اقتصاد جهان

کشورهای توسعه یافته سال آینده دچار رکود اقتصادی می شوند

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) به نقل از راشاتودی هشدار داده است که مبارزه مداوم بانک های مرکزی کشورهای توسعه یافته برای کنترل تورم افسارگسیخته می تواند اقتصاد این کشورها را در سال آینده وارد رکود کند.

بر اساس گزارش چشم انداز جهانی این سازمان که این هفته منتشر شد، انقباض سیاست پولی رشد تقاضای داخلی را از ابتدای سال ۲۰۲۲ کند کرده است، در حالی که نرخ بهره بانکی در بسیاری از اقتصادها همچنان در حال افزایش است.

اگرچه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی “فرود نرم” را برای اقتصاد جهانی پیش بینی می کند، اما هشدار داد که احتمال رکود اقتصادی به دلیل اقدامات سیاست گذاران “بسیار زیاد” است.

کلر لومباردلی، اقتصاددان ارشد این سازمان، گفت: «هنوز مشخص نیست که اقدامات ریاضتی (مالی) گذشته تا چه حد پایان یافته و چه مقدار از آن باقی مانده است.

از این منظر، رشد اقتصادی ۱.۷ درصد در سال ۲۰۲۳ و ۱.۴ درصد در سال ۲۰۲۴ برای ۳۸ کشور عضو این سازمان پیش بینی می شود.

پیش بینی می شود اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ ۲.۹ درصد و در سال ۲۰۲۴ رشد ۳ درصدی داشته باشد که به دلیل رشد کشورهای ثالث هند و چین است.

در این گزارش آمده است که آلمان بدترین عملکرد را در سال جاری اقتصاد خواهد داشت و قبل از اینکه در سال ۲۰۲۴ ۰.۶ درصد بهبود یابد، ۰.۱ درصد کاهش یافته است.

به طور کلی، انتظار می رود که ۲۰ عضو منطقه یورو در سال جاری ۰.۶ درصد رشد کنند، در حالی که انتظار می رود ایالات متحده ۲.۴ درصد رشد کند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی همچنین ابراز نگرانی کرد که جنگ بین اسرائیل و حماس می تواند به یک درگیری منطقه ای بزرگتر تبدیل شود که منجر به اختلالات قابل توجه در بازارهای انرژی و مسیرهای تجاری کلیدی و همچنین افزایش ریسک در بازارهای مالی شود. این باعث کاهش رشد اقتصادی و افزایش تورم می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا