بانک و بیمه

کم کاری برخی بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن| افزایش قدرت ۳ بانک دولتی بخاطر همکاری با مسکن ملی

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: به نظر می رسد روند مناسب تامین و تخصیص زمین برای طرح نهضت ملی مسکن، این طرح عظیم ملی را به اهداف خود نزدیک کرده است و طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در این طرح وجود دارد. . نهضت ملی مسکن وارد فاز اجرایی شده است.

این آمار نشان می دهد که باید بیش از گذشته به آینده و وعده های دولت خوش بین بود، اما به نظر می رسد حلقه مفقوده پرداخت تسهیلات و حوزه مسکن همچنان وجود دارد و ظاهراً دستورات عالی ترین مقام اجرایی کشور وزیر راه و شهرسازی نیز در این خصوص اظهار نظر می کند. هیچ راه حلی وجود ندارد و بانک ها همچنان مشغول کار خود هستند و به بخش مسکن اهمیت نمی دهند.

حدود ۳۸ هزار هکتار از اراضی داخل شهرها به طرح ملی مسکن اختصاص یافته است و بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت و اجراست.

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به این سوال که در حال حاضر تامین و تخصیص زمین برای نهضت ملی مسکن چگونه است؟ وی گفت: در خصوص طرح نهضت ملی مسکن ابتدا باید بگویم که به این طرح ملی حدود ۳۸ هزار هکتار زمین در محدوده شهری اختصاص یافته است که می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. این میزان تخصیص زمین نیز نشان می دهد که بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن ساخته و اجرا می شود.

۵۳ هزار هکتار زمین در اختیار نهضت ملی مسکن قرار گرفته است و باید اذعان داشت که هنوز در برخی شهرها مشکل تامین زمین وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه توافقات خوبی با بخش خصوصی در زمینه واگذاری زمین در محدوده شهری انجام شده است، ادامه داد: ۵۳ هزار هکتار زمین در اختیار نهضت ملی مسکن قرار گرفته است و باید اذعان داشت که هنوز مشکل زمین وجود دارد. عرضه در برخی شهرها این دارد.

بر اساس برنامه هفتم توسعه قرار است وام بانک های معوق این بخش کاهش یابد و توان بانک های دولتی مانند مسکن، ملی و سپه تقویت شود که طبق آمارها همکاری خوبی با بانک های دولتی داشته اند. بخش ساخت و ساز مسکن و طرح نهضت ملی مسکن.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به این سوال که آیا بانک ها در امداد رسانی همکاری خوبی دارند یا خیر؟ وی گفت: نکته این است که بانک ها باید به کمک حوزه مسکن و طرح نهضت ملی مسکن بیایند و به عنوان مثال بر اساس برنامه هفتم توسعه، وام بانک های معوق در این بخش کاهش یابد. و قدرت بانک‌های دولتی از جمله مسکن، ملی و سپه که طبق آمار با بخش مسکن و طرح نهضت ملی مسکن خوب کار کرده‌اند را باید اضافه کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی پیش از این اعلام کرده بود که کاهش قدرت وام دهی بانک ها در این حوزه به اجرا و تقویت تولید واحدهای مسکونی کمک می کند.

اولویت وزارت راه و شهرسازی تسریع در طرح نهضت ملی مسکن است. بنابراین به خوبی می دانیم که اگر این پروژه ها حتی یک روز زودتر به اتمام برسد، مشکل مسکن یک خانواده حل می شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه اولویت وزارت راه و شهرسازی اجرای طرح عظیم نهضت ملی مسکن و تکمیل پروژه های مسکن مهر است. مهر وی در کشور تاکید کرد: اولویت ما در وزارت راه و شهرسازی تسریع در طرح ملی مسکن است، بنابراین به خوبی می دانیم که اگر این پروژه ها حتی یک روز زودتر به اتمام برسد، مشکل مسکن افزایش می یابد. خانواده حل شده است

کل سطح زیر کشت حدود ۸۴ هزار هکتار است که طبق بررسی های کارشناسی در کارگروه های فنی به ۳۸ هزار هکتار رسید که نشان می دهد حتی یک متر مساحت اضافی بدون بررسی در کار گروه های کارشناسی تصویب نشده است.

ملکی تاکید کرد: تاکنون نزدیک به ۳۸ هزار هکتار زمین برای طرح ملی مسکن اختصاص یافته است که الحاق این مناطق به محدوده شهر کاملاً کارانه است. اما در خصوص مناطق شناسایی شده تاکنون، مساحت کل مناطق شناسایی شده حدود ۸۴ هزار هکتار است که پس از بررسی های اولیه و کارشناسی در کارگروه های فنی به ۳۸ هزار هکتار رسید که حاکی از آن است که حتی یک متر مساحت اضافی بدون وسعت وجود دارد. مطالعه در کار گروه های کارشناسی تایید نمی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش نرخ سود ملی وام مسکن ابلاغ و اجرایی شده است؟ وی خاطرنشان کرد: امسال تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و نرخ سود وام ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت که به نفع طرح و متقاضیان مسکن ملی است. کمک خواهد کرد. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا