کارت آبی؛ فوتبال برای همیشه تغییر می‌کند؟

نگرانی اصلی که قرار است در این جلسه به طور جدی به آن پرداخته شود مربوط به از دست رفتن احترام داوران از سوی بازیکنان و مربیان است. اعضای هیئت مدیره امیدوارند به تصویر داوری که توسط بازیکنانی که با عصبانیت به تصمیمات او اعتراض می کنند محاصره شده، پایان دهند.

۱. با داوران صحبت کنید

مرحله اول کاملا واضح است، فقط کاپیتان حق دارد در طول بازی با داور صحبت کند. هرگونه اعتراضی با کارت زرد جریمه می شود. اما بحث به اینجا ختم نمی شود چرا که ایده کارت آبی که باعث خروج موقت بازیکن از زمین می شود مطرح شده و قرار است به طور مفصل بررسی شود.

این کارت در چند ماه اخیر به صورت آزمایشی در رده های پایین برای مقابله با اعتراضات خشمگین و رفتارهای نادرست مورد استفاده قرار گرفته است. هیئت بین‌المللی فوتبال معتقد است قبل از استفاده از کارت آبی در سطح حرفه‌ای، باید تعداد و سطح این تست‌ها افزایش یابد.

۲. کارت آبی

شرایط ایجاد شده برای استفاده از این قانون جدید باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد و پیامدهای احتمالی آن مانند سایر تغییراتی که در چند سال اخیر اعمال شده است مورد توجه قرار گیرد. حداقل این موضوعی است که کمیته داوران در نظر دارد اما تصمیم نهایی روز شنبه گرفته می شود زیرا این موضوع یکی از موضوعات جدی و قابل بحث جلسه است.

۳. دوربین روی پیراهن

این فناوری در چند ماه گذشته آزمایش شده است و شاید از ۳۰ ژوئن به بعد همه داوران مجبور شوند از دوربین هایی استفاده کنند که تمام اتفاقات اطرافشان را ثبت کند. هدف از این کار کاهش اعتراض و رسیدگی به داوران است.

۴. اعلام عمومی تصمیم کمک داور ویدیویی

تصمیمات کمک داور ویدیویی بلافاصله به کل ورزشگاه اعلام خواهد شد. این اقدامی است که در برخی از مسابقات برگزار شده توسط فیفا مانند جام باشگاه های جهان انجام شده است. داور مسئول انجام این کار خواهد بود.

۵. اتلاف وقت

تاکید دوباره بر کاهش زمان تلف شده در جریان بازی و خارج کردن آن از ریتم است. توجه ویژه به دروازه بان ها و رفتار آنها که یکی از عوامل اصلی این اتفاق است در دستور کار قرار دارد. قانون مکث شش ثانیه فراموش شده اما قرار است دوباره در این جلسه مطرح شود. بررسی شروع مجدد بازی، مدیریت زمان مصدومیت بازیکنان و اخراج از دیگر موارد است.

۶. پروتکل کمک داور ویدیویی

پروتکل ویژه کمک داور ویدیویی قرار است با تغییراتی روبرو شود. فیفا در ماه های اخیر پرونده های مختلفی را در این زمینه با هدف ایجاد تغییرات لازم بررسی کرده است و هیئت بین المللی فوتبال نیز در حال بررسی بازنویسی قوانین برای سهولت در درک آن است.

۷. تصمیم گیرندگان در مورد قوانین فوتبال و نحوه رای دادن

هیئت بین المللی فوتبال متشکل از چهار اتحادیه فوتبال بریتانیا شامل انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی است که هر کدام یک حق رای دارند و فیفا چهار حق رای دیگر را دارد. آنها با هم احترام به سنت و قوانین فوتبال را تضمین می کنند. برای تصویب و تصویب قانون باید سه چهارم اعضا به آن رای دهند.

۸. چرا فوتبال انگلیس حق رای و همکاری جداگانه با فیفا دارد؟

پاسخ به این سوال این است که بالاترین مقامات فوتبال جهان همواره در تلاش هستند تا به خواسته های این ورزش احترام بگذارند و به همین دلیل جایگاه ویژه ای برای انگلیس دارند.

موضوع دیگری که در این جلسه باید به آن پرداخته شود مربوط به ضربات پنالتی است. فیفا می خواهد روشن کند که هیچ بازیکنی نمی تواند قبل از زدن توپ وارد محوطه جریمه شود، قانونی که در بسیاری از موارد چندان جدی گرفته نمی شود. علاوه بر این، توپ باید درست روی نقطه پنالتی قرار گیرد، نه کمی عقب و نه کمی جلوتر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا