گیلان میزبان نمایشگاه بینالمللی اگروفود | معرفی ظرفیت غذایی ایران به بازارهای خارجی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از برگزاری نمایشگاه بین المللی آگروفود از ۲۷ تا ۳۰ آبان در سال ۱۴۰۴ در استان گیلان خبر داد و گفت: این نمایشگاه همزمان با اجلاس استانداران کشورهای حاشیه خزر در گیلان برگزار می شود.
افق میهن، صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در نشست خبری اعلام کرد: نمایشگاه بین المللی آگروفود از ۲۷ تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۴ در استان گیلان برگزار می شود و این رویداد فرصتی ارزشمند برای معرفی توانمندی های تولید مواد غذایی در کشور و تقویت جایگاه گیلان در بازار جهانی خواهد بود.
وی با اشاره به تمهیدات انجام شده برای برگزاری این نمایشگاه افزود: از زحمات همکاران و برگزارکنندگان نمایشگاه به ویژه دکتر اطری تشکر می کنیم. این نمایشگاه همزمان با اجلاس استانداران کشورهای حاشیه خزر در گیلان برگزار می شود و حضور هیئت های خارجی، سفرا و مهمانان بین المللی فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت های استان است.
محمدی با بیان اینکه گیلان از معدود مناطق کشور با خاک حاصلخیز و منابع آبی فراوان است، گفت: در برخی سال ها بارندگی چند روزه گیلان معادل بارندگی یک سال در برخی استان ها است. این نعمت الهی گیلان را به یکی از قطب های مهم تولید مواد غذایی در کشور تبدیل کرده است و امروزه ظرفیت رقابت بین المللی در زمینه تولید، فرآوری، بسته بندی و صادرات بسیاری از محصولات غذایی وجود دارد.
وی افزود: تولیدکنندگان استان هم در بازار داخلی و هم در صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای CIS عملکرد موفقی داشته اند. نمایشگاه آگروفود فرصتی برای معرفی این توانمندی ها، توسعه روابط تجاری و جذب سرمایه گذار در حوزه صنایع غذایی است.
به گزارش دیارمیرزا رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به مدل جدید و حرفه ای برگزاری نمایشگاه توضیح داد: این نمایشگاه صرفاً نمایش محصول نیست. شرکت های حاضر از تیم های تخصصی تحقیق و توسعه، بسته بندی و بازاریابی خود برای معرفی علمی و تخصصی محصولات استفاده می کنند. هدف ما ارائه تصویری واقعی از ظرفیت تولید و صادرات گیلان است. از خاویار و شیلات گرفته تا باغ، دام و محصولات فرآوری شده.
وی همچنین بر فرصت های صادراتی پیش رو تاکید کرد و گفت: کشورهایی مانند قطر و کویت بازارهای هدفی هستند که به راحتی می توانیم وارد آنها شویم. مشاوران اقتصادی نیز در این مسیر هستند و نمایشگاه ها نقطه شروعی برای ایجاد ارتباطات جدید تجاری خواهند بود.
محمدی با بیان اینکه گیلان به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو به ثبت رسیده است، تصریح کرد: این عنوان جهانی ظرفیت ارزشمندی برای معرفی قدرت تولید مواد غذایی، گردشگری کشاورزی و توسعه صادرات ایجاد کرده است. با بهره گیری از مسیرهای مواصلاتی و کریدورهای شمال به جنوب، زمینه توسعه تجارت محصولات غذایی در استان نسبت به گذشته بهتر شده است.
به گفته وی اکثر غرفه های نمایشگاهی در اختیار تولیدکنندگان استان خواهد بود و حضور شرکت های مطرح داخلی و خارجی در دستور کار قرار دارد. وی اعلام کرد که استقرار غرفه ها به اتمام رسیده و ثبت نام از شرکت کنندگان همچنان ادامه دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در پایان با دعوت از اصحاب رسانه برای پوشش این رویداد گفت: رسانه ها نقش مهمی در معرفی فرصت های سرمایه گذاری و ظرفیت های استان دارند که امیدواریم با همکاری فعال اصحاب رسانه این نمایشگاه به بستری برای توسعه صادرات، اشتغال و رونق اقتصادی گیلان تبدیل شود.
مدیر شرکت نمایشگاه های بین المللی گیلان: نمایشگاه ها در تراز اقتصادی و تاریخی گیلان برگزار شود
سعید آقایی ملاسرایی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان گیلان در نشست خبری نمایشگاه “آگروفود” با قدردانی از حمایت اصحاب رسانه و مشارکت گروه جهاد کشاورزی استان گفت: از زمانی که مدیریت نمایشگاه های گیلان را برعهده گرفتیم، با کمک کارشناسان مجرب و با تجربه، برنامه های متعددی برای “۴۱۰” هیئت مدیره و کارشناسان مجرب برنامه ریزی شد. آثار جنگ غاصب اخیر و آسیب های وارده به صنعت نمایشگاهی کشور، تلاش شد تا در کمترین زمان ممکن به وضعیت فعال برگزاری نمایشگاه ها در گیلان بازگردد.
وی ادامه داد: پس از نهایی شدن هماهنگی ها، جزییات کامل برنامه های آتی را به اطلاع رسانه ها می رسانم، در اینجا لازم می دانم از جناب آقای دکتر محمدی و تیم بسیار توانمند ایشان تقدیر ویژه ای داشته باشم و در برگزاری نمایشگاه ادوات و ماشین آلات کشاورزی و صنایع وابسته، جهاد کشاورزی بهترین همکاری را با ما داشت و این رویداد نیز با مشارکت مجریان و مجریان نمایشگاه برگزار شد و از زحمات کشاورز نیز تشکر کرد. در این مراسم
آقایی با اشاره به محدودیت های مکان فعلی نمایشگاه گفت: همه دوستان می دانند که مکان فعلی شایسته گیلان نیست. با پیگیری و حمایت استاندار محترم و معاونین ایشان مکان جدیدی پیشنهاد شده و در حال بررسی است. گیلان قدیمی ترین راه ارتباطی ایران با اروپا و روسیه است و شایسته برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در سطح ملی و بین المللی است. متأسفانه در این زمینه از برخی استان ها عقب هستیم اما با تلاش مسئولان و برنامه ریزی های انجام شده این عقب ماندگی جبران خواهد شد.
مدیر نمایشگاه های بین المللی گیلان افزود: اتاق بازرگانی همچنین برنامه هایی برای برگزاری نمایشگاه تخصصی در منطقه آزاد انزلی دارد که محور اصلی آن محصولات غذایی است و می تواند مکمل رویدادهای ما باشد و نمایشگاه دریایی نیز در دستور کار است و هدف مشترک همه این برنامه ها این است که نمایشگاه های گیلان خروجی واقعی برای اقتصاد استان داشته باشد.
وی با تاکید بر لزوم ارتقای کیفیت محصولات غذایی گیلان گفت: در ایران همه میدانند که گیلان در زمینه صنایع غذایی و غذایی شهرت دارد اما متاسفانه برخی از محصولات ما به دلیل ضعف در بستهبندی و ارائه حرفهای امکان صادرات مطلوب را ندارند و کشورهایی مانند ترکیه سه محصول تولید میکنند و پنج محصول را به نمایش میگذارند، اما ما در نمایشگاه با استانداردهای بالاتر برعکس عمل میکنیم.
آقایی یکی از مشکلات زیرساختی منطقه را نیز برشمرد و خاطرنشان کرد: با وجود سرمایه گذاری زیاد در منطقه آزاد انزلی، مدت ها سردخانه مناسبی برای تخلیه و بارگیری محصولات وجود نداشت و پیگیری ساخت آن انجام شده و طبق آخرین استعلام، مراحل ساخت در حال انجام است و این موارد نشان می دهد که زنجیره تولید و صادرات می تواند نقش موثری در تکمیل و تکمیل زنجیره صادرات داشته باشد.
وی در پایان گفت: با حضور هیات های خارجی، بازدیدکنندگان و تولیدکنندگان داخلی از سراسر کشور در تلاش هستیم تا توانمندی های واقعی گیلان را به نمایش بگذاریم و خروجی اقتصادی ملموسی برای استان ایجاد کنیم و امیدواریم با همکاری رسانه ها و دستگاه های اجرایی مسیر توسعه نمایشگاه های گیلان هموارتر از گذشته شود.
مسئول برگزاری نمایشگاه آگروفود گیلان: این رویداد نقطه اتصال تولید و تجارت و بستری برای توسعه صادرات است.
به گزارش دیارمیرزا، حسین اطری مسئول برگزاری نمایشگاه بین المللی آگروفود گیلان با تاکید بر اهمیت تجاری و صادرات محور بودن این نمایشگاه اظهار داشت: این نمایشگاه صرفاً یک رویداد نیست، بلکه بخشی از سناریو و بسته ای برای توسعه کسب و کار استان است و اگر به درستی برگزار شود، می تواند به مرکز غذایی استان و از جمله محصولات غذایی استان تبدیل شود. خرمای هرمزگان در بازارهای صادراتی قابل عرضه خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی گیلان فرصت بی نظیری را برای کسب و کار فراهم کرده است، افزود: دسترسی به کریدورهای شمالی و کشورهای حوزه دریای خزر ظرفیت های بسیار ارزشمندی ایجاد کرده است و این نمایشگاه می تواند سرآغاز رویدادهای بزرگ اقتصادی برای استان باشد.
اطری ادامه داد: در این نمایشگاه محصولات صادرات محور در حوزه کشاورزی، صنایع غذایی و صنایع وابسته به نمایش گذاشته می شود که غرفه دارانی از گیلان و سراسر ایران حضور دارند، اما بازدیدکنندگان استانی، ملی و بین المللی خواهند بود، این نمایشگاه برای اولین بار با ساختار بین المللی برگزار می شود و در نمایشگاه بین المللی برگزارکنندگان داخلی هستند اما بازدیدکنندگان در سطح بین المللی شکل ارتباطی دارند.
نمایشگاه را برگزار کرد ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر اعلام و توضیح داد: امکان فروش مستقیم کالا در این رویداد وجود ندارد، زیرا نمایشگاه های بین المللی با ساختار نمایشگاه های پاییزه و بهاره که فروش مستقیم دارند متفاوت است، این نمایشگاه استاندارد و تخصصی است و هدف آن فروش آنی نیست، بلکه توسعه کسب و کار و قراردادهای پایدار است.
برگزاری جلسات B2B با ترجمه و پیگیری بعد از نمایشگاه
مسئول نمایشگاه در تشریح برنامه های جانبی این نمایشگاه گفت: برگزاری رویدادهای تجاری مهم ترین جاذبه نمایشگاه است و برای غرفه داران جلسات B2B با زمان، مکان و مترجم مشخص پیش بینی شده است و اطلاعات این جلسات پس از پایان نمایشگاه پیگیری می شود تا مذاکره کنندگان به نتیجه عملی برسند و این موضوع یکی از مزیت های مهم این رویداد است.
اطری افزود: پخش آنلاین نشست های معرفی ظرفیت های کشورهای هدف و ارائه فیلم از بازارهای صادراتی نقش موثری در ارتقای سطح آگاهی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی خواهد داشت، همچنین مشخصات تمامی هیات های تجاری بررسی می شود تا ورود آنها به نمایشگاه کاملا تخصصی و هدفمند باشد.
حضور ۴ کشور هدف با ماموریت تجاری مشخص
وی به دعوت رسمی از نمایندگان کشورهای خارجی اشاره کرد و گفت: کشورهای ترکیه، افغانستان، عراق و کویت کشورهای حاضر در این نمایشگاه هستند. عراق و افغانستان همواره خریداران اصلی محصولات ایرانی بوده اند. اگرچه تجارت با کویت دشوار است، اما بازار ارزشمندی دارد. همچنین ترکیه شریک تجاری مهمی برای ایران است و می تواند نقش جدی در توسعه تولید و سرمایه گذاری داشته باشد.
به گزارش دیارمیرزا، اطری در پایان اظهار داشت: هدف ما این است که نمایشگاه آگروفود بستری برای توسعه صادرات و تجارت گیلان و ایجاد خروجی واقعی اقتصادی برای استان باشد و با افتخار پاسخگوی هر سوالی هستم.










