اقتصاد جهان

کاهش واردات نفت پالایشگاه های آسیا از خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، پالایشگاه های آسیایی با استناد به قیمت نفت واردات نفت از خاورمیانه را کاهش داده و در عوض واردات از آمریکا و برزیل را افزایش داده اند. این اتفاق در نتیجه کاهش حاشیه سود پالایشگاه ها و افزایش قیمت نفت عربستان رخ داد.

اما عربستان سعودی همچنان بزرگترین تامین کننده نفت آسیا است و بسیار جلوتر از آمریکا و برزیل است. علاوه بر این، بشکه های روسی نسبتا ارزانی وجود دارد که می تواند جایگزین نفت آمریکا و برزیل شود.

واردات نفت پالایشگاه های آسیایی از عربستان سعودی در ماه گذشته به ۴.۸۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافت که بسیار کمتر از ۵.۰۷ میلیون بشکه در روز ثبت شده در ماه مارس است.

این کاهش پس از افزایش مکرر قیمت نفت در عربستان سعودی رخ داد که همراه با تقاضای ضعیف برای سوخت، حاشیه سود پالایشگاه های نفت آسیا را کاهش داد. به این ترتیب پالایشگاه ها به دنبال نفت ارزان تر می گردند.

عربستان سعودی طی سه ماه گذشته قیمت رسمی فروش نفت خود را افزایش داده است. عربستان سعودی اخیراً قیمت رسمی فروش نفت سبک عربی را به ۲.۹۰ دلار در هر بشکه بالاتر از شاخص عمان/دبی افزایش داده است. به این ترتیب قیمت نفت عربستان بیش از ۸۳ دلار در هر بشکه در مقایسه با ۷۹ دلار برای نفت آمریکا گران می شود. بنابراین، نفت آمریکا و پس از آن نفت برزیل با قیمتی برابر با نفت آمریکا، بسیار جذاب تر خواهد بود.

البته نفت آمریکا انتخاب اول پالایشگاه های آسیایی نیست زیرا مسیر طولانی حمل و نقل قیمت را افزایش می دهد. اما اطلاعات افزایش واردات نفت آمریکا و برزیل توسط پالایشگاه های آسیایی نشان می دهد که برخی از پالایشگاه ها خرید نفت از این دو کشور را مقرون به صرفه تر از زمان حال می دانند.

ادامه برنامه اوپک پلاس برای کاهش تولید احتمالاً روند انتقال آسیا از نفت خاورمیانه را تسریع خواهد کرد. این بدان معناست که حتی اگر عربستان سعودی قیمت نفت خود را بیش از این افزایش ندهد، آن را نیز کاهش نخواهد داد. به این ترتیب نفت عربستان نسبت به رقبای خود به ویژه روسیه گران می شود. روسیه در حال حاضر بزرگترین تامین کننده نفت چین و هند است.

موضوع تقاضا همچنان قوی است، که حاشیه سود پالایشگاه ها را در ماه های آینده تعیین خواهد کرد. تقاضا در آسیا به ویژه در چین در حال افزایش است.

انتهای پیام/۳۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا