اخبار اقتصاد ایران

کوچ سرمایه گذاران حوزه مسکن اصفهان به شمال / اصفهانی ها شمال را گرفته اند

شیخ سجادیه درباره افزایش قیمت مسکن در کلان شهرها به دلیل مهاجرت سرمایه ها گفت: مهاجرت سرمایه گذاری مسکن در اصفهان کاملا مشهود است. هرجای مازندران و گیلان بروید، اکثرا اصفهانی ها ساخت و ساز می کنند و محله ها مال اصفهانی هاست.

افق میهن مجید شیخ سجادیه انبوه ساز و کارشناس املاک در گفتگو با خبرنگار «طلسم» با اشاره به مهاجرت سرمایه های ملکی از اصفهان به شمال کشور گفت: مهاجرت سرمایه گذاران و سازندگان املاک به استان های شمالی کشور. محدود به مازندران و گیلان نیست. حالا اگر به تهران سفر کنید، وضعیت به همین منوال است، حتی نیم نگاهی هم به یزد و شیراز دارد. اگر بخواهیم آمار را دقیق‌تر تنظیم کنیم، سرمایه بسیار شبیه آب روان است و سرمایه به جایی می‌رود که حرکت راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در اصفهان با توجه به موضوع مقررات شهرداری که در هیچ یک از کلانشهرها شاهد آن نیستیم و همچنین مشکلاتی که در روند صدور مجوز ایجاد کرده اند، علاوه بر مسائل زیست محیطی، آب و هوا، فرونشست و… مسائلی که هر روز در رسانه ها تکرار می شود. خود اصفهانی ها تمایلی به خرید در اصفهان ندارند.

وی افزود: در اصفهان تمایل زیادی برای خرید وجود ندارد. زمانی از شهرهای دیگر در اصفهان سرمایه گذاری داشتیم، از جمله در دهه ۷۰ و ۸۰ که افراد متمول شیراز، تهران و مشهد در اصفهان خرید می کردند، اما اکنون برعکس است. واقعیت این است که در بحث مجوزها و سیاست های کشور، اصفهان بیش از سایر استان ها درگیر سخت گیری است. همین موضوع باعث شده کسانی که می خواهند در صنعت ساختمان کسب و کار داشته باشند به استان های دیگر بروند.

وی در ادامه افزود: آمارهایی وجود دارد که نشان می دهد از سال ۱۴۰۰ تاکنون صدور پروانه نسبت به سال های گذشته در اصفهان ۳۰ درصد کاهش داشته است، در کشور سالانه به یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم تا ظرف ده سال مشکل حل شود اما در در بهترین حالت، در دهه هشتاد ۶۰۰ هزار واحد مسکونی ساختیم و الان ۳۰۰ هزار واحد تولید داریم.

شیخ سجادیه درباره افزایش قیمت مسکن در کلان شهرها به دلیل مهاجرت سرمایه ها گفت: مهاجرت سرمایه گذاری مسکن در اصفهان کاملا مشهود است. هرجای مازندران و گیلان بروید، اکثرا اصفهانی ها ساخت و ساز می کنند و محله ها مال اصفهانی هاست.

وی ادامه داد: حتی اگر شهری را در شمال جستجو کنید، مردم می گویند اصفهانی ها شمال را گرفته اند.

شیخ سجادیه درباره شرایط بازار اصفهان گفت: افزایش قیمتی که در اصفهان رخ داد نسبت به کلانشهرهای دیگر زیاد نبود. در حال حاضر گروهی از مردم می خواهند برای سرمایه گذاری خانه بخرند. سرمایه گذاران یک بار خانه های خود را خریده اند و اصفهان را برای خانه دوم خود انتخاب نمی کنند. قشر ضعیف جامعه و دهک های پایین شرایط قیمت مسکن به گونه ای است که نمی توانند خانه دار شوند و آمارهای ۸۰ و ۱۰۰ ساله اداره کار برای خرید مسکن به خوبی بیانگر این وضعیت است. در نتیجه این گروه وظیفه مشخصی دارند و نمی توانند امیدی به خرید خانه در هیچ شهری داشته باشند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من در بحث سرمایه گذاری مسکن در اصفهان می توان شاهد همگرایی و همسویی همه نهادهایی بود که در صدد دوری از سرمایه هستند. داشتم با یکی از دوستانم که کارخانه ای در بخش طلا دارد صحبت می کردم. او به مسئولین گفت که با این شرایط هیچکس کار نمی کند، اما آنها پاسخ دادند که اشکالی ندارد، مهم این است که نظر دولت عملی شود. یعنی دولت اهمیتی نمی‌دهد که سرنوشت سرمایه‌گذار چه می‌شود و کسانی که پروژه‌های فعلی‌شان را تمام می‌کنند دیگر پروژه‌ای را شروع نمی‌کنند. خانه های کمی در اصفهان ساخته می شود و تا ۴ سال آینده با تمام شدن پروژه های فعلی هیچکس انگیزه ای برای کار نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا