بانک و بیمه

کاهش میزان سپرده گذاری در بانکها!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: کاهش روزافزون ارزش پول ملی باعث شده است که سرمایه گذاران برای حفظ ارزش سرمایه خود آن را به دارایی های ارزشمند تبدیل کنند. خرید ملک، خانه، ارز، خودرو، طلا و سکه نمونه هایی از کالاهایی هستند که این روزها بیشتر سرمایه گذاران به دنبال آن هستند. به طوری که با خرید و نگهداری این گونه کالاها حداقل ارزش سرمایه خود را در برابر باد شدید تورم از دست ندهند. اگرچه ورود به چنین بازارهایی بدون ریسک نیست و سرمایه گذاران ممکن است شکست بخورند، اما اگر متوجه شوند که نرخ سود بانکی حتی برای حفظ ارزش سرمایه آنها کافی نیست و از سرمایه گذاری در سیستم بانکی روی گردانند، وارد چنین بازارهای پرریسکی می شوند.

نمونه آن خرید دلار و سکه توسط بسیاری از مردم در دو هفته گذشته پس از افزایش هیجانی قیمت ها و رسیدن نرخ دلار به حدود ۶۰ هزار تومان و همچنین خرید سکه به ارزش ۳۳ میلیون تومان بود که هم اکنون قیمت آن ها است. در حال کاهش است، بنابراین دلار ۵۴ هزار تومان و سکه بهارزادی در مرز ۳۰ میلیون تومان است. این مشکل نمونه ای از فعالیت سرمایه گذارانی است که تمایلی به سرمایه گذاری پول خود در بازارهای امن با سود معقول ندارند.

اگرچه سرمایه گذاری در خرید اوراق سپرده ویژه اوراق بهادار تنها یک هفته به طول انجامید، اما اجرای چنین سیاستی منجر به جمع آوری و جذب بخش زیادی از نقدینگی کف بازار توسط بانک ها شد که باعث کاهش سرعت سرمایه گذاری در ارز شد. بازار و از سوی دیگر منابع نیز مقدار قابل توجهی وارد سیستم بانکی شد

ایجاد بازار موازی، سیاستی که افزایش نرخ ارز را کند کرد

البته در شرایطی که قیمت دلار و به دنبال آن طلا و سکه در حال افزایش است، بانک مرکزی بازار موازی ایجاد کرده و دستورالعملی برای جلوگیری از افزایش هیجانی قیمت این کالاها در بازار برای انتشار صادر کرده است. گواهی سپرده ویژه با یک نرخ سود ماهانه ۳۰ درصد و مهلت یک ساله به بانک ها اعلام شد، سیاستی که بسیار خوب عمل کرد، به طوری که اکثریت سرمایه گذاران مسیر خود را از سرمایه گذاری در بازارهای سفته بازی ارز و سکه تغییر دادند. بازار پول و سرمایه گذاری در این بازار. جذاب، مفید و قابل اعتماد.

اگرچه سرمایه گذاری در خرید اوراق سپرده ویژه اوراق بهادار شده تنها یک هفته به طول انجامید، اما اجرای چنین سیاستی در این مدت کوتاه امکان جمع آوری بخش زیادی از نقدینگی کف بازار و جذب آن توسط بانک ها را فراهم کرد. سرمایه گذاری در بازار ارز با کندی مواجه شد و از سوی دیگر منابع قابل توجهی نیز وارد سیستم بانکی شد. این سیاست زمانی شکل گرفت که سرمایه گذاران فرصت را غنیمت شمردند و دیدند بانک به جای خرید اوراق گواهی سپرده با نرخ سود ۳۰ درصد و سررسید یک ساله، نرخ سود ۲۲.۵ درصدی را با سررسید چند ساله تصویب کرده است.

از آنجایی که بیشترین نرخ سود بانکی سود چندساله ۲۲.۵ درصد با تورم ۴۵ درصد است و در نتیجه شکاف عمیقی بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی وجود دارد، سرمایه گذاران تمایل چندانی به سپرده گذاری در سیستم بانکی ندارند.

چرا سرمایه گذاران تمایلی به سپرده گذاری در سیستم بانکی ندارند؟

سید مرتضی افگه، اقتصاددان در گفت و گو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص دلایل کاهش سپرده های مردم در بانک ها گفت: وجوه بانک ها به طور کلی به دو صورت تامین می شود. قسمت اول آن پولی است که مردم در حساب های جاری ماهیانه خود در سیستم بانکی دارند، پول ها خیلی سریع به بانک ها منتقل می شود و صرف هزینه ها می شود. این اتفاق روزانه می افتد، بنابراین بانک هیچ تاثیری بر آن ندارد. اما بیشترین مقدار پولی که در سیستم بانکی باقی می‌ماند، پس‌انداز و میزان سپرده‌هایی است که طبق قرارداد و با نرخ سود مشخص توسط بانک‌ها جذب می‌شود. در حال حاضر که بالاترین نرخ سود بانکی ۲۲.۵ درصد است و سودهای چند ساله با تورم ۴۵ درصدی وجود دارد، سرمایه گذاران تمایل چندانی به سپرده گذاری در سیستم بانکی ندارند به دلیل فاصله زیاد بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی. .

وی ادامه داد: در چنین شرایطی وقتی مردم می دانند که نقدی نگه داشتن پول روز به روز از ارزش آن می کاهد، یا سرمایه یا پس انداز خود را برای حفظ ارزش به کالا و کالا تبدیل می کنند و یا در بازار می فروشند. یک رقیب بانکی سرمایه گذاری می کند. اقدامی که باعث افزایش تقاضا در بازار می شود و زمینه ساز رشد نرخ تورم و فعال شدن بازارهای سفته بازی می شود.

تغییر نرخ سود بانکی با هدف جذب وجوه به شبکه بانکی در شرایط فعلی اشتباه به نظر می رسد چرا که همه وام گیرندگان توانایی پرداخت سود بالا را ندارند. بنابراین، دستکاری نرخ سود بانکی مانند یک شمشیر دولبه است، زیرا بخش تولید در حال رشد است. نرخ بهره مشکل دارد

تغییر نرخ سود بانکی یک شمشیر دولبه است، در عوض هدف کاهش تورم است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تغییر نرخ سود بانکی با هدف جذب سرمایه در شبکه بانکی در شرایط فعلی اشتباه به نظر می رسد، با بیان اینکه همه وام گیرندگان توانایی پرداخت سود بالا را ندارند، گفت: نرخ سود بانکی را اینگونه دستکاری کنید. شمشیر دولبه است، زیرا بخش تولید با افزایش نرخ سود با مشکل مواجه است که بدون شک افزایش قیمت کالاها در بازار را به همراه خواهد داشت و بسیاری از بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط ​​رو به رو خواهند شد. ورشکستگی به دلیل افزایش نرخ سود به بانک ها. این در حالی است که تنها شرکت های بزرگی مانند فولاد و صنایع صاحب که محصولات آنها به دلار به فروش می رسد می توانند اقساط را با سود بالا بازپرداخت کنند.

به گزارش اففه، اگر بانک مرکزی بخواهد در نرخ سود بانکی تغییراتی ایجاد کند باید به فکر عواقب آن باشد. اما بهترین کار این است که به جای دستکاری در نرخ سود، نرخ تورم را کاهش دهیم، زیرا هر گونه تغییر در نرخ سود بانکی با توجه به حساسیت این بخش مشکل ساز خواهد شد. البته بانک مرکزی اخیراً سیاست صدور گواهی سپرده ویژه با نرخ سود ۳۰ درصدی را اجرا کرد و توانست تا حدودی نقدینگی را از بازار جمع آوری کند، اقدامی که از رشد نرخ ارز در بازار جلوگیری کرد. نقدینگی موجود در بازارهای موازی را به سمت سیستم بانکی هدایت کرد. اگرچه این روش مؤثر بود، اما اجرای چنین سیاستی موقتی و عمدتاً با هدف ساماندهی بازار ارز بود، روشی که از رشد نرخ تورم، اختلالات قیمتی در بازار ارز و … جلوگیری کرد.

بسیاری تصور می کردند انتشار اوراق سپرده اوراق بهادار با سود جذاب ۳۰ درصد چراغ سبزی برای افزایش نرخ سود بانکی است. با این حال، این مورد نیست زیرا یک اقدام موقت بود و بعید است که تکرار شود.

صدور گواهی سپرده ویژه چراغ سبزی برای افزایش نرخ سود بانکی نیست

بر اساس این گزارش، بسیاری از مردم تصور می کردند که انتشار سپرده های گواهی با نرخ سود جذاب ۳۰ درصد چراغ سبزی برای افزایش نرخ سود بانکی است. با این حال، این مورد نیست زیرا یک اقدام موقت بود و بعید است که تکرار شود. همانطور که وزیر اقتصاد و دارایی نیز در این زمینه توضیح داد، ارائه اوراق با نرخ سود ۳۰ درصد سیاست موقت بانک مرکزی است و با رسیدن به حد معینی تمدید نمی شود و این سیاست در نظر گرفته نشده است. مستمر باشد زیرا به محض اتمام سقف تعیین شده توسط بانک مرکزی. برای عرضه این اوراق تعیین شده توسط شبکه بانکی، فروش اوراق دیگر نمی تواند ادامه یابد. زیرا این دستورالعمل برای واریز اختصاصی پروژه های خاص تعریف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا