ترندهای روز

کشف یک «اَبَر زمین» در فاصله تنها ۱۳۷ سال نوری از زمین

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

آژانس فضایی آمریکا، ناسا، سیاره فراخورشیدی جدیدی را رصد کرده است که در «منطقه قابل سکونت» منظومه ستاره‌ای خود می‌چرخد و «نسبتاً نزدیک» به ما است و تنها ۱۳۷ سال نوری از زمین فاصله دارد.

این سیاره که “TOI-715 b” (TOI-715 b) نام دارد، قطری تقریباً ۱.۵ برابر بزرگتر از زمین دارد و به دور یک ستاره کوچک و مایل به قرمز می چرخد.

وجود این سیاره در منطقه قابل سکونت منظومه ستاره ای به آن دمای مناسب برای داشتن آب مایع در سطح آن می دهد. که عنصری کلیدی برای شکل گیری حیات محسوب می شود.

یک طرف سیاره همیشه رو به ستاره خود است، به این معنی که تفاوت دما بسته به موقعیت مکانی می تواند بسیار متفاوت باشد و آب و هوای متغیری را در سطح آن ایجاد کند.

به دلیل فاصله کوتاهی که این ابر زمین از ستاره مادر خود دارد، یک کوتوله قرمز کوچکتر و سردتر از خورشید ما، یک “سال” برای این سیاره برابر با ۱۹ روز زمینی است.

ناسا گفته است که بر اساس اطلاعات موجود، منظومه ستاره ای کوتوله سرخ می تواند میزبان سیاره ای کوچکتر شبیه به زمین باشد. در صورت تایید، این سیاره “کوچکترین سیاره منطقه قابل سکونت خواهد بود که توسط ماهواره بررسی سیاره فراخورشیدی گذری (TESS) کشف شده است.”

این ماهواره در سال ۲۰۱۸ برای رصد سیاراتی شبیه به TOI-715B که به دور ستارگانی مانند خورشید در حال چرخش هستند به فضا پرتاب شد. دانشمندان دانشگاه بیرمنگام انگلستان با استفاده از داده های این ماهواره موفق به کشف این سیاره جدید شدند.

به گفته آژانس فضایی ایالات متحده، سیاره TOI-715 اکنون به گروه سیارات دارای منطقه قابل سکونت می پیوندد که می تواند توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب مورد بررسی دقیق قرار گیرد. این تلسکوپ می تواند ترکیب اتمسفر این سیارات را بررسی کند و سرنخ هایی از حضور احتمالی حیات در آنها را ردیابی کند.

سیارات فراخورشیدی و امکان حیات در آنها از جمله موضوعاتی است که سال هاست ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است.

در جهان ما، میلیاردها سیاره بیگانه دورتر و خارج از منظومه شمسی وجود دارد، برخی از آنها در فضا سرگردان هستند و برخی از آنها به دور یک ستاره می چرخند. سیارات نوع دوم را سیارات فراخورشیدی می نامند.

تصویری فرضی از یک سیاره فراخورشیدی که به دور دو ستاره می چرخد

آنها می توانند غول های گازی مشتری مانند یا کره های سنگی زهره مانند باشند که بسیار نزدیک به ستارگان میزبان خود می چرخند.

ستاره شناسان با استفاده از تکنیک های مختلف، تلسکوپ ها و ماموریت های فضایی بیش از ۵۴۰۰ سیاره فراخورشیدی را یافته اند. با این حال، تعداد آنها بسیار بیشتر است و تخمین زده می شود که حداقل یک تریلیون سیاره فراخورشیدی تنها در کهکشان راه شیری وجود دارد.

اولین سیاره فراخورشیدی حدود سه دهه پیش کشف شد و از آن زمان، ستاره شناسان در تلاش برای یافتن سیاره ای هستند که بتواند میزبان حیات باشد. این امر به این دلیل است که بسیاری از سیارات مشابه زمین با وجود داشتن ویژگی‌های اولیه برای میزبانی حیات، در نهایت از چرخه دانشمندان حذف می‌شوند، زیرا یا دمای بسیار بالایی دارند یا جو آن‌ها آنقدر اسیدی است که امکان هر نوع وجود دارد. شکل گیری زندگی شکلی از زندگی را رد می کند.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی “Monthly Notices of the Royal Astronomical Society” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا