ترندهای روز

«آئدس»، ۷ استان را به محاصره خود درآورد

دکتر شهنام آرشی با بیان اینکه در مواجهه با «تب دنگی» وضعیت نسبتاً پایداری داریم، گفت: تعداد مبتلایان به تب دنگی تغییری نکرده و تعداد مبتلایان طبق آخرین گزارش معادل ۱۵۲ نفر است. اگرچه در رابطه با تب دنگی به وضعیت نسبتاً پایداری دست یافته ایم، اما در رابطه با ماه ها شهریور و مهر ما احساس نگرانی می کنیم؛ زیرا فعالیت پشه آئدس با سرد شدن هوا بیشتر می شود و می توان گفت با سرد شدن هوا مراکز اپیدمی محلی داریم.

استقرار پشه آئدس در ۷ استان

پشه های آلوده را فقط در ۲ منطقه صید کنید

وی با بیان اینکه پشه به طور گسترده در برخی نقاط کشور سکنی گزیده است، گفت: پشه آئدس در ۷ استان کشور یعنی ۳ استان شمالی و ۴ استان جنوبی کشور مستقر شده است. با وجود اینکه این پشه در ۷ استان کشور به طور گسترده گسترش یافته است، اما پشه های آلوده تنها در ۲ نقطه کشور صید شده اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره صید پشه های آلوده در ۲ نقطه کشور خاطرنشان کرد: وجود پشه آلوده در ۲ نقطه کشور یعنی بندر لنگه در استان هرمزگان گزارش شده است. شهرستان “چابهار”; در نتیجه انتقال محلی در این ۲ نقطه ثبت شده اما شرایط کنترل شده است.

هشدار از نفوذ “آدس” در سایر استان ها

آرشی ادامه داد: برخی از نقاط کشور نیز در مجاورت ۷ استانی است که پشه ها به صورت گسترده در آن حضور دارند و خطر سرایت پشه به این استان ها نیز وجود دارد. بنابراین اگرچه در مناطق همجوار استان های مذکور پشه گزارش نشده است، اما احتمال وجود پشه در آنها وجود دارد. «پارس آباد مغان» و «بیله سوار» در استان اردبیل، «خداآفرین» در استان آذربایجان شرقی از جمله مناطقی هستند که احتمال وجود پشه در آنها وجود دارد.

وی تاکید کرد: بخش هایی از استان کرمان، جنوب استان فارس، استان خوزستان و استان زنجان از جمله مناطق مستعد ابتلا به پشه آئدس هستند اما هنوز پشه در این مناطق صید نشده است. پشه به تدریج در مناطقی با هوای گرم نفوذ می کند.

مه پاش و بهبود محیط برای مقابله با پشه Aedes

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر وجود بهسازی محیطی، مه‌پاشی و سایر اقدامات انجام شده برای کنترل و مقابله با پشه Aeds، گفت: انتقال تب دنگی بسیار مهم است و در حال حاضر فقط عفونت‌های موضعی است. در ۲ نقطه از کشور گزارش شده است. بوده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا