اخبار اقتصاد ایران

«کنسرو ماهی» صدرنشین گرانی خوراکی‌ها؛ شیرخشک 57 درصد گران شد

میانگین رشد ماهانه و نقطه ای قیمت مواد غذایی در مناطق شهری اسفند ۱۴۰۲؛

آخرین گزارش مرکز آمار نشان می دهد اسفند ۱۴۰۲ قیمت کنسرو ماهی و قارچ در مناطق شهری نسبت به سایر خوراکی ها بیشتر است. اسفند ۱۴۰۱ افزایش یافته است. از سوی دیگر قیمت پیاز و روغن نباتی جامد نسبت به سایر کالاها افت قیمت بیشتری را تجربه کرده است.

افق میهن به نقل از اکو ایران، یکی از داده های مهمی که مرکز آمار منتشر کرده میانگین قیمت محصولات غذایی در مناطق شهری است. این آمار آخرین برای اسفند ۱۴۰۲ ارائه شد و بیستمین مرکز آمار فروردین در سال ۱۴۰۳ رسما منتشر شد.

بر اساس این گزارش، اگر قیمت محصولات غذایی در مناطق شهری اسفند ۱۴۰۲ با بهمن در سال ۱۴۰۲ متوجه شدیم که بیشترین رشد قیمت مربوط به سه محصول فلفل، موز و انار بوده است. از سوی دیگر، پنج ماده غذایی با کاهش قیمت نسبت به بهمن، شدیدترین میزان این کاهش به نام گوجه فرنگی به ثبت رسیده است. به طور کلی و با نادیده گرفتن کالاهایی که کاهش قیمت داشته اند، می توان گفت که دامنه افزایش قیمت در ماه مورد نظر بین ۰.۳ تا نزدیک به ۱۶ درصد بوده است.

حالا اگر قیمت مواد غذایی در مناطق شهری بالا برود اسفند ۱۴۰۲ با اسفند ۱۴۰۱ را با هم مقایسه کنیم، سطح تغییرات قیمت بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال، در این مورد مقایسه، قیمت “کنسرو ماهی” بیش از ۱۱۰ درصد افزایش یافته است. به طور کلی از بین ۵۳ قلم خوراکی ارائه شده توسط مرکز آمار، قیمت ۲۰ قلم کالا می باشد اسفند سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است. در سوی دیگر این طیف اقلامی مانند «پیاز» و «روغن نباتی جامد» قرار دارند که قیمت آنها کاهش یافته است.

رشد ماهانه قیمت مواد غذایی در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به بهمن ماه

برای محاسبه میانگین رشد ماهانه قیمت مواد غذایی در اسفند ۱۴۰۲ باید سطح این شاخص با سطح شاخص باشد بهمن ۱۴۰۲ مقایسه شده است. نتیجه این مقایسه برای ۵۳ کالای اعلام شده از سوی مرکز آمار نشان می دهد که قیمت ۴۵ کالا افزایش و قیمت هشت کالا کاهش یافته است. در بین کالاهایی که افزایش قیمت داشته اند بیشترین افزایش ۱۵.۷ درصدی مربوط به فلفل دلمه ای بوده است. به عبارت دیگر، در اسفند فلفل دلمه ای کیلویی ۱۴۰۲، ۱۵.۷ درصد گرانتر از بهمن ماه گذشته است.

«موز» با ۱۳.۵ درصد افزایش قیمت در رتبه دوم قرار دارد. همچنین «انار» با ۷.۵ درصد افزایش قیمت در رتبه سوم افزایش ماهانه قیمت مواد غذایی در مناطق شهری قرار دارد. افزایش قیمت سایر کالاها نیز بین ۶ تا ۰.۳ درصد بوده است. در سوی دیگر این طیف، محصولاتی مانند گوجه فرنگی، مرغ ماشینی و روغن مایع قرار دارند که میانگین قیمت آنها اسفند به ترتیب ۷.۸٪، ۱.۹٪ و ۰.۵٪ بهمن کاهش یافته بود

این تغییرات قیمت در شرایطی حاصل شده است که قیمت های اسفند ۱۴۰۲ بهمن ماه همان سال مقایسه شده است. اگر قیمت ها اسفند ۱۴۰۲ با اسفند ۱۴۰۱ را با هم مقایسه کنیم رشد قیمت ها با تفاوت فاحش نسبت به رشد ماهانه تشدید می شود. به بیان دقیق تر، اگرچه قیمت کالاهای خوراکی در اسفند در مقایسه با بهمن افزایش نیافته بود، اما خانوارها برای خرید همان کالا اسفند یک سال پیش هزینه های بسیار کمتری متحمل می شدند.

رشد قیمت مواد غذایی در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ۱۴۰۱

در نوع دیگری از مقایسه، رشد قیمت در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ۱۴۰۱ سنجد در این مورد مشخص است که از ۵۳ محصول اعلام شده توسط مرکز آمار، قیمت “کنسرو ماهی” در اسفند ۱۱۱.۶ درصد نسبت به سال قبل اسفند سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. به عبارت دیگر در آخرین ماه سال گذشته خانوارها نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریباً ۲ برابر بیشتر برای خرید کنسرو ماهی هزینه کرده اند.

«قارچ» با اختلاف نسبتاً بالاتری در رتبه بعدی قرار گرفته است که قیمت آن ۷۰.۹ درصد واحد به نقطه افزایش یافته است. «کشمش پلویی» و «گوساله یا گوساله» نیز در رتبه های سوم و چهارم قرار گرفته اند و حداقل ۷۰ درصد رشد قیمتی را شاهد بوده اند.

همچنین ۱۷ قلم کالا بین ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است که از این میان می توان به «شکر»، «تخم مرغ ماشینی»، «شیر خشک» و «لوبیا قرمز» اشاره کرد. بر اساس این آمار قیمت شیرخشک ۵۷.۸ درصد افزایش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا