اخبار اقتصاد ایران

کاهش ۴۰ درصدی آورد رودخانه های گیلان | اُفت ۶۰ درصدی ذخیره سد سفیدرود

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه از ابتدای مهرماه سال جاری به دلیل کاهش بارندگی شاهد کاهش ۴۰ درصدی عملکرد رودخانه های گیلان بودیم، گفت: کشاورزان تقویم کشاورزی را رعایت کنند.

افق میهن وحید خرمی در گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای مرکز گیلان با اشاره به ذخیره ۱۶۰ میلیون مترمکعبی سد سفیدرود گفت: از نظر حجم ذخیره آب وضعیت پایداری داریم. نسبت به مدت مشابه سال گذشته.

وی با بیان اینکه در شرایط عادی ذخیره سازی سد سفیدرود در چنین روزهایی از سال به ۵۰۰ میلیون مترمکعب می رسد، تصریح کرد: کاهش ۶۰ درصدی ذخیره سازی سد را نسبت به بلندمدت شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان ۷۰ درصد از اراضی شالیزاری استان را سرشاخه های سد سفیدرود دانست و گفت: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد که ۱۷۲ هزار هکتار آن تحت پوشش شبکه آبیاری سد است. و بقیه به طور سنتی از رودخانه ها و نهرها تامین می شود. زیرزمینی استفاده می کنند.

خرمی با اشاره به وقوع خشکسالی های پی در پی در سال های اخیر به مشکلات حوضه آبریز سد سفیدرود اشاره کرد و خاطرنشان کرد: میزان آبگیری سدهای بالادست سفیدرود بهتر از ما نبوده و دچار کاهش هستند. البته حوضه آبریز سد دارای یک مدیر واحد است و به همین دلیل بر حق و تعادل آب در برداشت آب نظارت می شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای مهرماه امسال به دلیل کاهش بارندگی شاهد کاهش ۴۰ درصدی آب رودخانه های گیلان بودیم، گفت: گیلان ۹ هزار هکتار سد دارد که در بخش کشاورزی کاربرد دارد. فصل

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با اشاره به لایروبی سدهای آبی از دو نقطه، خاطرنشان کرد: لایروبی سدهای آبی هم از محل اعتبارات جهاد کشاورزی و هم از محل تبصره ۸ قانون بودجه (تقبل هزینه لایروبی با) انجام می شود. خاک استخراج شده از سدها).

وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی گیلان در سال گذشته ۲۵۰ هکتار و امسال ۳۰۰ هکتار از سدهای آبی را لایروبی می کند. آب منطقه ای استان نیز در دو سال گذشته ۴۰۰ هکتار از سدها را لایروبی کرده است که اکنون ۴۰ درصد پیشرفت دارد.

خرمی با بیان اینکه همه ساله در ماه های پایانی سال علاوه بر لایروبی رودخانه ها و سدها، احیای چنگک ها را نیز انجام می دهیم، تصریح کرد: ۵۰۰ پلچک مهم خاکی داریم که با تجهیزات مکانیکی بسته می شوند، بنابراین کشاورزان باید در این زمینه اقدام کنند. پیروی از تقویم کشاورزی برای جلوگیری از مشکل در تامین آب نداشتن

وی همچنین به پیشرفت ۵۵ درصدی سد شفارود در پی واگذاری پیمانکار پروژه اشاره و بیان کرد: سد دیوارش نیز ۷۴ درصد پیشرفت دارد و پیمانکار در حال کار است و امیدواریم تا سال آینده به مرحله استحصال آب برسیم.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با اشاره به پیشرفت ۸۵ درصدی بدنه سد پلرود به عنوان بزرگترین سد ساخته شده در استان پس از انقلاب، تصریح کرد: این سد که توانایی مدیریت بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را دارد. در منطقه، تا پایان سال تست خواهد شد. آب تخلیه می شود اما در سال آینده شاهد اتمام پروژه و تخلیه رسمی سد خواهیم بود.

وی مصرف آب گیلان را سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در سال دانست و گفت: ۹۰ درصد این آب در بخش کشاورزی مصرف می شود. البته دو میلیارد مترمکعب آن وابسته به سد سفیدرود است و یک میلیارد مترمکعب دیگر از منابع داخلی استان و ۳۰۰ میلیون مترمکعب از آب زیرزمینی تامین می‌شود.

خرمی با اشاره به تعریف ۱۱ سد لاستیکی در گیلان تصریح کرد: در حال حاضر چهار سد به بهره برداری رسیده و دو سد نیز از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور آماده بهره برداری است. سه سد دیگر نیز در حال ساخت هستند و میانگین پیشرفت فیزیکی ۷۰ تا ۸۰ درصدی دارند و امیدواریم تا اوایل سال آینده تکمیل شوند. همچنین عملیات اجرایی سد جدید را آغاز کردیم.

وی در پایان از رفع تصرف ۶۰ هکتار از اراضی بستر رودخانه ها با همکاری دستگاه قضایی خبر داد و خاطرنشان کرد: چهار پروژه تامین آب شرب آماده افتتاح داریم که ارزش فعلی آن ۱۲۰۰ میلیارد تومان است. همچنین در سال جاری حلقه آب تلاش و لاهیجان، مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی آستانه اشرفیه و تصفیه خانه تول لت را به مرحله بهره برداری رساندیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا