اخبار بورس

۱۹ پروژه زیست محیطی با هزینه ۲ هزار میلیارد تومان در دست اجراست/ راه اندازی پروژه بازچرخانی پساب صنعتی “فخوز”

مدیر محیط زیست فولاد خوزستان گفت:

مدیر محیط زیست شرکت فولاد خوزستان گفت: در حال حاضر ۱۹ پروژه زیست محیطی با هزینه ای بالغ بر ۲ میلیارد تومان در حال اجراست. ۱۱ پروژه در فاز مهندسی داریم که سال آینده وارد فاز عملیاتی می شود.

سرخی مدیر محیط زیست فولاد خوزستان در گفتگو با افق میهن، توضیح داد: فرآیند تولید فولاد به دلیل ماهیت مواد اولیه و همچنین میزان آب و انرژی، همواره این پتانسیل را دارد که اثرات زیست محیطی متفاوتی داشته باشد. برای به حداقل رساندن این پیامدها، یک سیستم مدیریت زیست محیطی برای بهبود عملکرد زیست محیطی و تغییر به تولید فولاد سازگار با محیط زیست مورد نیاز است.

وی افزود: با توجه به موقعیت شرکت فولاد خوزستان نسبت به سایر واحدهای تولیدی فولاد، طبیعتا این شرکت با چالش های خاصی مواجه است. اولین چالش ما مشکل تکنولوژی قدیمی است. طراحی فولاد خوزستان به سال ۱۳۵۲ برمی گردد. در این شرکت مجبور بودیم به مرور زمان تولید کنیم، ظرفیت تولید را افزایش دهیم و در اجرای پروژه ها آلودگی را کاهش دهیم که این یکی از چالش های ما است.

مدیر محیط زیست شرکت فولاد خوزستان ادامه داد: چالش بعدی شرایط جوی خوزستان است. در اهواز دمای هوا در تابستان به ۵۲ درجه می رسد و نه ماه از سال دما بالاست. از سوی دیگر، مواد اولیه ای که استفاده می کنیم، یعنی کنسانتره سنگ آهن و سنگ آهک، همگی به صورت دانه های ریز و پودر هستند. شرایط دما، هوای خشک و باد ما را در معرض خطر ذرات معلق و گرد و غبار قرار می دهد. به همین دلیل در حال حاضر مواد معلق و گرد و غبار مهمترین تاثیر زیست محیطی فولاد خوزستان هستند.

سرخی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر نزدیک بودن شرکت به مناطق مسکونی است. شرکت فولاد خوزستان در زمان ساخت ۱۰ کیلومتر با اهواز فاصله داشت. اما الان فاصله ما با شهر ۱۵۰ متر است. حریم فولاد خوزستان رعایت نمی شود و در محدوده شهر قرار دارد. این منجر به ایجاد چالش های زیست محیطی بیشتر می شود.

وی تصریح کرد: بر همین اساس از سال ۱۳۸۰ با ورود سیستم مدیریت زیست محیطی به سمت درک وضعیت موجود، ارزیابی خطرات و پیامدها و محاسبه ریسک برای مقابله با پیامدها حرکت کردیم. ، بیش از ۱۰۳ پروژه در این منطقه اجرا شده است. نتیجه این پروژه ها این بوده است که طی ۱۲ سال گذشته علیرغم افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید، انتشار آلاینده ها ۵۵ درصد کاهش یافته است. البته هنوز به شرایط خوب و باثباتی دست نیافته ایم. از نظر ما وضعیت فعلی مساعد نیست، اما به شما اطمینان می دهیم که حرکت به سمت خوبی پیش می رود و امیدواریم در آینده با پروژه های در دست اجرا این وضعیت را بهبود ببخشیم.

مدیر محیط زیست شرکت فولاد خوزستان گفت: در حال حاضر ۱۹ پروژه زیست محیطی با هزینه ای بالغ بر ۲ میلیارد تومان در حال اجراست. ۱۱ پروژه در فاز مهندسی داریم که سال آینده وارد فاز عملیاتی می شود.

سرخی ادامه داد: یکی از پروژه های مهم ما پروژه توری باد است. در این پروژه، دیواری به طول ۳ کیلومتر، ذخایر سنگ آهن در محل ذخیره و برداشت را پوشش خواهد داد. عملکرد این توری به این دلیل است که باعث کاهش سرعت باد و جلوگیری از پخش گرد و غبار می شود. این پروژه برای اولین بار در کشور انجام می شود و قبلاً از نظر ابعاد در خاورمیانه اجرا نشده است. اما شرکت فولاد خوزستان در این زمینه پیشگام است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات شرکت فولاد خوزستان بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات خوب شرکت فولاد خوزستان استفاده از خدمات شرکت های دانش بنیان در زمینه توسعه روش های کنترل گرد و غبار است تا بتوانیم بدون مصرف انرژی، انتشار آلاینده ها را کاهش دهیم. اب . این طرح ها در حال حاضر به صورت آزمایشی در حال اجراست و در تلاش برای توسعه بیشتر آنها هستیم.

مدیر محیط زیست شرکت فولاد خوزستان گفت: یکی از نکات مهم کمبود منابع آبی و خشکسالی در کشور است. پروژه بازیافت پسماندهای صنعتی شرکت فولاد خوزستان است. کارخانه بازیافت فاضلاب صنعتی در سال ۱۳۸۴ با ظرفیت ۳۰۰۰ متر مکعب در ساعت راه اندازی شد. این پروژه در بازیافت و در اردیبهشت وارد چرخه استثمار شد. حدود ۷۰ درصد از این فاضلاب تصفیه شده و به فرآیند تولید بازگردانده می شود. این پروژه باعث کاهش هزار متر مکعبی آب از کارون در ساعت شد.

وی افزود: مورد دیگر راه اندازی سامانه های پایش عملکرد است. کلیه فرآیندها و انتشارات حاصل از تصفیه خانه فاضلاب صنعتی دارای سیستم پایش آنلاین بوده و داده های آنها مستقیماً در اختیار سازمان محیط زیست قرار می گیرد. ضمناً هر سه ماه یکبار از آزمایشگاه مورد اعتماد سازمان استفاده می کنیم. پایش صورت می گیرد و نتایج در سامانه جامع محیط زیست کشور بارگذاری می شود. امیدواریم با پروژه های در حال انجام در ۵ سال آینده وضعیت شرکت بهتر از وضعیت فعلی شود و به وضعیتی برسیم که بتوانیم بگوییم تولید ما تولیدی سازگار با محیط زیست است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا