طلا و ارز

کاهش قیمت طلا و سکه با نگاه به تحرکات انس جهانی







حرکت کند قیمت طلا به سمت منطقه شیرین ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی ممکن است منجر به تقاضاهایی در بازار شود تا مردم از سرمایه خود در برابر رشدی که کارشناسان اقتصادی برای نیمه دوم سال پیش بینی می کنند محافظت کنند. به این ترتیب، حتی تغییرات جزئی نیز می تواند وارد عمل شود و قضیه «بهترین گزینه سرمایه گذاری، بازار طلا است» مطرح شود. در این مدت اشکال مختلفی از خرید طلا توسط برخی بازاریابان مطرح می شود که به بررسی آنها پرداخته ایم.



به گزارش افق میهن، بازار طلا این هفته را با کاهش قابل توجه قیمت آغاز کرد، روندی که به نظر می رسد ناشی از حرکت های نزولی قیمت جهانی طلا بوده است. به گزارش اقتصاد ۲۴ به نقل از وب سایت کیتکو، هر اونس طلای جهانی پس از گشایش بازار در عصر یکشنبه به راحتی بالای ۲۴۰۰ دلار باقی ماند تا زمانی که اندکی بعد از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه به وقت شرقی از سطح حمایت عبور کرد. افول خود را آغاز کرد. گفته می شود انتشار صورتجلسه نشست آوریل تا می فدرال رزرو در بعدازظهر چهارشنبه نیز کمکی به فلز زرد نکرد. بر این اساس، طلا کمی پس از ساعت ۲۰:۳۰ به کمترین میزان هفتگی خود یعنی ۲۳۲۵ دلار و ۴۶ سنت رسید.

این روند در بازارهای جهانی، روند نزولی قابل توجهی را در بازار داخلی طلا آغاز کرد. بر این اساس توسعه هفت روز گذشته طلای ۱۸ عیار نشان می دهد که قیمت آن از ۳.۶ میلیون تومان در روز ۲۹ آغاز شده است. اردیبهشت به ۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان کاهش یافت. این روند در مورد سکه امامیه نیز صادق است. این قطعه طی هفت روز از کانال ۴۱ میلیونی به مرز ۳۹ میلیون تومان رسید.

سهراب اشرفی، فعال و کارشناس بازار طلا در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با تاکید بر اونس بازار داخلی طلا توضیح می دهد: فرمول عرضه و تقاضا تاثیری در این کاهش قیمت نداشته است. به گفته وی، در روزهای اخیر با کاهش شدید قیمت طلا در بازارهای جهانی و کاهش قیمت دلار در بازار ارز داخلی مواجه بوده ایم. این دو عامل منجر به روند نزولی قیمت طلای داخلی شد. این دو عامل اصلی قیمت طلا هستند. عرضه و تقاضا در مقایسه با دو عامل ذکر شده در درجه دوم قرار دارند.

در گزارش قبلی اقتصاد ۲۴ کف قیمت طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام شد. حرکت آهسته طلا به این منطقه شیرین می تواند تقاضاهایی را در بازار ایجاد کند تا از سرمایه آنها در برابر رشدی که بیشتر اقتصاددانان برای نیمه دوم سال پیش بینی می کنند محافظت کنند. به این ترتیب، حتی تغییرات جزئی نیز می تواند وارد عمل شود و قضیه «بهترین گزینه سرمایه گذاری، بازار طلا است» مطرح شود. در این مدت اشکال مختلفی از خرید طلا توسط برخی بازاریابان مطرح می شود که به بررسی آنها پرداخته ایم.

طلای شکسته که اخیراً در اینستاگرام تبلیغ شده است، یکی از روش هایی است که برخی افراد برای اجتناب از پرداخت طلا از آن استفاده می کنند. اشرفی در این زمینه با بیان اینکه خرید طلای شکسته به هیچ وجه توصیه نمی شود، توضیح می دهد: این نوع طلا باید ذوب شود و به تولید برگردد، زیرا ممکن است از نظر تعداد عیار مشکلاتی ایجاد شود. برای طلای مستعمل نیز شرایط خاصی اعمال می شود. پیشنهاد ما همیشه طلای جدید بوده است. شما می توانید طلایی بخرید که هزینه تولید آن کمتر است، اما باید نو باشد. شما نباید محصولی را بخرید که ریسک دارد و مشخص نیست چیست تا هزینه کمتری بپردازید.

این کارشناس بازار طلا درباره پیش بینی قیمت طلا اظهار می کند: همانطور که گفتم یکی از عوامل مهم برای طلای داخلی قیمت جهانی طلا است که به شدت به سیاست های بازارهای مالی جهانی نیز بستگی دارد. به ویژه شاخص های اقتصادی آمریکا و اروپا و همچنین تحولاتی که سایر کشورها ممکن است بین خود داشته باشند. این تحولات می تواند شاخص ارزش دلار را نیز تغییر دهد. در راس این تغییرات، انتخابات آمریکا قرار دارد آبان این ماهی است که معادلات اقتصادی کشورها را تحت تأثیر قرار می دهد.

به نظر وی راه دوم پیش بینی نحوه قیمت دلار است. در این صورت همه چیز بستگی به این دارد که بانک مرکزی چه سیاستی باید داشته باشد. آیا بر بازار نظارت و مدیریت خواهد کرد یا خیر؟ این سوالی است که سیاستگذاران بانک مرکزی را مورد توجه قرار داده است. بر این اساس در صورت تداوم روند فعلی و کاهش قیمت جهانی طلا و دلار در بازار داخلی، کاهش قیمت طلا ادامه خواهد داشت.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا